شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری

جلوگیری از تبدیل ارز به ریال با تامین مالی از طریق قرارداد‌های مانایی

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و اشتغال‌زایی، صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۱ روش جدیدی از تامین مالی را معرفی می‌کند که قراردادهای مانایی تلقی می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سیدعلیرضا میرمحمدصادقی عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در مراسم معرفی قراردادهای مانایی در جمع برخی مدیران عامل بانک‌ها، اظهار کرد: تجربه ۱۰ سال گذشته صندوق توسعه ملی در ارائه تسهیلات نشان داده صندوق برای حفظ ارزش ریال خود و همچنین استفاده بهینه از منابع ارزی خود باید به دنبال روش‌های جدید تامین مالی باشد.
 
وی تصریح کرد: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل و اشتغال‌زایی، صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۱ روش جدیدی از تامین مالی را معرفی می‌کند که قراردادهای مانایی تلقی می‌شود.
 
میرمحمدصادقی یکی از مهمترین ویژگی‌های تسهیلات مانایی را کاهش فشار تامین منابع مالی بر بانک‌ها دانست و گفت: جلوگیری از تبدیل ارز به ریال در داخل کشور، انجام تامین همزمان ارز و ریال و همچنین افزایش توان ساخت داخل و متعاقبا اشتغالزایی از دیگر مزایای قراردادهای مانایی است. 
 
معاون بانکی و‌ اعتباری صندوق توسعه ملی تاکید کرد: با این روش جدید تامین مالی، ارزش ریال صندوق توسعه ملی حفظ خواهد شد. به گفته میرمحمدصادقی، در قراردادهای مانایی نحوه محاسبه به این‌صورت است که تسهیلات به صورت ارزی و مبادلات به صورت ریالی خواهد بود.
 
براساس روش جدید تامین مالی صندوق توسعه ملی در قالب قراردادهای مانایی، بانک‌های عامل طرف قرارداد از اول شهریور امسال می‌توانند درخواست‌های خود را به صندوق ارسال کنند. همچنین مطابق مفاد نظامنامه ضوابط و شرایط، اعطای تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی است.