شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#میلیارد دلار#تفاهم نامه

استفاده حداکثر از میادین مشترک در دستور کار دولت سیزدهم/ امضای ۱۴ میلیارد دلار تفاهم نامه برای توسعه میادین مشترک

استفاده حداکثر از میادین مشترک در دستور کار دولت سیزدهم/ امضای 14 میلیارد دلار تفاهم نامه برای توسعه میادین مشترک

استفاده از میادین مشترک نفتی و گازی از اصلی‌ترین اهداف دولت‌های بعد از انقلاب بوده با این وجود به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم برای رسیدن به این هدف کمربند خود را محکم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، یکی از اصول اقتصاد مقاومتی اصل 14 می باشد. این اصل به افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز بویژه در میادین مشترک اشاره شده است.

یکی از سیاست‌ها و استراتژی‌های مهم وزارت نفت حضور فعال و استفاده از مکانیزم‌های ازدیاد برداشت از میادین مشترک با کشورهای همسایه است. ازآنجا که جمهوری اسلامی ایران بسیار غنی از لحاظ منابع نفت و گاز بوده و هم اکنون از لحاظ ذخائر نفتی بعد از کشورهای عربستان، ونزوئال و کانادا درمقام چهارم جهان و در بخش ذخائر گازی نیز بعد از کشور روسیه در مقام دوم جهان یعنی است.

میادین مشترک در ایران هنوز به خوبی قابل درک نشده و متاسفانه تنها کشورهای همسایه به دلیل عدم محدودیت در حال بهره برداری از آن هستند. از این رو توجه به این منابع باید در دستور کار قرار بگیرد و آنچه به نظر می‌رسد دولت سیزدهم بسیار مشتاقانه به دنبال بهره‌برداری از این منابع است.

15421712_xl

به طوری که مخبر معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توسعه میادین مشترک نفتی، بر ضرورت شتاب بخشی به توسعه میادین مشترک نفت و گاز تاکید کرد و گفت: باید میادین مشترک هر چه سریعتر تعین تکلیف شوند چرا که توجه به این میادین امروز به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شده است.

از طرفی جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم با بیان اینکه تا امروز نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در بحث توسعه میادین نفتی و گازی امضا کرده‌ایم، گفت: قرارداد امضا شده با کشور روسیه در بحث توسعه میادین نفتی، به خصوص میادین مشترک نفتی و گازی بود.

وی خاطر نشان کرد: دو سه هفته پیش هم میدان نفتی آزادگان که بزرگترین میدان نفتی مشترک ایران و عراق است، بیش از ۷ میلیارد دلار استفاده از توان و ظرفیت منابع مالی داخل کشور داشته است که ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی در این حوزه مشارکت می‌کنند و در حقیقت در توسعه این میدان سهام‌دار می‌شوند.

وزیر نفت با اعلام این خبر که در حال حاضر روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت برداشت استخراج می کنیم، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در وزارت نفت و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف مالی اعم از بانک‌ها و هلدینگ‌ها به دنبال این هستیم که ظرف چند سال آتی به استخراج ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز برسیم.

file

علاوه بر آن، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اظهار داشت: از جمله میادینی که با شرکت گازپروم در حال مذاکره و بررسی برای سرمایه‌گذاری و توسعه هستیم، میادین مشترک فرزاد A و فرزاد B است که میادین مشترک گازی ما در خلیج فارس هستند.

وی افزود:  تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذاری خارجی را به سمت توسعه میادین مشترک سوق دهیم. معاون وزیر نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی با شرکت گازپروم روسیه گفت: یکی از مفاد این تفاهم‌نامه، سرمایه‌گذاری ۱۵میلیارد دلاری این شرکت روسی در طرح فشارافزایی میدان گازی مشترک پارس جنوبی است که با امضای این تفاهم‌نامه، مذاکرات فنی بین تیم‌های دو طرف آغاز می‌شود و بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات، این همکاری به امضای قرارداد می‌رسد.

وی ادامه داد: فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به منظور حفظ نگهداشت تولید و همچنین افزایش تولید گاز از مخزن مشترک این میدان، یکی از برنامه‌های مهم شرکت ملی نفت ایران است که تلاش می‌شود با استفاده از توان مالی و توان فنی شرکت گازپروم که یکی از شرکت‌های بزرگ و مطرح نفتی جهان است، این مگاپروژه را به بهترین صورت اجرایی کنیم.

با توجه به اظهارات بالا به نظر می‌رسد کشور پیش از پیش برای رسیدن به منافع بیشتر در بهره‌برداری از منابع مشترک برنامه دارد، لذا با توجه به تفاهم نامه‌ها و همچنین برنامه مدیران، باید امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و توسعه این میادین باشیم.

انتهای پیام