شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#مرغ#واردات

قیمت مرغ ۱۰۳ درصد گران شد / جوجه یکروزه روی دست تولیدکنندگان مانده است

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های دامی، قیمت مرغ در یک سال به شدت افزایش یافت.

 قیمت مرغ ۱۰۳ درصد گران شد /  جوجه یکروزه روی دست تولیدکنندگان  مانده است

به گزارش سلامنو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت مرغ گرم در ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۷۳,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۶۹,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۷۴,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۷۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۷۶,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۷۰,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۵۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۱,۰۰۰

فیله مرغ

۹۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۹۱,۲۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۹۱,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۷,۰۰۰

جگر مرغ

۱۳,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۸,۰۰۰

پای مرغ

۷,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۷۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۸۹,۰۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۵۵,۵۰۰

وضعیت قیمت مرغ در بازار

در حالیکه صنعت طیور با کمبود نهاده و کاهش تولید مواجه است به گفته کارشناسان قیمت تمام شده تولید مرغ با ارز نیمایی چندان متناسب با قیمت صادراتی نیست لذا نمی‌توان با دیگر کشورها در امر صادرات رقابت کرد.

صنعت طیور کشور طی ماه های گذشته و به طور خاص با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های دامی با چالش های متعددی مواجه است و تولید کنندگان این بخش چشم انداز روشنی پیش روی خود نمی‌بینند. به طوری که برخی معتقدند زمستان جاری تاریک ترین روزهای این صنعت رقم خواهد خورد و تولید به طوری چشمگیری با کاهش مواجه می‌شود.

از سوی دیگر به گفته جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، مشکل فعلی فعالان صنعت طیور نداشتن نقدینگی و از سوی دیگر کمبود نهاده در بازار است.

به طوری که الان تعداد اندکی از مرغداران اقدام به جوجه ریزی کرده اند لذا شاهد هستیم که جوجه یکروزه تولیدی روی دست تولیدکنندگان جوجه یکروزه مانده است. علاوه بر این در حالی که تولید هر قطعه جوجه یکروزه برای تولیدکنندگان ۲۰هزار تومان تمام شده تولیدکنندگان مجبور هستند تولیدات خود را نهایت به قیمت ۲ هزار تومان به فروش برسانند.

با این وجود باز هم کسی خریدار جوجه یکروزه نیست چون به دلیل کمبود نقدینگی در خرید نهاده ها، جوجه ریزی وجود ندارد.

همچنین این نماینده مجلس با بیان اینکه تولید مرغ کمی در چند ماه آینده خواهیم داشت، عنوان کرد: در صورت بروز کاهش تولید مرغ باید دست به واردات این محصول بزنیم.

برای داشتن تولید کافی مرغ دولت باید از مرغداران حمایت کند

با این وجود محمود رضایی، تولید کننده بخش طیور می‌گوید: قطعا به وارد کردن مرغ نیازی نیست چون ظرفیتهای تولید این بخش روز به روز غیرفعال تر می‌شود. بنابراین اگر دولتمردان اصرار دارند که مرغی برای عرضه کردن در بازار داشته باشیم و نیازی به واردات نداشته باشیم فقط کافی است از ما تولید کنندگان حمایت کنند.

وی ادامه داد: الان کمبود و گرانی نهاده و همچنین متناسب نبودن قیمتی که مرغ از ما خریداری می‌شود با هزینه تمام شده آن برای منِ تولید کننده، موجب شده واحدهای تولیدی یا تولیدات خود را کاهش دهند و یا به طور کلی آن را متوقف سازند.

وقتی صنعت با زیان موجه است چگونه می‌توان از صادرات مرغ صحبت کرد

از سوی دیگر شنیده ها حاکی است برای رفع مشکلات این صنعت تصمیم دارند بخشی از تولیدات صنعت طیور را به بازارهای خارجی صادر کنند. اگرچه صحبت کردن از صادرات مرغ آن هم در شرایطی که بازار با کمبود نهاده مواجه است چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و صادرات در شرایطی می‌تواند گره گشا باشد که حجم تولید بالا باشد و بازار داخل نیز کشش خرید نداشته باشد و یا با برنامه ریزی های صورت گرفته میزان مشخصی از تولید برای بازارهای صادراتی هدف گذاری شود. در این راستا، محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به خبرنگار بازار می‌گوید: صنعت با زیان مواجه است و نمی‌توان پذیرفت چگونه ممکن است صادراتی در این حوزه رقم بخورد.

یوسفی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص امارات و عربستان جزو واردکنندگان عمده مرغ در این منطقه هستند اما از نظر قیمتی قطعا نخواهیم توانست صادراتی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بحث صادرات در هر حوزه ای بخصوص حوزه محصولات کشاورزی و طیور مقوله تخصصی است و تنها با بیان اینکه می‌خواهیم صادرات داشته باشیم کاری از پیش نمی‌رود.

این فعال صنعت طیور اظهار داشت: نقطه عطف صادرات طیور به ویژه مرغ، بحث رقابت با سایر کشورهایی است که صادرکننده مرغ هستند و مرغ تولیدی خود را در بازارهای اطراف کشور ما توزیع می‌کنند اما ما محروم هستیم، چون از نظر قیمتی نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم. به عبارت دیگر قیمت تمام شده با ارز نیمایی چندان متناسب با قیمت های صادراتی نیست که بتوان با دیگر کشورها در امر صادرات رقابت کرد.

وی ادامه داد: در واقع تفاوت ما با صادرکنندگان دیگر کشورها این است که دولت های دیگر به صادرکنندگان مشوق های صادراتی می‌دهند تا صادرات برای آنها مقرون به صرفه باشد اما در ایران چنین شرایطی وجود ندارد.