شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#دولت#دولت سیزدهم

سینما و تحقق توسعه عدالت فرهنگی

مهرداد عشوندی
سینما و تحقق توسعه عدالت فرهنگی

با گذشت یکسال از مدیریت حوزه فرهنگ و هنر کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم آنچه نمود مشخص دارد توجه و تخصیص  اعتبار در سطح کلان به سهم شهرستان‌ها است  تا شعار عدالت محوری این وزارتخانه فرهنگی محقق شود.

نگاهی به سخنان و مصاحبه های مدیران وزارتخانه متولی فرهنگ و هنر کشور در طول یکسال گذشته نشان از دغدغه بسط عدالت در حوزه فرهنگ و هنر در کنار عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و...دارد و نشان می دهد این امر مهمترین دغدغه مدیران فرهنگی کشور و به طور اخص سازمان سینمایی بوده است.

در همین راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: عدالت فرهنگی، رشد و اعتلای همه استعدادهای هنری کشور است که به دور از هیاهو و حاشیه به ایران اسلامی عشق می ورزند،

ما در حوزه فرهنگ شعارمان را عدالت فرهنگی قرار داده‌ایم، ‌عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم در یک گستره کامل، امکان بهره‌مندی آحاد مردم را از زیرساخت های فرهنگی فراهم نماییم. و در همین راستا رئیس سازمان سینمایی نیز معتقد است: نگاه جدی دولت به مناطق محروم به ویژه شهرستان ها در تمام برنامه های توسعه که یکی از آن ها حوزه فرهنگ است به خوبی قابل لمس است.

در اینجا باید تاکید کنیم که بعد مادی و ساختاری فرهنگ به توزیع عادلانه فضا، زیرساخت‌ها، کالا و خدمات فرهنگی مربوط می‌شود و از این منظر دسترسی عموم مردم به امکانات و تولیدات فرهنگی می تواند به معنای تحقق عدالت فرهنگی باشد.

در حال حاضر با توجه باینکه حمایت از بخش فرهنگ یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین فرهنگی است چگونگی اجرای حمایت‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

آنچه مشخص است در گذشته در بخش های مختلف فرهنگی و هنری افراد یا موسسات مختلف از حمایت‌های گوناگون اما غیرشفاف بخش‌های دولتی و وابسته به دولت برخوردار شده‌اند که عمده آن نیز در مرکز یا شهرهای بزرگ بوده است که با توجه به سیاست های تدوین شده در دولت حاضر عدالت در دسترسی فرهنگی، پایه و اساس هرگونه توسعه فرهنگی فرض می شود و در نظر گرفتن امکان دسترسی به فضاها، زیرساخت‌ها، کالا و خدمات فرهنگی برای همه نقاط کشور امری ضروری است.

امام خمینی (ره) همواره تاکید فراوان بر فرهنگ جامعه داشتند و بالاترین و والاترین عنصر موجود در هر جامعه‌ای را فرهنگ آن جامعه می‌دانستند، با این فرض می‌توان نتیجه گرفت که عدالت فرهنگی حتی مقدم بر عدالت سیاسی و اقتصادی است.

آنچه مسلم و غیر قابل انکار است توجه به عدالت فرهنگی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم بوده و شواهد نشان می‌دهد که در بخش فرهنگ توجه به بنیه شهرستان‌هایی که از محرومیت شدید منابع فرهنگی در تنگنا هستند با تکیه بر عدالت فرهنگی و تخصیص عادلانه منابع مالی و امکانات، توازن مناسبی را به وجود آورده و اینطور به نظر می رسد که سفرهای استانی با هدف شناخت دقیق از ظرفیت ها، کمبودها و شنیدن دغدغه فعالان سینمای شهرستان ها و همچنین رصد جریان سینمایی استان ها به طور هدفمند و ادامه دار تا حصول نتیجه انجام شده و ادامه خواهد یافت تا جایی که همه استان ها از زیرساخت های بخش فرهنگ و هنر و به خصوص فیلم و سینما بهره ببرند.

ذیل فعالیت های صورت گرفته در یکسال اخیر، این نکته نیز قابل تاکید است که علی‌رغم همه کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی و رکود تحمیلی سینما در دوران کرونا، در سینمای امروز ایران شاهد ایجاد تحرکات خوب و مثبت در بحث ایجابی ساخت و تجهیز سالن‌های نمایش حتی در برخی شهرهای دور افتاده هستیم و همین امر در کنار توجه مسئولین وزارتخانه و سازمان سینمایی برای تولید محتوای قابل استفاده در این سالن‌ها عدالت فرهنگی مطلوب و آرمانی را معنا خواهد کرد.

سیاست‌های عدالت گسترانه فرهنگی در سازمان سینمایی، حضور فعال و ملموس مدیران در استان‌ها و توجه ویژه به مناطق محروم به وضوح نشانگر آن است که عدالت فرهنگی در استفاده یکسان همه مردم از امکانات بخش فرهنگ چه در حوزه توزیع امکانات فرهنگی و ساخت سالن‌های سینما و چه در امر تولیدات فرهنگی به چشم می‌خورد.

با توجه به اینکه عدالت فرهنگی برپایه‌ی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی جامعه استوار است شکی نیست که به زودی اقشار مختلف مردم در همه جای کشور به قدر ظرفیت‌های مختلف از امکانات بخش فرهنگ استفاده نمایند و این نمایانگر آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در راه رسیدن به عدالت فرهنگی گام درست برداشته است.

55245