شهر خبر

کوناشنکوف:

روسیه ۹ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد

روسیه ۹ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه ۹ پهپاد اوکراین را سرنگون کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور ۹ فروند پهپاد اوکراینی را سرنگون کرده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در این باره گفت: سامانه‌ های پدافند هوایی روسیه ۹ فروند پهپاد اوکراینی را منهدم و یک موشک که از موشک‌ انداز چند منظوره «اولخا» شلیک شده بود را نیز رهگیری کردند.

این مقام دفاعی روسیه در این باره افزود: سیستم‌ های پدافند هوایی روسیه ۹ فروند پهپاد اوکراینی در منطقه «استاروملینوفکا» و «گورلوفکا» در جمهوری دونتسک را سرنگون کردند؛ همچنین، یک موشک شلیک شده از پرتابگر چند راکتی «اولخا» نیز نزدیک «کامنکا» در منطقه خارکیف رهگیری شده است.

در همین ارتباط، وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش از حمله موفقیت آمیز و انهدام انبار موشک های آمریکائی «هیمارس» در اوکراین خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده بود که موشک های «کالیبر» مستقر در دریا، یک انبار مهمات حاوی موشک‌ های هیمارس اوکراین ساخت آمریکا و دیگر سامانه‌ های ضدهوایی ساخت کشورهای غربی را در منطقه «اودسا» واقع در اوکراین منهدم کرده اند.

این در حالیست که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) جمعه شب اعلام کرده بود: ایالات متحده ۷۷۵ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین اختصاص می دهد. واشنگتن در چارچوب بسته کمکی جدید، تسلیحاتی از قبیل سامانه‌های موشکی «هیمارس» را به کی یف ارائه خواهد کرد. کمک های جدید شامل تسلیحات بیشتر برای سیستم های «هیمارس»، ۱۵ سیستم پهپادی ScanEagle، یک هزار و ۵۰۰ موشک Tow، ۱۶ دستگاه توپ «هویتزر و ۴۰ وسیله نقلیه ضدمین خواهد بود.

نشریه پولتیکو هم پیشتر گزارش کرده بود که واشنگتن پس از کمک ۷۷۵ میلیون دلاری اخیر خود به اوکراین، حالا قصد دارد خمپاره مجهز به جی پی‌ اس، موسوم به «اکسکالیبر- M۹۸۲» را در اختیار این کشور قرار دهد.

بر اساس این گزارش، این نوع خمپاره به کلاهک ضدزره و تجهیزات هدایت شونده لیزری مجهز بوده و با استفاده از خمپاره‌اندازهای هویتزر M۷۷۷ که پیش از این در اختیار نیروهای اوکراین قرار گرفته، قابل پرتاب است.

این خمپاره ها قادرند اهداف را تا فاصله ۷۰ کیلومتری هدف قرار دهند. به گفته شرکت ریتیان (Raytheon Technologies) سازنده این خمپاره‌ها، اکسکالیبر اوکراین را قادر می‌ سازد تا به اهدافی در دل قلمرو روسیه شلیک کند.