شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

خبر سازمان فضایی اروپا درباره زمان نابودی زمین

خبر سازمان فضایی اروپا درباره زمان نابودی زمین

خبر سازمان فضایی اروپا درباره زمان نابودی زمین
بررسی‌های فضاپیمای سازمان فضایی اروپا نشان می‌دهد که خورشید در مسیر نابودی، به این زودی‌ها متورم نمی‌شود و زمین را نابود نمی‌کند.

به گزارش ثریا فضاپیمای گایا متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) پیش‌بینی کرده که عمر خورشید به نیمه رسیده و زمانی که پایان یابد، آن‌چنان متورم می‌شود که سیاره ما را نابود خواهد کرد. با این حال، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این اتفاق حداقل تا پنج میلیارد سال دیگر رخ نخواهد داد.

فضاپیمای گایا تخمین زده که عمر خورشید حدود 4.57 میلیارد سال باشد و با شناسایی جرم و ترکیبات آن پیش‌بینی کرده که این ستاره در آینده چه شرایطی خواهد داشت. مسیر نابودی خورشید زمانی که عمرش به حدود 10 تا 11 میلیارد سال برسد، شروع می‌شود. آنگاه رفته رفته بر اندازه آن اضافه می‌شود تا در نهایت یک غول سرخ به وجود آید.

خورشید در حال حاضر در میانه عمر خود قرار گرفته و به موجب تبدیل هیدروژن به هلیوم در شرایط پایداری به سر می‌برد. بنابراین نگرانی‌هایی که درباره بلعیده شدن زمین توسط این ستاره وجود داشت، حداقل تا چند میلیارد سال دیگر به تعویق می‌افتد.

زمانی که خورشید به هشت میلیارد سالگی برسد، زمین را نابود نمی‌کند، در عوض به حداکثر دمای خود می‌رسد. حداقل دو میلیارد سال دیگر زمان لازم است تا دمای ستاره کاهش یابد و اندازه آن به دو برابر اندازه امروزی برسد.

«اورلا کریوی»، منجم پروژه گایا می‌گوید ضروری است که ستاره‌هایی شبیه خورشید را پیدا کنیم تا به درک بهتری درباره تغییرات آن‌ها دست یابیم: «اگر خورشید خودمان را درک نکنیم – چون خیلی چیزها را درباره آن نمی‌دانیم – چگونه می‌توانیم انتظار درک سایر ستاره‌هایی را داشته باشیم که کهکشان شگفت‌انگیز ما را می‌سازند.»

ستاره منظومه شمسی مقدار زیادی آهن دارد و به همین خاطر بسیار درخشنده‌تر از بقیه ستاره‌هاست. محققان می‌گویند با شناسایی ستاره‌های مشابهی که هم‌سن خورشید باشند، می‌توانیم به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنیم.

نکته جالب این‌جاست که ما به خاطر نزدیکی به خورشید مجبوریم با ابزارهای کاملا متفاوتی درباره آن تحقیق کنیم، در حالی که به هنگام بررسی ستاره‌های دوردست از تلسکوپ‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیاتو