شهر خبر

مهدی صباغ‌زاده: سینمای سالم و شکوفا به سراغ هنرپیشه‌های زیرمیزی نمی‌رود

مهدی صباغ‌زاده: سینمای سالم و شکوفا به سراغ هنرپیشه‌های زیرمیزی نمی‌رود

این روزها سینما جدا از وجه هنری به عنوان یک صنعت دارای ابعاد اقتصادی و بیزینسی موثری است که طبیعتا سرمایه‌گذاران روی آن توجه ویژه دارند. از سوی دیگر پخش نیز براساس همین قاعده به چینش فیلم‌ها در سینمای مختلف نگاه ویژه دارد. بازگشت سرمایه، گیشه‌ی مناسب و رقابتی که در بالا نگه داشتن رندوم فروش موثر است موضوع گزارشی است که خبرگزاری برنا را با خانواده سینما بر سر میز گفت‌و گو نشانده است.

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده فیلم‌های «کلوپ همسران»، «ایتالیا ایتالیا»، «زندگی»، «رمانتیسم عماد و طوبا» و... در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذارها در سینما برنده می‌شوند یا خیر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: عده‌ای در سینما به دنبال جریان‌های فرهنگی، احساسات و ایدئولوژی‌های خاص خودشان هستند. عده‌ای دیگر اما به دنبال کاسبی و درآمد می‌گردند که اگر دقت کنید این افراد بیشتر به دنبال ساخت آثار کمدی می‌روند که در سطح می‌گذرد. 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در خصوص ورود سرمایه‌های کلان و پول‌های مشکوک به سینما اضافه کرد: این بین عده‌ای هم پول‌های سرگردانی به دستشان می‌رسد که به راحتی ۲ میلیاردش را به یک بازیگر و ۳میلیاردش را به بازیگری دیگر می‌دهند. اگر این بین فیلمشان فروش خوبی هم بکند که شانسشان برده است. سینمایی که بخواهد جریانات سالم را طی کند، به شکوفایی برسد و از موقعیت فرهنگیش دفاع کند نیازمند سرمایه‌گذارهای درست است که خیلی به دنبال هنرپیشه‌های چهره و به اصطلاح زیرمیزی نباشد. اگر فیلمنامه‌ خوب و پرکشش باشد می‌توان فیلم‌ را با قیمت‌ مناسب ساخت و در اکران هم موفق عمل کرد.

صباغ‌زاده عنوان کرد: معتقدم همه‌ی سرمایه‌گذارهایی که علاقه‌مند به سینما و هویت سالم‌ هستند برای ساخت یک اثر باید به دنبال فیلمنامه‌ی خوب بگردند و با تهیه‌کننده‌‌ها و کارگردان‌های حرفه‌ای کار کنند. عده‌ای از سرمایه‌گذارها بدون آگاهی و شاید به دلیل اینکه می‌خواهند خودشان، همسرشان یا دخترشان را بازیگر کنند روی اثری سرمایه‌گذاری می‌کنند و برایشان اهمیت ندارد که کیفیت کار چگونه می‌شود. در آخر هم می‌بینیم اصلا فیلمشان اکران نمی‌شود و کار به شکایت و شکایت‌بازی می‌کشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کلوپ همسران» در خصوص تولیدات کمدی دست پایین و سخیفی که این روزها در سینما ساخته می‌شود و به عقیده عده‌ای سینما را به ابتذال می‌کشاند عنوان کرد: تکلیف این فیلم‌ها روشن است. باید بگذاریم کار خودشان را انجام دهند. من معتقدم اگر ما اثر خوبی بسازیم زیان نخواهیم کرد. تردید ندارم که تماشاگر از فیلم خوب در هر ژانر و گونه‌ای استقبال می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذار می‌تواند در سلیقه مخاطب اثرگذار باشد یا نه پاسخ داد: تهیه‌کننده‌ی حرفه‌ای، متخصص است. او کسی است که سال‌ها تجربه دارد، فیلمنامه‌ی خوب را می‌شناسد و می‌داند که یک اثر چه عوامل و امکاناتی را می‌خواهد اما تهیه‌کننده‌ای که آگاهی و شناخت کافی ندارد سرآخر کارش به شکایت و بدهکاری می‌کشد. بارها برای من فیلمنامه‌ آورده‌اند وقتی که کار را خواندم متعجب شدم. از طرف مقابل پرسیدم اصلا حرفت در این داستان چیست؟ چه می‌خواهی بگویی؟ خودش هم جوابی نداشت. این افراد سرمایه‌گذارها را هم‌ بدبخت می‌کنند.

او درخصوص ساخت آثار هنری در سینما و حمایت ارگان‌ها عنوان کرد: یکسری‌ها از افراد می‌خواهند کارهای هنری بسازند بنابراین باید از سینمای تجربی و بنیاد فارابی کمک بگیرند البته فارابی هم دیگر به این دست آثار سرمایه نمی‌دهد و بودجه‌ی خودش را روی کارهای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر فیلمسازی قصد دارد فیلم‌های تجربی بسازد نباید توقع اکران داشته باشد. چرا که سینمای ایران توانمندی و جای اکران این نوع آثار را ندارد.

مهدی صباغ‌زاده ادامه داد: الان یکی از گرفتاری‌های شورای اکران همین است‌. از یکسو فیلم‌های بسیاری در صف نشسته‌اند و از سوی دیگر سینمادارها به دلیل گرانی‌ با مشکل مواجه شده‌ شده‌اند. در کل سینما نیازمند مخاطب‌ و برگشت سرمایه است بنابراین باید سریع‌تر فکری به حال این اوضاع کرد.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام