شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#انتخابات مجلس

حدادی در تشریح جلسه کمیسیون شوراها:

شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس مشخص شد

شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس مشخص شد

سخنگوی کمیسیون شوراها از تعیین شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی حدادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، اظهار داشت: در این جلسه بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار داشت.

وی بیان کرد: طبق مصوبه امروز کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی مکلف شدند برای تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان، قواعد و ضوابط حاکم بر روند انتخابات، تبلیغات، جرایم و تخلفات انتخاباتی به نحوه مناسب برنامه آموزشی در نظر بگیرند.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مقرر شد قوه قضائیه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخابات را در شعب هر حوزه قضائیه، فوری و خارج از نوبت انجام دهد.

حدادی متذکر شد: همچنین در تبصره‌ای تاکید شد که از زمان ثبت نام تا پایان تأیید نهایی انتخابات مجلس، جلب و بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس در خصوص اتهامات قبل از داوطلبی یا جرایم انتخابات ممنوع باشد، مگر در مواردی که با استدلال مکتوب دادستان مرکز استان، تعویق تعقیب موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رسیدگی به جرایم و تخلفات خاص انتخابات اعضای هیأت‌های اجرایی یا نظارت در بخش یا هر شهرستان، در صلاحیت مراجع صالحه حوزه قضائیه شهرستان و مرکز استان قرار گرفت و جرم‌های خاص اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت استان یا مرکزی در دادگاه‌های کیفری تهران رسیدگی می‌شود. به بیان دقیق‌تر، اگر فرمانداران تخلف و جرایم ی داشته باشند، در دادگاه کیفری تهران رسیدگی می‌شود.

حدادی با اشاره به برخی از شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس که امروز در کمیسیون شوراها به تصویب کمیسیون رسید، گفت: داوطلب باید در هنگام ثبت نام حداقل ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال هجری شمسی داشته باشد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی معتبر در مقطع ارشد یا سطح سه حوزه یا معادل آنکه در کلیه نهادهای و سازمان‌های جمهوری اسلامی ارزش استخدامی داشته باشد، گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام مربوطه مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی در بخش عمومی، خصوصی- دولتی یا غیر دولتی در هنگام ثبت نام از جمله شرایط عمومی است.

وی متذکر شد: برخی از شرایط برای بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی ارجاع شد. در نشست بعدی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان انتخابات مجلس بررسی خواهد شد.