شهر خبر

بررسی کلی عملکرد وزارت ورزش و جوانان در یک سال؛ امیدبخش و رو به جلو

بررسی کلی عملکرد وزارت ورزش و جوانان در یک سال؛ امیدبخش و رو به جلو

شاید ارائه اعداد و آمارهای پرطمطراق برای دوستداران ورزش جذاب نباشد اما می‌توان به صورت کلی عملکرد وزارت ورزش دوره سجادی در یک سال اخیر را به صورت اجمالی بررسی کرد، بررسی که البته نیاز به صدها صفحه برای تحلیل بیشتر داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ با گذشت یک سال از حضور سیدحمید سجادی روی صندلی ریاست وزیر ورزش و جوانان حالا فرصت رسیده تا تفاوت‌های مدیر ورزشی این وزارتخانه را با مدیران پیشین بسنجیم و ارزیابی کنیم.

شروع کار؛ وزیر ورزشی دولت سیزدهم چه کسی است؟

سیدحمید سجادی هزاوه با کسب ۱۶۵ رای موافق و پشت سر گذاشتن ۱۳۸ رای مخالف و ممتنع، از شهریورماه ۱۴۰۰ روی صندلی ریاست وزارت ورزش و جوانان نشست. او چهارمین وزیر ورزش و جوانان تاریخ است که سابقه مدیریت ورزشی را پیشتر هم در کارنامه خود داشته. صاحب مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۹۱ و نقره بازی‌های آسیای ۹۹ با مدرک دکترای برنامه‌ریزی تربیت بدنی، همه شرایط مورد نیاز برای حضور در پست خود را داشت و امیدواری زیادی بوجود آمد تا مدیری از جنس ورزش پس از مدت‌ها به وزارت ورزش و جوانان سر و سامان دهد. انتظاری که چندان بیجا نبود و عملکردش تا این لحظه امیدوارکننده بوده است.

انتخاب مشاورین و انتصاب‌های جدید

سجادی در آغاز کار سینا کلهر، وحید یامین‌پور، اسماعیلی احمدی، بنیامین شکوه‌فر و مریم کاظمی‌پور را به عنوان مشاوران خود معرفی و در ادامه هم پولادگر را به عنوان معاون برگزید. علیرضا عاصم یوسفی هم در دوران حضور وزیر ورزش به ریاست شرکت تجهیز و توسعه که یکی از مهم ترین نهادهای وزارت ورزش است، رسید. این شرکت در ابتدای لیگ بیست و یکم در زمینه تبلیغات محیطی در حد توان خود با باشگاه‌های تهرانی تعامل داشت و البته به ناحق از سوی صدا و سیما مورد انتقاد قرار گرفت. در مجموع تمام مشاوران و همراهان وزارت ورزش تا امروز سعی در پیش بردن پروژه اعتلای ورزش در دولت داشتند و همچنان به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

فوتبال؛ مثنوی هفتاد من!

این مقوله به خودی خود آن‌قدر گسترده است که در یک پاراگراف نتوانیم آن را بررسی کنیم اما از مهم‌ترین اقدامات وزارت ورزش و جوانان در دوره ریاست سجادی می‌توان به برداشتن قدم اول در راستای خصوصی‌سازی باشگاه‌های تهرانی، رخ دادن بحث تبلیغاتی محیطی و دریافت حق باشگاه‌ها و صعود به جام جهانی اشاره کرد.

موی‌تای و انجمن‌ها؛ جلوگیری از قانون شکنی

در دوران ریاست سجادی انجمن‌های بسیاری درخواست فدراسیون شدن داشتند که شرایط لازم و قانونی را نداشتند. در نهایت تا این لحظه فدراسیون آمادگی جسمانی به یک فدراسیون مستقل تبدیل شده و تمام مسیر را قانونی طی کرده است.

در این دوران فدراسیون‌هایی چون موی‌تای تصمیم داشتند مستقل شوند اما هیچ‌کدام از اقدامات‌شان را در مسیر صحیح پیش نبردند و وزارت ورزش هم به درستی مقابل قانون‌شکنی ایستاد تا روند نادرست، برای دیگران «باب» نشود. این انجمن حتی اقدام به برگزاری انتخابات و کنفرانس‌های خبری هم داشت اما عدم تعامل صحیح آن‌ها را از داشتن نهاد مستقل دور کرد.

