شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بحران بی‌اعتمادی به آمریکا همچنان حرف اول را در میان کشورهای منطقه می‌زند

بعد از گذشت یک سال از عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان، مشخص می‌شود که دولت فعلی آمریکا با درک واقعی و حقیقی شرایط خاورمیانه و منطقه خلیج فارس فاصله زیادی دارد.

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- بعد از یک سال از عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان، مشخص می‌شود که دولت فعلی آمریکا با درک واقعی و حقیقی شرایط خاورمیانه و منطقه خلیج فارس فاصله زیادی دارد.

این تحلیل خیرالله خیرالله روزنامه‌نگار لبنانی در مقدمه یادداشتی است که در روزنامه اماراتی العرب منتشر کرده است. او در ادامه نوشت: باید حتماً یک تروریست در ابعاد ایمن‌الظواهری در کابل دیده شود تا آمریکایی‌ها مطمئن شوند گروهی مانند طالبان امکان تغییر یافتن ندارد!

او در ادامه تحلیل خود از این شرایط گفت: آمریکایی‌ها دست‌آخر موفق شدند الظواهری شریک اسامه بن‌لادن در حملات ۱۱ سپتامبر 2001 نیویورک و واشینگتن را از بین ببرند، حضور الظواهری در کابل ثابت کرد که طالبان و القاعده دو روی یک سکه‌اند و جنگ در افغانستان که بیست سال به طول انجامید نتوانست اهداف خود را محقق کند.

به اعتقاد این نویسنده، طالبان در افغانستان مجدداً قدرت را در دست گرفت تا بار دیگر به پناهگاهی برای تروریسم چه القاعده و چه غیر القاعده تبدیل شود، فقط به این خاطر که آمریکا دیگر قادر به تحمل ادامه این جنگ پرهزینه نبود، حال آنکه شکست سهمگینی هم در ایجاد نظام مدرن در کابل متحمل شد.

به اعتقاد خیرالله که معمولاً سعی می‌کند نظرات دربار سلطنتی آل‌سعود را منعکس کند، عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان یک نیاز برای واشینگتن بود، اما حوادث (بعدی) نشان داد عقب‌نشینی به آن شکلی که انجام گرفت پیام‌های اشتباهی را برای متحدین آمریکا در منطقه ارسال کرده است و امروز این احساس در میان متحدان به وجود آمده است که آمریکا استراتژی بلندمدتی برای این منطقه حیاتی ندارد، منطقه‌ای که حجم زیادی از منابع انرژی را در خود دارد و جنگ اوکراین هم مجدداً آن را به مرکز توجهات بازگرداند.

در ادامه این یادداشت نویسنده نتوانست عصبانیت خود را از گام‌های برداشته‌شده به سمت امضای مجدد توافق هسته‌ای ایران هم کتمان کند و کوشید این اقدام آمریکا را هم از دیدگاه خود به فاکتورهای ایجاد احساس بی‌اعتمادی در میان کشورهای عربی بیفزاید و ادعا کند، کشورهای عربی شاهد حرکت بایدن به سمت امضای توافق با ایران در رابطه با پرونده هسته‌ای‌اش هستند، اما فراموش کرد یا نخواست این واقعیت را به خوانندگان خود متذکر شود که عمده‌ترین واسطه‌های پیشبرد این توافق دو کشور همسایه عربستان یعنی قطر و عمان هستند.

یکی دیگر از فاکتورهای شکل‌دهنده بی‌اعتمادی عرب‌ها نسبت به دولت آمریکا از نگاه این تحلیلگر، ناتوانی ایالات متحده در اطمینان‌بخشی به متحدانش در منطقه (بخوانید اعطای تضمین به حفظ رژیم‌های شورای همکاری) است.

به اعتقاد این نویسنده، دولت بایدن گرچه توانست پوتین را وارد باتلاق اوکراین کند اما بعد از گذشت ۶ ماه همچنان جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد و فقط بحران غذا و انرژی در جهان تشدید شده‌ است و تنها می‌توان گفت دولت آمریکا احتمالاً در محاسباتش اشتباه کرده است.

پس نویسنده در همین چارچوب می‌خواهد به این نتیجه برسد که توافق آمریکا و ایران نگرانی‌‌هایی در میان متحدان ایالات متحده (بخوانید سعودی‌ها) به وجود خواهد آورد زیرا به زعم او، واشینگتن در رابطه با برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران و نیز دامنه تاثیرگذاری‌اش در منطقه با تهران هیچ کاری نکرده است.