شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#خلیج فارس#پردیس#جزیره#منطقه آزاد

دانشگاه تهران در قشم پردیس بین المللی احداث می کند

دانشگاه تهران در قشم پردیس بین المللی احداث می کند

عضو هیئت رئیسه دانشگاه تهران از مذاکرات اولیه با رئیس منطقه آزاد قشم برای ایجاد پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در بزرگترین جزیره خلیج فارس خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در نشست انعقاد تفاهم‌نامه فی‌مابین دانشگاه تهران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به برنامه دانشگاه تهران در راستای افزایش دانشجوی بین‌الملل در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه واقع در مناطق آزاد، گفت: به دیپلماسی علمی بویژه با نگاه به کشورهای همسایه، تاکید ویژه‌ای داریم. البته فلسفه حضور دانشگاه‌ها در مناطق آزاد فقط جذب دانشجوی خارجی نیست بلکه معتقدیم حضور شعبه دانشگاه‌ها در مناطق آزاد سبب سرعت گرفتن توسعه مناطق آزاد، تحرک‌بخشی به این مناطق و زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های مشترک می‌شود.

**پردیس بین‌المللی جدید دانشگاه تهران در کاسپین راه‌اندازی شد

مقیمی با تشریح نگاه کلان دانشگاه تهران در راستای ارتقای فعالیت‌های پردیس‌های بین‌الملل، اظهار داشت: پردیس بین‌المللی کاسپین به تازگی و بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران در منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شده است و امیدواریم این پردیس دانشگاهی بتواند به منطقه آزاد انزلی کمک کند.

وی مناطق آزاد را دارای ظرفیت مناسب برای کمک به توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و واحدهای فناور دانست و افزود: در راستای جهش تولید و افزایش نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور لازم است به سمت بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌ها برویم.

ایجاد شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه

رئیس دانشگاه تهران از ایجاد شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه خبر داد و بیان کرد: مرکزیت توانمندسازی پارک‌های علم و فناوری کشور را به مجموعه دانشگاه تهران در کاسپین محول کرده‌ایم تا برنامه‌های لازم برای توانمندسازی و تقویت کلیه صاحبان کسب‌وکارهای این مناطق اجرا شود.

 مقیمی به درخواست‌های سایر کشورها برای جلب همکاری با دانشگاه تهران در زمینه‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: سفیر ارمنستان و رئیس دانشگاه ایروان علاقه بسیاری به همکاری دانشگاه تهران برای ایجاد پارک علم و فناوری در ایروان داشتند. آقای عادل عبدالمهدی رئیس مؤسسه پیشبرد توسعه عراق نیز علاقمند بود تا زمینه برقراری ارتباط ایران و عراق در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برقرار شود.

رئیس دانشگاه تهران، توسعه همکاری‌های دانشگاه تهران و مناطق آزاد را به مثابه یک رابطه برد – برد در راستای کمک به مأموریت‌های طرفین عنوان کرد و اظهار داشت: در صورتی که مناطق آزاد بحث‌های اقتصادی و فرهنگی خود را در قالب نشست‌ها و کنگره‌های علمی مشترک با دانشگاه اجرا کنند، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

مناطق آزاد دروازه پویاسازی اقتصاد دریاپایه هستند

 احمد نوحه‌گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران نیز در دیدار با مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، حضور یک چهره دانشگاهی با شناخت بالا از مناطق آزاد در رأس مناطق آزاد کشور را زمینه‌ساز توسعه بیشتر کشور دانست و گفت: آینده دنیا و کشور در گروی اقتصاد دریاپایه است و با توجه به مزیت‌های نسبی کشور در جنوب و شمال، با حرکت به سمت اقتصاد دریاپایه که بسیار پویا نیز است، توفیقات خوبی کسب خواهیم کرد.

تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در کیش 2 برابر کل دانشجویان ارشد و دکتری پردیس بقیه دانشگاه‌هاست

وی مناطق آزاد تجاری صنعتی را به عنوان پیشانی، کریدور و دروازه پویاسازی اقتصاد دریاپایه خواند و بیان کرد: در حال حاضر حدود 4 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی که بیشتر هم دانشجوی دکتری هستند، در پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند. تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در پردیس بین‌المللی سایر دانشگاه‌ها در کیش تحصیل می‌کنند، به اندازه نصف تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس بین‌المللی کیش هم نیست.

حضور دانشگاه تهران در بزرگترین جزیره خلیج فارس کلید خورد

عضو هیأت رئیسه دانشگاه تهران از مذاکرات اولیه با رئیس منطقه آزاد قشم به منظور ایجاد پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در بزرگترین جزیره خلیج فارس خبر داد و افزود: این پیشنهاد مورد استقبال رئیس منطقه آزاد قشم قرار گرفت و عملیاتی شدن آن منوط به انعقاد تفاهم‌نامه شد. با حضور پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در قشم، این جزیره رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و مسائل آن سریع‌تر و بر اساس راهکارهای علمی حل می‌شود.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، مشکل کم آبی در کیش و قشم را ناشی از مشکل در مدیریت منابع آب در این دو جزیره دانست و تاکید کرد: محققان رشته‌های منابع آب و آبخیزداری دانشگاه تهران می‌توانند برای حل مشکل کم آبی این دو جزیره، راهکار ارائه دهند. بنابراین به طور کلی دانشگاه تهران می‌تواند بازوی فکری و مشورتی مناطق آزاد باشد.

