شهر خبر

جانسون: هرگز الحاق غیرقانونی کریمه را به رسمیت نخواهیم شناخت

جانسون: هرگز الحاق غیرقانونی کریمه را به رسمیت نخواهیم شناخت

ایسنا نوشت: رئیس دولت انگلیس اعلام کرد که «در مواجهه با حمله پوتین، هرگز الحاق کریمه یا هر قلمرو اوکراینی دیگر به روسیه» را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در سخنانی از طریق ارتباط ویدیویی با اجلاس «پلتفرم کریمه» گفت که حمایت نظامی، "بشردوستانه"، اقتصادی و دیپلماتیک از اوکراین باید ادامه یابد، آن هم «تا زمانی که روسیه به این جنگ وحشتناک پایان داده و نیروهای خودش را از کل اوکراین خارج کند».

این نخست‌وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس با اشاره به الحاق کریمه گفت: «غصب اراضی در سال ۲۰۱۴، پیش درآمد مستقیم جنگ امروز است». او افزود: «ما باید این تواضع و افتادگی را داشته باشیم که بپذیریم همه متوجه وقاحت و تجاوز فاحش و واقعی آن چیزی که در آن زمان در حال رخ دادن بود، نبودند. پس از آنکه پوتین حمله‌اش به اوکراین را در ۲۴ فوریه امسال تشدید کرد، پیوسته همه کشورهایمان با قدرت و اتحاد واکنش نشان دادند.»

جانسون افزود که با الحاق «غیرقانونی» کریمه، پوتین ماده ۲ منشور سازمان ملل، قانون نهایی هلسینکی و معاهده دوستی روسیه و اوکراین را نقض کرده است.

او گفت: « از زمان الحاق، مردم کریمه یک کمپین وحشیانه و سیستماتیک نقض حقوق بشر را تحمل کرده‌اند. این سوء استفاده‌ها شامل آزار و اذیت تاتارها، دستگیری‌های خودسرانه و افزایش ۱۰ برابری بازداشت‌ها در سال گذشته و محدود کردن مالکیت زمین به شهروندان روسی می‌شود.»

جانسون گفت: «پوتین نیروهای روسیه را بیشتر و بیشتر در شبه جزیره کریمه مستقر کرد و این قلمرو را به یک اردوگاه نظامی تبدیل کرده و از آنجا بقیه اوکراین را تهدید می‌کرد و بنابراین کریمه به درستی به سکوی پرتاب برای تهاجم ۲۴ فوریه تبدیل شد. رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد همین کار را با بقیه اوکراین و رفراندوم‌های ساختگی بیشتر انجام دهد. بنابراین، برای همه ما هرگز مهمتر از این نبوده است که در دفاع از اصل اساسی حقوق بین‌الملل که تصریح می‌کند هیچ سرزمین و هیچ کشوری نمی‌تواند با زور اسلحه سرزمینی را تصاحب کند یا مرزها را تغییر دهد، بایستیم.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ با برگزاری رفراندومی، شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد؛ اقدامی که توسط جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه و مجمع عمومی سازمان ملل «غیرقانونی» تلقی شد.

311311