شهرخبر

از کمبود یک ویتامین و بیماری پلاگر چه می‌دانید؟

از کمبود یک ویتامین و  بیماری پلاگر چه می‌دانید؟

پلاگر به نوعی بیماری گفته می‌شود که بر اثر سطوح پایین اسید نیکوتینیک یا سیانین ( ویتامین ب ۳) به وجود می‌آید.

به گزارش بهداشت نیوز، این بیماری با جنون، اسهال و التهاب یا آماس پوست شناخته می‌شود اگر تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند مهلک و کشنده باشد.

در حالی که این بیماری به لطف پیشرفت در تولید مواد غذایی در مقایسه با گذشته بسیار کمتر رواج دارد، اما هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یک مشکل به‌شمار می‌رود و همچنان قادر است افرادی را که بدنشان نیاسین را به درستی جذب نمی‌کند، تحت تاثیر خود قرار دهد.

علائم آن چیست؟ 

نشانه‌های اصلی پلاگر التهاب پوست، روانپریشی و اسهال است. پلاگر به سبب کمبود نیاسین در بخش‌هایی از بدن مانند پوست و دستگاه گوارش که گردش سلولی بالایی داشته و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اتفاق می‌افتد. 

علاوه بر این قضیه، علائم التهاب پوست شامل موارد زیر است: 

○قرمزی پوست، پوسته‌پوسته شدن 

○تغییر رنگ نقاطی از پوست در طیف قرمز تا قهوه‌ای 

○ضخیم، زبر، فلس مانند و یا ترک خوردن پوست 

○خارش، سوزش قسمت‌هایی از پوست 

در صورت پیشرفت بیماری امکان جنون و دیوانگی وجود داشته و دارای علائم زیر است: 

○بی‌حسی نسبت به پیرامون 

○افسردگی 

○آشفتگی و گیجی،تند مزاجی یا نوسانات خُلقی 

○سردرد 

○بی قراری یا اضطراب 

○گم گشتگی یا توهم 

علائم دیگر پلاگر که امکان بروز آن وجود دارد عبارتند از: 

○وجود زخم روی لب، زبان یا لثه‌ها 

○کاهش اشتها 

○مشکل در خوردن و آشامیدن 

○حالت تهوع و استفراغ 

علت بیماری پلاگر چیست؟ 

دو نوع پلاگر وجود دارد که به عنوان پلاگر اولیه و پلاگر ثانویه شناخته می‌شود. 

پلاگر اولیه در اثر کمبود نیاسین یا همان ویتامین ب ۳ و یا تریپتوفان (اسید آمینه‌ی بلورین و خوشبو) در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. تریپتوفان در بدن می‌تواند به نیاسین تبدیل شده و عدم دریافت کافی آن موجب کمبود نیاسین می‌شود.

پلاگر اولیه در کشورهای در حال توسعه که به ذرت تحت عنوان غذای اصلی وابسته‌اند، رواج بیشتری دارد. ذرت دارای نیاسیتین بوده که شکلی از نیاسین است و بدن انسان نمی‌تواند آن را گوارش و جذب کند مگر اینکه به درستی تهیه شده‌باشد. 

این بیماری چگونه درمان می‌شود؟

پلاگر اولیه توسط تغییرات رژیم غذایی و مکمل نیاسین یا نیکوتین آمید درمان شده و همچنین ممکن است به ترزیق نیاسین داخل وریدی احتیاج  پیدا کند. نیکوتین آمید شکل دیگری از ویتامین ب ۳ است. با درمان سریع و به موقع بسیاری از بیماران سلامتی کامل خود را به دست آورده و با  چند روز درمان وضعیت آن‌ها رو به بهبودی می‌رود. 

درمان پلاگر ثانویه معمولا با تمرکز بر بهبودی علل برجسته و اصلی آن، صورت می‌گیرد. با این حال، برخی از موارد پلاگر ثانویه نیز به مصرف نیاسین یا نیکوتین آمید به صورت خوراکی یا داخل وریدی، به خوبی پاسخ می‌دهند.

مرطوب نگه داشتن هرگونه بثورات پوست و محافظت از آن با استفاده از کرم ضدآفتاب در مدت زمان بهبودی پلاگر اولیه یا ثانویه ، ضروری است و اهمیت بسیار دارد. 

منبع: سلامت