آغاز عملیات احداث شهرک دانشگاهی دانشگاه تهران در کیش

 نوحه‌گر در بخش دیگر سخنانش با اشاره به آغاز عملیات عمرانی مجموعه‌ای 10 هزار مترمربعی در کیش، گفت: زمینی که از سوی منطقه آزاد کیش در اختیار پردیس بین‌المللی کیش قرار گرفته است را به یک شهرک دانشگاهی تأثیرگذار در کیش تبدیل خواهیم کرد.

 مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز در دیدار با مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، گفت: دنیا به این جمع‌بندی رسیده است که موضوع پژوهش و فناوری، نیاز به مناطق آزاد دارد تا قوانین دست‌وپاگیر کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، شعبه‌های دانشگاه تهران در مناطق آزاد، اکوسیستمی دارد که می‌توان بخاطر نزدیکی به دریا، کارهای ویژه تحقیقاتی در آنها انجام داد.

استاد دانشگاه تهران با اعلام آمادگی برای شبیه‌سازی‌ها و ایجاد آزمایشگاه‌های مرتبط با موضوعات گردشگری، بیان کرد: در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه تهران، دارای پژوهشکده و شعبه‌های پارک علم و فناوری هستیم که اگر تسهیلاتی از سوی مناطق آزاد فراهم شود، می‌توانیم آزمایشگاه‌هایی را در این مجموعه‌ها مستقر کنیم که سود آن هم به مردم آن مناطق برسد و هم به رونق مناطق آزاد کمک کند.

 علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با یادآوری اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اولین پارک دانشگاهی کشور است، تاکید کرد: پارک علم و فناوری می‌تواند به عنوان شریک استراتژیک و راهبردی مناطق آزاد به ایفای نقش بپردازد. مناطق آزاد در انزلی، ارس و اروند می‌توانند در زمینه توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای روسیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق کمک کنند، به این صورت که پارک‌ها و مراکز رشد بتوانند پایگاه‌های صادراتی خود را در مناطق آزاد مستقر کنند.

استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: مناطق آزاد می‌توانند در زمینه دیپلماسی دانش‌بنیان کمک کنند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز این امکان را دارد تا به عنوان دبیرخانه کل پارک‌های علم و فناوری کشور در مناطق آزاد، ارتباط بین پارک‌ها با مناطق آزاد را برقرار کند.

علی مبینی دهکردی، رئیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران در این نشست، به اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای کمک به شکل‌گیری اقتصاد دریامحور و همچنین عقد قرارداد جهت ورود خودروی برقی طراحی شده توسط محققان دانشگاه تهران به جزیره کیش پرداخت.

درخواست رؤسای پردیس‌های بین‌المللی برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها

 زهرا امام جمعه، رئیس پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران در دیدار با سعید محمد، با اشاره به ارائه آموزش‌های شهروندی رایگان به هم‌میهنان در مناطق آزاد ارس، این اقدام را در راستای ایفای رسالت‌های اجتماعی دانشگاه تهران ارزیابی کرد.

  امام جمعه، فعالیت پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در منطقه آزاد ارس را به عنوان یک گام کمک‌کننده در زمینه توسعه صنعت در این منطقه برشمرد و از دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خواستار شد تا در زمینه عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه و منطقه آزاد در سال 1396 منعقد شده است، پیگیری لازم صورت گیرد.

علیرضا ذاکر اصفهانی، رئیس پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران نیز با اشاره به وجود یک تفاهم‌نامه فی‌مابین پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران و منطقه آزاد کیش درباره هوشمندسازی این جزیره، از سعید محمد خواستار شد تا برای تحقق این تفاهم‌نامه اقدام لازم انجام شود. این موضوع مورد استقبال دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی قرار گرفت.

ساختمان پژوهشکده علوم دریایی در کیش به زودی افتتاح می‌شود

وی با اشاره به توسعه پژوهشکده علوم دریایی، خاطرنشان کرد: به زودی فضای فیزیکی جدید این پژوهشکده در ساختمانی که از سوی منطقه آزاد کیش به پردیس بین‌المللی کیش اهدا شده است، افتتاح می‌شود.

سید مصطفی رضوی، رئیس پردیس بین‌المللی کاسپین دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: در پردیس کاسپین دانشگاه تهران در کنار دریای کاسپین، یک شرایط ویژه‌ای برای توسعه داریم که وجود یک پایگاه در منطقه آزاد انزلی می‌تواند برای ایجاد یک رویکرد تازه به ما کمک کند. وجود یک پایگاه در منطقه آزاد انزلی می‌تواند به ما کمک کند تا از ظرفیت‌های دیگری که در منطقه داریم به نحو مطلوب استفاده کنیم و در اختیار نیازمندی‌های مناطق آزاد قرار دهیم.

انتهای پیام/