شهرخبر

اهداف شکل‌گیری سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی / آئین‌نامه جامع ستایشگران اجرایی می‌شود

اهداف شکل‌گیری سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی / آئین‌نامه جامع ستایشگران اجرایی می‌شود

رئیس سازمان هیئت‌ها و تشکل‌های دینی از اهداف شکل‌گیری آن سازمان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در اولین نشست خبری این سازمان دربارۀ سیاست شکل‌گیری این مجموعه گفت: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی بخش‌های متعددی در زمینۀ هیئات و تشکلات داشته است؛ اداره کل تشکلات دینی و مراکز فرهنگی از معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات، بخش سامان‌دهی مادحین، انجمن‌های اسلامی،  هیئات مذهبی تحت عنوان کانون مداحان، شوراهای هیئات مذهبی از جملۀ این بخش‌ها هستند. از دیگر سو  سازمان تبلیغات دو مجموعۀ دیگر در سال‌های گذشته تشکیل داده بود؛ اولی، بنیاد دعبل  با دو رسالت پیگیری بیمه ستایشگران و شاعران آئینی و برخی مباحث مطالعات و راهبردی مانند برگزاری کتاب سال عاشورا و نیز مرکز توسعه فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات که با عنوان متفاد شناخته می‌شود.  سومین بخشی که به موضوع هیئت مرتبط بود، مرکز توسعۀ فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات است. 

وی افرود: سیاست سازمان تبلیغات در سال‌های گذشته اینچنین بود که مجموعۀ مؤسسات و مراکزی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی فعالیت داشتند، بر اساس موضوع مشترک گرد هم بیاورد و ساختار منسجم‌تری را ایجاد کند؛ مثلاً در حوزۀ کتاب، مجموعۀ بنیاد کتاب را تأسیس کرد. مجموعه‌های مختلفی که در حوزۀ تبلیغ و مسجد مرتبط بود، تحت بنیاد هدایت سازمان یافتند. در حوزۀ رسانه‌ای هم مجموعۀ رسانه‌ای سپهر تشکیل شد. این سه مجموعه‌ای که در حوزۀ هیئت فعالیت می‌کردند، با رأی هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی با هم تلفیق و تبدیل به سازمان هیئت و تشکل‌های دینی شدند که همان رسالت‌ها را با انسجام و نظم بهتری بناست دنبال کند. بنابراین ایجاد انسجام و وحدت رویه در مواجهه با مجموعه‌های مرتبط با موضوع هیئت از اهداف اصلی تشکیل این سازمان است. 

باباخانی ادامه داد: اهداف بلندی که در این سازمان پیگیری می‌شود، جامعه‌پردازی در گام دوم انقلاب در حوزۀ هیئت است. بحث هیئات مذهبی، مادحین و ستایشگران اهل بیت، شاعران آیینی، نغمه‌سازان حوزۀ هیئت، مجموعۀ رسانه‌های مرتبط با جریان هیئت، پژوهشگران حوزۀ هیئت و تشکلاتی که با این فضا مرتبط هستند، مثل کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و انجمن‌های اسلامی، به سازمان هیئت‌ها و تشکلات دینی مرتبط می‌شوند. اعطای مجوز، نظارت و هدایت‌گری کلان و ایجاد انسجام بین مجموعه‌ها و شبکه‌های مرتبط با هیئات، از رسالت‌های اصلی سازمان هیئت و تشکلات دینی است. 

وی با اشاره به مسئله نظارت بر هیئت‌ها و تخلفات گفت: تخلفات احتمالی هیئات مذهبی از طریق دو شبکه ادارات شهرستانی سازمان تبلیغات در 400 شهر کشور به همراه اصناف مرتبط با سازمان تبلیغات پیگیری ‌می‌شود؛ البته مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌های مختلف نیز خود بر این موضوع نظارت کرده و پیگیری‌های لازم را دارند. همچنین کانون مداحان بحث نظارت بر تخلفات و در عین حال ایجاد مراکز آموزش مداحی در کشور را انجام می‌دهند. تعامل سازمان تبلیغات اسلامی با نهادهای امنیتی و قضائی خود به خود ضمانت اجرایی این قضیه هم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان هیئت‌ها دربارۀ اندیشکده هیئت گفت: این اندیشکده مدتی است که آغاز به فعالیت کرده و دفتر تخصصی مداحی در این اندیشکده جلسات متعددی را در رابطه با امر صیانت برگزار کرده است. همچنین، پیش‌نویسی نیز برای طرح صیانت آماده شده که در اولین جلسه شورای عالی ستایشگری مطرح و پس از تأیید رئیس سازمان تبلیغات، به عنوان آئین‌نامه جامع برای ستایشگری کشور اجرایی خواهد شد.

باباخانی افزود: عمده موضوع در بحث ستایشگری، سامان‌بخشی جریان مداحان است. خود جریان مداحان از شایستگی کافی برای ساماندهی این مسئله برخوردارند و این امر را پیگیری خواهند کرد. سازمان هیئات و تشکل‌های دینی نیز در این زمینه وظیفه کمک‌رسانی، تهیه قوانین بالادستی و تسهیل ارتباط با نهادهای قضایی، امنیتی را برعهده دارد.

انتهای‌پیام/