شهر خبر

اولین عمل جراحی میکروسکوپی بدون دخالت پزشک

اولین عمل جراحی میکروسکوپی بدون دخالت پزشک

این عمل به وسیله تعدادی ربات که با یک شبکه مرکزی به هم مرتبط شده بودند انجام شد.

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی به رهبری دانشمندان، دکتر ماکسیمیلیان کوکلهاوس و پروفسور توبیاس هیرش از مرکز پزشکی اسکلتی عضلانی در دانشگاه مونستر، اولین عمل جراحی میکروسکوپی به وسیله ربات را بر روی انسان انجام دادند. پزشکان از یک روش عملیاتی ابتکاری استفاده کردند که در آن، نوع جدیدی از ربات های عملیاتی که مخصوص جراحی میکروسکوپی طراحی شده است، با یک میکروسکوپ روباتیک به یک شبکه ارتباطی متصل شدند. این رویکرد باعث می شود که جراح به طور کامل از پروسه عمل جراحی خارج شود. استفاده از ربات ها برای تحقیقات بالینی با همکاری بیمارستان دانشگاه مونستر و کلینیک تخصصی Hornheide انجام می شود.

 به مدت دو ماه است که کارشناسان از این روش استفاده می کنند. تا کنون، پنج عمل با موفقیت انجام شده است و تعداد زیادی عمل جراحی دیگر نیز انجام خواهد شد. ماکسیمیلیان کوکلهاوس می گوید: این روش جدید برای جراحی، ما را قادر می سازد تا با درجه ظرافت و دقت بسیار بالاتری نسبت به تکنیک های جراحی معمولی این پروسه را انجام دهیم. در نتیجه بافت کمتری از بین می‌رود و بیماران سریع‌تر بهبود می‌یابند.

متخصصان این روش را برای مثال در بیماران مبتلا به سرطان سینه که نیاز به بازسازی پیچیده بافت سینه دارند یا پس از حوادثی که بیماران نیاز به پیوند بافت دارند، استفاده می کنند. با کمک ربات و میکروسکوپ روباتیک، میکروجراحان می توانند به بهترین ساختارهای تشریحی مانند رگ های خونی، اعصاب یا رگ های لنفاوی که اغلب فقط 0.3 میلی متر قطر دارند، دسترسی کامل داشته باشند.

در طول جراحی، ربات (به اصطلاح سیستم جراحی Symani) حرکات دست انسان را از طریق یک میدان الکترومغناطیسی و دسته کنترل شبیه سازی می کند. این ربات حرکات جراح را که تا 20 برابر با دقت بیشتری شبیه سازی می شود، از طریق ابزارهای کوچک انجام می دهد و با انجام این کار، هرگونه لرزش دست انسان را به طور کامل از بین می برد.

یک میکروسکوپ رباتیک به ربات عملیاتی متصل است و این میکروسکوپ ناحیه تحت عمل را از طریق یک هدست واقعیت مجازی سه بعدی با دو نمایشگر با وضوح بالا به جراح نشان می دهد. این هدست حاوی یک دوربین دوچشمی است که قادر است دنیای واقعی را با اطلاعات مجازی ترکیب کند. به این ترتیب می توان حرکات سر جراح را ثبت و به ربات منتقل کرد و حتی زوایای دید پیچیده را در ناحیه تحت عمل ممکن می کند. علاوه بر این، جراح می‌تواند به انواع منوها دسترسی داشته باشد و بدون استفاده از دستان خود، عملکردهایی را با ربات انجام دهد.

این فناوری جدید همچنین این مزیت را دارد که جراحان می‌توانند وضعیت آرامی داشته باشند، در حالی که در غیر این صورت باید عمل‌ها را در یک وضعیت پر اضطراب و در مدت چند ساعت انجام دهند. توبیاس هیرش، صاحب کرسی جراحی پلاستیک در دانشگاه مونستر، می‌گوید: از آنجایی که اکنون می‌توانیم بیماران را از راه دور عمل کنیم، پزشکان شرایط محیطی و ارگونومیک بسیار بهتری در طول عمل دارند. این به نوبه خود از ما در برابر خستگی محافظت می کند، و بدان معناست که تمرکز ما می تواند در یک بازه زمانی چند ساعته حفظ شود. 

در طول آموزش با دانشجویان و جراحان میکروسکوپی، پزشکان توانستند نشان دهند که در حین استفاده از سیستم رباتیک، منحنی یادگیری، استفاده از ابزار و ارگونومی، همگی نسبت به تکنیک‌های جراحی مرسوم، بهبود یافته‌اند.

در هفته‌ها و ماه‌های آینده، ماکسیمیلیان کوکلهاوس و توبیاس هیرش جراحی های بیشتری را انجام خواهند داد و در این فرآیند، داده‌هایی را جمع‌آوری خواهند کرد که در مطالعات علمی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. بهبود کیفیت جراحی و ارگونومی، مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در آخر ماکسیمیلیان گفت: امید ما این است که با این روش جدید نه تنها بتوانیم جراحی ها را با دقت و ایمنی بیشتری انجام دهیم، بلکه در مورد کوچکترین سازه ها نیز از محدودیت های تحمیل شده توسط بدن انسان فراتر برویم. میز جراحی همچنین می تواند به این معنی باشد که روزی جراح دیگر نیازی به حضور فیزیکی نخواهد داشت. یک متخصص ممکن است بتواند در هر یک از مکان های مختلف، بدون نیاز به سفر و حضور در آنجا عمل های ویژه ای را انجام دهد.
منبع: سیناپرس