شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#کمیسیون اقتصادی
عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

درآمد‌های مالیاتی مشکل تورم را حل می‌کند/سامانه مودیان زمینه‌ساز اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: درآمد‌های مالیاتی درآمد‌های خالصی هستند که تحقق آن مشکل تورم را هم حل خواهد کرد.

محمد علیپور، نماینده ماکو و چالدران و عضو کمیسیون اقتصادی درباره تاثیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به ایبِنا گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به دلیل آنکه اخذ مالیات با حساب و کتاب همراه شود و برای فرار مالیاتی مانعی به وجود آید، به تصویب رسید و اجرای این قانون را در دولت سیزدهم باید به فال نیک گرفت.


وی در ادامه اضافه کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمد فعالان اقتصادی را مشخص می‌کند و برهمان اساس مالیات در نظر گرفته می‌شود. مسئله بسیار مهم در این رابطه تفکیک حساب تجاری و شخصی از یکدیگر است. برفرض پول ناشی از فروش خانه یا بدهی و ... وارد بحث‌های مالیاتی نمی‌شود و این امر نکته مثبتی به حساب می‌آید.


نماینده مردم ماکو و چادران در این خصوص یادآور شد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان فقط انجام خرید و فروش را ملاک قرار می‌دهد و چنانچه فردی از دستگاه پوز یک فعال اقتصادی به هر دلیل استفاده کند، قابل تشخیص است؛ بنابراین اجحافی صورت نخواهد گرفت و حق مطلب ادا می‌شود، زیرا تنها درآمد مودی مورد توجه قرار می‌گیرد.


این عضو کمیسیون اقتصادی در رابطه با این موضوع بیان کرد: یکی از اشکالاتی که در بحث مالیات وجود داشت، عدم دسترسی به درآمد‌های ناشی از سوداگری است. برفرض دیده می‌شد چندین هزار مورد سکه خرید و فروش قرار می‌گیرد، اما نه در جایی ثبت و نه از آن مالیاتی دریافت می‌شود. در واقع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان زمینه مالیات برعایدی سرمایه را نیز فراهم خواهد کرد.


علیپور در ادامه یادآور شد: اکثر فعالیت‌ها و دادو ستد‌ها در حال حاضر از طریق تراکنش بانکی صورت می‌گیرد که به راحتی قابل ردیابی و رصد است، زیرا هر فعال اقتصادی دارای یک کدملی و شماره حساب است که نقل و انتقالات از طریق آن انجام می‌شود.


نماینده ماکو و چادران در این رابطه اضافه کرد: درآمد واقعی برای کشور درآمد مالیاتی است و از این طریق می‌توان کسری بودجه را جبران کرد. عادت به اداره کشور با فروش نفت کرده ایم و این در حالی است که درآمد‌های مالیاتی درآمد‌های خالص نابی هستند که تحقق آن مشکل تورم را هم برطرف خواهد کرد.