شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانی

آیا وعده‌های سفرهای استانی انجمن سینمای جوان عملی می‌شود؟

آیا وعده‌های سفرهای استانی انجمن سینمای جوان عملی می‌شود؟

آذرپندار در سفرهای استانی خود از تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان خبر داده است. همچنین ۴۰ درصد بودجه این انجمن با حمایت ارشاد به این دفاتر اختصاص پیدا می‌کند و استعدادهای جوان برای فیلم‌سازی بلند معرفی می‌شوند. اما آیا این وعده‌ها عملی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بسیاری از شهرها و شهرستان‌های ایران، در تمام این سال‌ها از منظر بحث سینما دارای محرومیت‌های فراوا‌ن‌ هستند. چه درباره خود سالن سینما و چه تجهیزات فنی و بودجه برای تولیدات. به‌طوری که برخی از کارگردانان شهرهای غیر متمرکز برای تأمین بودجه تولیدات سینمایی خود به سراغ مراکز صداوسیما شهرستان‌ها می‌روند.

اما تلاش‌های جدیدی برای برون رفت و تغییر نگاه نسبت به مناطق محروم و کم‌برخوردار صورت گرفته است. توجه به مناطق محروم در حوزه فرهنگ و هنر از شعارها و برنامه‌های دولت سیزدهم است و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری در همه نقاط کشور جریان داشته باشد. به این ترتیب مدیران سازمان سینمایی در این مدت تلاش کرده‌اند تا نقشی را در محرومیت زدایی و عدالت فرهنگی کشور ایفا کنند. چنانچه رویکرد توجه به مناطق محروم استمرار و توسعه یابد به ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری و در نهایت محرومیت زدایی منجر شود.

آذرپندار رئیس انجمن سینمای جوانان ایران تابحال به 28 استان کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، ایلام، کردستان و... سفر داشته و با مسئولان انجمن سینمای جوانان ایران در استان‌‌ها و هنرمندان این استان‌ها به گفتگو نشسته است. این سفرها در راستای برنامه‌های کلان وزارتخانه و با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و رفع مشکلات و موانع حوزه سینما صورت می‌گیرد. بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ این شهرستان‌ها از مشکلات و محرومیت‌های خود به این مدیر خبر دادند و متعاقباً او نیز برای حل و فصل این مشکلات وعده‌هایی داده است. قول‌هایی که باید عملی شود.

یکی از این قول‌ها اختصاص 70 درصد بودجه‌های امسال انجمن سینمای جوانان کشور به شهرستان ها است. در انجمن سینما جوانان رویکرد بر کشف استعدادها است تا با شناسایی فیلمسازان جوان، استعداد ساخت اولین فیلم بلند در آنها کشف و مورد حمایت قرار گیرد.

در سیاستگذاری‌های دیگر مؤسسات‌ وابسته به سازمان سینمایی هم همین‌نگاه حمایتی به سینماگران استانی را در حوزه تولید فیلم های کوتاه، مستند و سینمایی شاهدیم. به عنوان مثال ساخت پنج فیلم سینمایی اول ظرفیت بالقوه‌ای است که برای سینماگران استانی پیش‌بینی شده است.

از دیگر اقداماتی که در شهرستان‌ها و استان‌ها قرار است به‌زودی انجام شود، تجهیر دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران است. از دوازده سال پیش تاکنون هیچ تجهیزاتی برای به روز رسانی به دفاتر استان‌ها اختصاص داده نشده بود اما با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار مالی تأمین شده و پس از خرید تجهیزات در اختیار استان‌ها قرار خواهند گرفت.

در کنار تحولات انجمن سینمای جوانان ایران، قرار است تا سالن‌های سینما نیز احیا شوند. بدین منظور 40 سالن سینما در دست احداث است. پیگیری‌ها برای تجهیز و ساخت این سالن‌ها تا زمان بهره‌برداری ادامه خواهد داشت. همچنین در استان یاسوج که فاقد سالن سینمایی است، پیگیری ها و رایزنی با شهرداری و استانداری، منجر به قرار بر تحویل 9 سالن در طی دو سال توسط حوزه هنری شده است.

در طی این سال‌‌ها کمتر شاهد حضور مدیران سینمایی در استان‌ها و شهرستان‌ها بودیم. قرار است به زودی به جمع‌بندی کارکرد سفرهای استانی پرداخته شود.

باید یادآور شد درست است که نفس این دیدارها و سرکشی‌های مسئولین فرهنگی از جمله خزاعی و آذرپندار به شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار خوب است اما، باید دید که تا آخر سال این وعده‌ها و قول‌های داده شده عملی می‌شود یا خیر. زیرا اجرایی کردن و عملیاتی کردن آنان است که منجر به تغییرات فرهنگی و سینمایی در این مناطق خواهد شد.

انتهای پیام/