سفر وزیر ورزش و جوانان به خوزستان

چالش‌های کشتی؛ مدیریت مدبرانه

کشتی در یک سال اخیر روزهای خوبی سپری کرد و ورزشکارانش توانسته‌اند پرچم ایران را به خوبی بالا نگه دارند. در این دوران اما رئیس فدراسیون کشتی به بودجه خود اعتراضاتی داشت که بعضا غیرمعمول می‌آمد زیرا وزارت به شدت به این ورزش توجه می‌کند و بودجه‌ای ویژه برای این ورزش در نظر گرفته است. رئیس فدراسیون این رشته اما در یک جلسه با یکی از مشاوران دچار اختلاف شد که دکتر سجادی مدبرانه سعی در آرام کردن فضا داشت و نتیجه آن هم کم شدن حواشی بود.

قطعا کشتی یکی از ورزش‌های مدال‌آور و مهم است اما همان‌طور که این رشته نیاز به حمایت دارد، ورزش‌های دیگر هم نیاز به بودجه، برنامه‌ریزی و توجه دارند تا به سطح کشتی برسند. مساله‌ای که وزارت ورزش همواره درصدد انجام آن بوده است.

سایر ورزش‌ها

در رشته والیبال، کادر فنی تیم ملی در بخش مردان کاملا ایرانی شد و ماحصلش هم عالی بود. در این بخش انتظارات بالا و همچنان هم وزارت به نقش حمایتی خود پای‌بند است. در بخش بانوان هم حضور کمپدلی اتفاقی خوب را رقم زد و آینده والیبال را درخشان کرد. درست مانند رشته هندبال بانوان که در رده بزرگسالان و نوجوانان به مسابقات جهانی صعود کردند. همچنین مشکات‌الزهرا صفی هم در رشته تنیس پرچم بانوان و ورزش ایران را بالا نگه داشت.

شبکه رادیویی ورزش بانوان؛ حمایت وزارت با تمام توان

در دوره وزارت ورزش دولت سیزدهم تا این لحظه یکی از مهم‌ترین اتفاقات که در آن سجادی نقش حمایتی وزارت را به نحو احسن نشان داد، مساله افتتاح شبکه رادیویی ورزش بانوان بود که می‌توان در ادامه باعث رخ دادن اتفاقات بزرگتری شود. این شبکه در ابتدا ۴ ساعت برنامه زنده مربوط به ورزش زنان خواهد داشت  در ادامه به مرور برنامه های تولیدی بیشتری پخش خواهد کرد. این اتفاق مثبت برای اولین بار در دوره ریاست سجادی اتفاق افتاد و برای همیشه ماندگار شد.

برنامه‌های فرهنگی؛ از باز شدن در ورزشگاه آزادی تا تشییع شهدا در باشگاه انقلاب و وزارت

در وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم اقدامات فرهنگی بسیار زیادی انجام شد. از برگزاری جام پرچم که خود پروژه‌ای طاقت فرسا و بسیار بزرگ است و این روزها هم حسابی مورد استقبال مردم قرار گرفته می‌توان به عنوان یک پروژه اصلی یاد کرد. در همین دوران در مجموعه ورزشی انقلاب و محل ساختمان وزارت ورزش و جوانان شهدای گمنام به خاک سپرده شدند تا عطر و فضای معنوی در این دو محل طنین افکند.

همچنین با همت شرکت تجهیز و توسعه و مسوولین مربوطه قرار شد درب ورزشگاه آزادی به روی مردم و خانواده باز شود تا آن‌ها بتوانند از این مکان مهم استفاده کنند. پروژ ای که البته فعلا متوقف شده. مساله ورود زنان به ورزشگاه هم برای اولین بار در حال حل شدن به صورت اساسی است که در صورت تحقق یافتن، می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین دستاورد وزارت ورزش دوره سجادی اشاره کرد.

قطعا در طول یک سال نمی‌توان تمام کاستی‌ها را رفع کرد و حتما نیاز به زمان بیشتری برای اصلاح وجود دارد اما مهم ترین مساله اینجاست که با برداشتن عینک بدبینی کمر همت ببندیم به اعتلای ورزش کمک کنیم، اتفاقی که در حال حاضر با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

انتهای پیام