شهر خبر

آشنایی با اَبَرپروژه گره‌گشای همدان/خط انتقال ۱۴۰ کیلومتری مسئله آب شرب مردم همدان را حل خواهد کرد

آشنایی با اَبَرپروژه گره‌گشای همدان/خط انتقال 140 کیلومتری مسئله آب شرب مردم همدان را حل خواهد کرد

بهره‌برداری از اَبَرپروژه آبرسانی به همدان طی 3 هفته آتی مسئله آب شرب همدان را به صورت پایدار و در بلند مدت حل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از پروژه‌های ویژه فوق اضطراری وزارت نیرو به منظور تامین آب شرب، طرح آبرسانی به شهر همدان است. آن‌چه که این طرح را در جرگه اَبَرپروژه‌هایی نظیر طرح غدیر رده‌بندی می‌کند، طول 140 کیلومتری آن است که آب شرب را از محل سد تالوار به تصفیه‌خانه رسانده و از آن محل به دست مردم همدان می‌رساند.

بر اساس جزئیات منعکس شده توسط مشاور این اَبَرپروژه، هدف از اجرای طرح،  تصفیه و انتقال آب برای تامین کمبود آب شرب شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در سال مقصد طرح 1415 است.

تصمیمات اتخاذ شده بر مبنای مطالعات مرحله شناخت منتج بر تامین کمبود آب شرب شهر همدان از سد مخزنی تالوار بوده است. بر این اساس، سد مخزنی تالوار در 154 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و 54 کیلومتری جنوبشرقی شهرستان بیجار، در محدوده کوه چنگ الماس بر روی رودخانه تالوار ساخته شده و از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی به حساب می‌آید.

حل پایدار مسئله آب شرب همدان

بر اساس برآوردهای پروژه، میزان برداشت آب خام از سد تالوار به طور متوسط حدود 63 میلیون متر مکعب در سال در نظر گرفته شده که با احتساب تلفات آب در تصفیه خانه به طور متوسط حدود 59 میلیون مترمکعب درسال آب تصفیه شده به حوزه مطالعاتی طرح منتقل خواهد  یافت.

بر اساس جزئیات بیان شده توسط متولیان ساخت این سد، فاز اول اَبَرپروژه آبرسانی غدیر کمتر از 3 هفته آینده وارد مدار شده و مسئله آب شهر همدان را به طور پایدار حل خواهد کرد.

انتهای پیام