شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##سرنوشت#تجارت#۲۰۲۲#لنز#WTO

سرنوشت تجارت ۲۰۲۲ از لنز WTO

سرنوشت تجارت ۲۰۲۲ از لنز WTO
مقدار پایه=۱۰۰ واحد

فردای‌اقتصاد: «سازمان تجارت جهانی» تازه‌ترین گزارش خود از سری گزارش‌های موسوم به «شاخص تجارت کالایی» را منتشر کرد. بر این اساس، در حال حاضر «شاخص تجارت کالایی» سازمان روی مقدار ۱۰۰واحد (مقدار پایه) قرار دارد، چراکه جنگ اوکراین با کاهش محدودیت‌های همه‌گیری در چین جبران شده است؛ با این حال، WTO نسبت به عدم اطمینان به پیش‌بینی‌ها هشدار داده است.  

«شاخص تجارت کالایی» سازمان تجارت جهانی اطلاعاتی لحظه‌ای از جریان تجارت کالایی جهان بر اساس روندهای گذشته ارائه می‌کند. به گزارش WTO، مقدار ۱۰۰ شاخص به معنی ثبات جریان تجارت، مقدار زیر ۱۰۰ به معنی کاهش جریان تجارت و مقدار بالای ۱۰۰ به معنی افزایش تجارت کالایی جهان در ماه‌های آتی است.

اثر جنگ، تورم و سیاست‌های اقتصادی

سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرده که به دلیل درگیری‌های مداوم در اوکراین، افزایش فشارهای تورمی و سیاست‌های سختگیرانه مورد انتظار در اقتصادهای پیشرفته، عدم اطمینان به آینده افزایش یافته است. این سازمان بین‌المللی همچنین با اشاره به اینکه شاخص تجارت کالایی این سازمان در نقطه ۱۰۰ ثابت است، به رشد رکودی تجارت جهانی پس از رکود ناشی از کووید-۱۹ اشاره کرد.

آخرین شاخص تجارت کالایی سازمان تجارت جهانی که در ۲۳ آگوست ۲۰۲۲ (دیروز) منتشر شد، ثابت اما پایین‌تر از خط روند اخیر برای تجارت کالا بود که نشان می‌دهد تجارت جهانی کالا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به رشد خود ادامه داده است، اما سرعت رشد نسبت به سه ماهه اول کندتر بوده و محتمل است در نیمه دوم سال ضعیف باقی بماند.

کُندی تجارت در فصل اول ۲۰۲۲

در این گزارش همچنین اشاره شده که رشد تجارت جهانی از ۵.۷درصد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به ۳.۲درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۲ کاهش یافت. کندی تجارت در سه ماهه اول ۲۰۲۲ تا حدی منعکس‌کننده اثر جنگ اوکراین بود که در اواخر فوریه رخ داد. قرنطینه در چین نیز بر تجارت در سه ماهه اول سال جاری میلادی تاثیر زیادی گذاشته است. واضح است که همه‌گیری و جنگ‌های پی‌درپی، زنجیره تامین را مختل کرده، فشارهای تورمی را افزایش داده و انتظارات برای رشد تولید و تجارت را کاهش داده است.

پیش‌بینی رشد تجارت در ۲۰۲۲

به گزارش «فردای اقتصاد» به نقل از سازمان تجارت جهانی، آخرین قرائت شاخص با آخرین پیش‌بینی WTO در ماه آوریل ۲۰۲۲ مطابقت دارد که رشد ۳درصدی تجارت جهانی کالا در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده بود. در آن گزارش اعلام شده بود که پیش‌بینی رشد تجارت جهانی کالا برای سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین و محدودیت های ویروس کرونا در چین، از ۴.۷درصد به ۳درصد کاهش یافته است. اگرچه جنگ تنها عامل تاثیرگذار بر تجارت جهانی نیست، اما اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ به‌خصوص در کشور چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، زنجیره تامین را سرکوب کرده و می‌تواند منجر به کمبود مجدد کالاهای تولیدی و تورم بیشتر شود. با این حال، عدم اطمینان پیرامون این پیش‌بینی به دلیل درگیری‌های مداوم در اوکراین، افزایش تورم، فشارها و سیاست‌های پولی مورد انتظار در اقتصادهای پیشرفته، افزایش یافته است.

ارزیابی‌ها گزارش جدید WTO نشان می‌دهد که شاخص تولیدات خودرویی مقدار ۹۹واحدی را تجربه می‌کند. شاخص آینده‌نگر سفارش‌های صادراتی نیز ۱۰۰.۱ واحد ثبت شده است. مقادیر ۹۶.۹ واحدی شاخص بار هوایی و ۱۰۳.۲ واحدی کانتینر دریایی نیز در این گزارش اعلام شده است. بالا رفتن شاخص کانتینر دریایی به دلیل افزایش روند حمل و نقل از طریق بنادر چین به دلیل کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ است. دو شاخص اجزای الکترونیک با مقدار ۹۵.۶ واحد و محصولات خام کشاورزی با مقدار ۱۰۱واحدی در این گزارش ثبت شده است.