شهر خبر

درخواست مهم الحشد الشعبی از اعضای خود

کدخبر: 517011
اقتصادنیوز: الحشد الشعبی با اعلام اینکه تمایل دارد در بحران سیاسی کنونی در عراق وارد شود، از اعضای خود خواست وارد درگیری‌های سیاسی نشوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سازمان الحشد الشعبی عراق سه‌شنبه شب فرماندهی عملیات این گروه را ملزم کرد در درگیری‌های سیاسی وارد نشوند، در عین حال آمادگی خود را برای دفاع از نهادهای دولتی اعلام کرد.

 

تارنمای شبکه سومریه نیوز عراق گزارش داد، حشد الشعبی همچنین از دولت مصطفی الکاظمی رییس دولت پیشبرد امور خواست که به مسؤولیت خود عمل کند.

الحشد الشعبی اعلام کرد که تمایل دارد که در بحران سیاسی کنونی در عراق وارد شود.

این گروه در عین حال اعلام کرد که خود را ملزم به حمایت از روند مسالمت‌آمیز و دفاع از کشور و جلوگیری از فروپاشی ارکان آن و نیز دفاع از قانون اساسی می‌داند که همگی برای پایبندی و دفاع از آن سوگند می‌خورند.

الحشد الشعیی درعین حال اعلام کرد که از نزدیک و با اهتمام زیاد تحولات جاری در عراق را زیر نظر دارد که آخرین آن محاصره دیوان عالی عراق از سوی گروه‌های سازمان‌یافته از جمله افراد مسلح بوده است.

این گروه ضمن اعلام آمادگی برای دفاع از نهادها و مؤسسات دولتی از دولت پیشبرد امور خواست که یا جدیت در دفاع از نهادهای قانون اساسی مسؤولیت پذیر باشد.

الحشد الشعبی در پایان به مردم عراق وعده داد که همچنان از آنان دفاع کند و به همراه دیگر نیروهای مسلح عراق ضامن آینده درخشان عراق در چارچوب یک سیستم دمکراتیک مبتنی بر قانون اساسی باشد که یه خاطر آن خون‌ها فدا شده است.

صبح امروز صدها تن از حامیان جریان صدر به سمت شورای عالی قضایی رفتند و در آنجا شروع به برپایی خیمه‌هایی برای تحصن کردند.  

معترضان شعارهایی مبنی بر اجرای فراخوان مقتدی صدر، برای انحلال پارلمان در راستای آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی سردادند.  

پیش از این شورای عالی قضائی عراق خواستار خودداری نیروهای سیاسی و رسانه‌های این کشور از درگیر کردن دستگاه قضائی در نزاع‌های سیاسی شده بود.  

در پی تجمع امروز سه شنبه شماری از هواداران جریان صدر در مقابل شورای عالی قضایی عراق، این شورا با صدور بیانیه‌ای از تعلیق فعالیت خود و دادگاه‌ها و دادگاه فدرال این کشور خبر داد و دولت و به طور ضمنی جریان صدر را مسئول این وضعیت دانست.  

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض و چندین تحصن را تاکنون رقم زده است.  

تحصن صدری‌ها باعث شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق طی سه هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد.  

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.  

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.