شهر خبر

منافع جمعی مانع شکستن انحصار وکالت

منافع جمعی مانع شکستن انحصار وکالت

طی سال های گذشته جذب و ارائه پروانه وکالت توسط کانون وکلای دادگستری ایران انجام شده است. این کانون هر ساله با برگزاری یک آزمون اقدام به جذب وکیل از میان فارغ التحصیلان حقوق می کند. سنجش وکیل با یک معیار علمی و به روز مطلبی مورد تایید است اما آیا کمیت یا جذب تعداد وکیل که اکنون به صورت کاملا انحصاری درآمده نیز مورد تایید است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه با کمبود سرانه شدید وکیل در کشور مواجه است که این مساله سبب کاهش مراجعه به وکیل و در عین حال قیمت بالای دستمزد وکلا شده است. این عدم مراجعه همانطور که مردم را با مشکلات زیادی برای پیگری پرونده های قضایی خود مواجه کرده سیستم قضایی را نیز با چالش روبرو کرده است. اطاله دادرسی و نیز شلوغی مجامع قضایی نمونه ای از این چالش ها و دردسرها محسوب می شود که قطعا نیازمند اصلاح است.

مقاومت کانون وکلا برای افزایش جذب تعداد وکلا با دوعلت انجام می شود. برخی بر این عقیده اند که افزایش تعداد می تواند به کیفیت آسیب زده و مانع ورود وکلای زبده شود در عین حال برخی بر این عقیده اند که انحصار چند ساله در این کانون سبب این مقاومت است. در هر صورت بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار این کانون موظف است سالی دوبار این آزمون را برگزار کرده و تعداد وکلا برای دسترسی مردم آسان تر شود. قطعا افزایش کمیت بر کیفیت تاثیر ندارد چرا که قرار نیست کیفیت آزمون ها تغیبر کند بنابراین هر نوع مقاومتی غیر قابل پذیرش است. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره علت عدم اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: علت عدم اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بعد از گذشت چندین ماه مقاومت گروه هایی است که با اجرای این قانون منافعشان به خطر می افتاد. امیدواریم که کمیسیون مربوطه قانون در مجلس با مسئولینی که تساهل میکند را به مجلس دعوت کنند و اگر این پیگیری ها به نتیجه نرسید این افراد و گروه ها را به قوه قضاییه معرفی کنند.

این نماینده مجلس افزود: امضاهای طلایی و به خطر افتادن منافع برخی از گروه ها و افراد دلیل اصلی مقاومت در برابر اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت:  این افراد سعی می کنند همه چیز را در اختیار و انحصار خودشان داشته باشند و معتقدند با اجرای این قانون آنها ضرر می کند به همین دلیل به هر چیزی و هر نهاد قدرتی متوسل می شوند تا این که بتوانند قدرت و منافع خودشان را حفظ کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: مجوز ها می تواند حتی طی دو روز صادر شود ولی این موضوع را عملیاتی نمی کنند، در واقع افرادی برای حفظ منافع خودشان جلوی این اجرا را می گیرند.

 

انتهای پیام