شهر خبر

قنادباشی: دیپلماسی همسایگی راهبردی هوشمندانه و موثر در سیاست خارجی دولت سیزدهم بود/ کارنامه امیرعبداللهیان خوب و قابل‌قبول است

قنادباشی: دیپلماسی همسایگی راهبردی هوشمندانه و موثر در سیاست خارجی دولت سیزدهم بود/ کارنامه امیرعبداللهیان خوب و قابل‌قبول است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت سیزدهم یکی از موثر و هوشمندترین راهبردهایی را که در دستور کار خود قرار داد، دیپلماسی منطقه‌ای و روابط همسایگی بود که این امر با شرایط منطقه و جهانی و نیازها و اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار متناسب بود.

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم یکی از موثر و هوشمندترین راهبردهایی را که در دستور کار خود قرار داد، دیپلماسی منطقه‌ای و روابط همسایگی بود که این امر با شرایط منطقه و جهانی و نیازها و اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیار متناسب بود.

وی با اشاره به ارتباط با همسایگان و ارتقا و گسترش مناسبات دوجانبه سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: یکی دیگر  از راهبرد‌های موثر دستگاه دیپلماسی افزایش و گسترش فعالیت های معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و کوشش برای روابط در حوزه های اقتصادی کشاورزی بود.

قنادباشی خاطرنشان کرد: با رصد دیپلماسی در دولت سیزدهم سیاست خارجی متوازن را به خوبی می‌توان در رهیافت‌های وزارت امور خارجه مشاهده کرد؛ متاسفانه در دولت های قبل تنها روی قدرت های بزرگ و همسو با کشورهای غربی تمرکز شده بود و در واقع تبادلات کمتری با کشورهای شرقی داشتیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آماده کردن آیین نامه و ضوابط بری اجرایی شدن همه قراردادهای منعقد شده در ارتباط با کشورها قطعاً زمانبر است و دستگاه دیپلماسی باید از کارشناسان بیشتر و جوانتری برای اجرایی شدن قراردادها باید استفاده کنند. 

قنادباشی با بیان اینکه یک سال از حضور حسین امیرعبداللهیان در دستگاه دیپلماسی گذشته است، کارنامه وی را خوب و قابل قبول خواند

وی با اشاره به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته روابط خوبی با این کشورها نداشتیم اما در حال حاضر با کوشش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس افتاده است از جمله ورود سفیر کویت به ایران و ارتقا سطح همکاری اماران از کاردار به سفیر در سفارتخانه خود در ایران.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه سفرا نقش موثری در فعال کردن ظرفیت های و مناسبات تجاری دو کشور دارند خاطرنشان کرد سفرا باید بر فرهنگ، زبان و مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور ماموریت خود برای فعال کردن مناسبات تجاری میان دو کشور تسلط داشته باشند.

انتهای پیام