شهر خبر

آمارهای عجیب از تفحص‌های بی سرانجام در ۱۰دوره مجلس /  ۱۸۹ تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس یازدهم در سال اول فعالیت

آمارهای عجیب از تفحص‌های بی سرانجام در ۱۰دوره مجلس /  ۱۸۹ تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس یازدهم در سال اول فعالیت

همشهری نوشت : از مجلس نخست تا مجلس نهم در مجموع ۳۶۵ تقاضا برای تحقیق و تفحص مطرح شده که از این تعداد ۱۱۸ مورد به تصویب مجلس رسیده و رسما ‌آغاز به فعالیت کرده‌اند. در مجلس دهم نیز از مجموع ۲۰۸ تحقیق و تفحص ارائه شده به هیئت رئیسه، تنها ۹ مورد به مرحله قرائت در صحن علنی مجلس رسید و ۱۹۹ تقاضا نتیجه خاصی نداشت که این مسئله بار دیگر لزوم بازنگری در رویه های قانونی مرتبط با تحقیق و تفحص های مجلس را یادآور می شود.

تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه و افشای فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی جنجال‌های زیادی به پا کرده است. حالا نمایندگان مصرانه خواستار پیگیری این تفحص از سوی قوه قضاییه هستند تا پرونده فولاد مبارکه نیز شبیه دیگر تفحص‌های ادوار مجلس بی‌سرانجام رها نشود.

تحقیق و تفحص های بی سرانجام در ادوار ده گانه مجلس

از مجلس نخست تا مجلس نهم در مجموع ۳۶۵ تقاضا برای تحقیق و تفحص مطرح شده که از این تعداد ۱۱۸ مورد به تصویب مجلس رسیده و رسما ‌آغاز به فعالیت کرده‌اند. در مجلس دهم نیز از مجموع ۲۰۸ تحقیق و تفحص ارائه شده به هیئت رئیسه، تنها ۹ مورد از جمله تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، نحوه برخورد با کارگران معدن آق‌دره تکاب، تحقیق و تفحص از مدیران و مسئولان دو تابعیتی، تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون، تحقیق و تفحص از صنعت نیشکر خوزستان و تفحص از شرکت ملی مس به مرحله قرائت در صحن علنی مجلس رسید و ۱۹۹ تقاضا نتیجه خاصی نداشت که این مسئله بار دیگر لزوم بازنگری در رویه های قانونی مرتبط با تحقیق و تفحص های مجلس را یادآور می شود.

همچنین در سال نخست مجلس یازدهم ۱۸۹ تقاضای تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان به هیئت رئیسه تقدیم شد که از این میان ۱۲ پرونده پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی و قرائت گزارش کمیسیون در نشست علنی، به تصویب نمایندگان رسیده است.

بحث ناکامی تحقیق و تفحص‌ها زمانی جالب‌تر می‌شود که رقم میانگین ۲۰۰ میلیون تومان مقابل۱۱۸ هیأت تحقیق و تفحص ۹ دوره مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، خروجی آن رقم ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. بنابراین باید دید که تحقیق و تفحص‌های مجلس یازدهم به کجا می‌رسد و نمایندگان می‌تواند نتایج پرونده فولاد مبارکه و فساد گسترده در آن به دستاوردی ملموس تبدیل کنند.

تحقیق و تفحص انجام شده، قوه قضائیه باید برخورد کند

ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته تحقیق و تفحص در این باره به همشهری آنلاین گفت: تحقیق و تفحص انجام شده و نتیجه آن هم ارائه شده است. حالا باید قوه قضاییه با همه کسانی که در این پرونده خلافی مرتکب شدند یا جرایمی متوجه آنان است برخورد کند.

آمارهای عجیب از تفحص‌های بی سرانجام در ۱۰دوره مجلس /  ۱۸۹ تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس یازدهم در سال اول فعالیت

برای این تحقیق و تفحص هزینه سنگین و وقت زیادی صرف شده

عزیزی ادامه: مجلس انتظار دارد که تحقیق و تفحص‌هایی که با هزینه سنگین و اختصاص وقت زیاد انجام می‌شود مورد توجه و پیگیری قوه قضاییه قرار بگیرد. از سوی دیگر توان کارشناسی و فنی زیادی نیز برای این تحقیق و تفحص‌ها به کار گرفته شده است. عضو کمیته تحقیق و تفحص از فولاد تاکید کرد: اصرار مجلس بر این است که قوه قضاییه حتما نتایج تحقیق و تفحص را با حساسیت پیگیری و با خاطیان و مجرمان برخورد کند.

عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا در این پرونده نام دولتمردان پیشین مطرح است یا نه، گفت: آنچه در تحقیق و تفحص آمده ملاک قضاوت است. همه جزییات در تحقیق و تفحص آمده و فعلا اطلاعات بیشتری نمی‌توان داد. ما مصرانه دنبال پیگیری این پرونده در قوه قضاییه هستیم و قطعا باید در این زمینه گزارش‌ داده و اطلاع‌رسانی انجام شود تا نتیجه ملموس تحقیق و تفحص را ببینیم.

۲۱۲۲۰