شهرخبر

ثبت جزئیات تازه از پادشاه منظومه شمسی+عکس

ثبت جزئیات تازه از پادشاه منظومه شمسی+عکس

ثبت جزئیات تازه از پادشاه منظومه شمسی+عکس
تازه ترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری این غول گازی را با جزئیات و وضوح خیره کننده‌ای که پیش از این هرگز ندیده بودیم نشان می‌دهد.

به گزارش ثریا تلسکوپ فضایی جیمز وب با نگاه به سیاره‌ مشتری، جزئیات بی‌نظیر آن را در پس‌زمینه‌ای از کهکشان‌های گوناگون به‌تصویر کشیده است که ساعت‌ها وقت دانشمندان را برای تحلیل داده‌ها به خود اختصاص خواهد داد.

در مشتری با طوفان‌های عظیم، بادهای قدرتمند، شفق‌های قطبی و شرایط شدید دما و فشار، رویدادهای زیادی در جریان است و اکنون تصویر تازه‌ تلسکوپ فضایی جیمز وب سرنخ‌های بیشتری از ماجراهای درون این سیاره در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

این تصویر تازه در یک مجموعه‌ دوتایی، توسط دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) جیمز وب گرفته شده است و با سه فیلتر رنگی مادون قرمز، ویژگی‌های سیاره را به نمایش می‌گذارد.

با توجه به نامرئی بودن طیف فروسرخ برای چشم انسان، داده‌های آن به طیف نور مرئی انتقال داده شده است، به‌طوری که بلندترین طول موج‌ها قرمزتر و کوتاه‌ترین طول موج‌ها بیشتر به رنگ آبی نشان داده می‌شوند. 

 

در نمای نزدیک از سیاره‌ مشتری از ترکیب چندین تصویر ثبت شده توسط جیمز وب، شفق‌های قطبی تا ارتفاعات بسیار زیاد بر فراز هر دو قطب شمال و جنوب مشتری گسترش یافته‌اند. این شفق‌های قطبی با رنگ‌های سرخ‌تر نمایش داده شده‌اند که نور بازتاب یافته از ابرهای پایین‌تر و مه بالایی شفق‌ها هم در آن نمایان است.

رنگ‌های زرد و سبز هم مه در حال چرخش اطراف قطب شمال و جنوب را نشان می‌دهند و رنگ آبی، نور منعکس شده از لایه‌های ابر در ارتفاعات پایین‌تر را به نمایش می‌گذارد. لکه‌ سرخ بزرگ طوفان معروف و عظیم مشتری هم با ابعادی بیشتر از زمین، به دلیل بازتاب شدید نور خورشید، مانند ابرهای دیگر به رنگ سفید دیده می‌شود.

در تصویر نمای گسترده هم، جیمز وب مشتری را با حلقه‌های نازکش که یک میلیون بار کم‌نورتر از خود سیاره هستند همراه با دو قمر کوچک به نام‌های آمالتیا و آدراستیا ثبت کرده است.

منبع: فرارو