شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#اینترنت#روستای

اتصال بیش از ۲ هزار روستا به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم

اتصال بیش از 2 هزار روستا به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم

از آغاز دولت سیزدهم تا کنون، بیش از ۲ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت با کیفیت متصل شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اتصال  پایدار و پرسرعت روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملّی اطلاعات موضوعی است که از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان تیرماه به آن پرداخته شده و  مشکل ارتباطی بیش از  1800 روستا تاکنون حل شده است که سندهای بالادستی آن مربوط به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قانون برنامه ششم توسعه می‌باشد.

دسترسی به اینترنت امروزه به لیست نیازهای اولیه افراد افزوده شده است. امروزه مردم ساکن در روستاهای کشور هم‌سطح با نیاز و مطالبات اصلی‌شان مانند آب، جاده، گاز و برق، به مقوله اینترنت نیز تاکید زیادی دارند. کسب‌وکار، بهداشت، آموزش و حمل و نقل این در تمام مناطق کشور به اینترنت وابسته است.

زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد، توسعه ارتباطات روستایی و اتصال تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور به اینترنت را در اولویت قرار داد. از همان ابتدا سفر به شهرهای مختلف کشور برای بررسی وضعیت اتصال روستاهای بالای 20 خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات آغاز شد و نتیجه مشاهدات میدانی و ارزیابی‌ها نشان داد بیش از هفت هزار و 500 روستای بالای 20 خانوار کشور یا به اینترنت متصل نیستند، یا کیفیت دسترسی‌شان مناسب نیست.

اتصال روستاهای باقیمانده به دلیل صعب‌العبور بودن، تامین مالی برای احداث سایت، پراکندگی جغرافیایی، نداشتن برق و جاده کار بسیار سختی و طولانی‌ای را رقم زد. ذائقه کاربران برای دسترسی به اینترنت اکنون با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و این مسئله باعث شد تعداد روستاهای فاقد اینترنت مطلوب که چهار هزار روستا اعلام شده بود، حدود دوبرابر و سایر روستاها هم نیازمند برنامه‌ریزی جهت بهبود کیفیت شوند که بخش عمده آن از سال آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پوشش 95 درصدی اینترنت در روستاهای کشور تا پایان 1401 

«ایرج روحی»، مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO) و مشاور وزیر ارتباطات، با تاکید بر اهمیت تامین اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان توسعه شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشته است: «اگر اعتبارات مورد نیاز در اختیار ما قرار بگیرد، تا پایان سال می‌توانیم قول اتصال 95 درصدی تمام روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات را بدهیم.»

از زمان استقرار دولت سیزدهم تا کنون، بیش از 2 هزار روستا به اینترنت با کیفیت متصل شده‌اند. از این تعداد روستا، برخی اصلاً به اینترنت دسترسی نداشتند و دسترسی برخی دیگر بسیار ضعیف و کم کیفیت بود.

 توجه به این‌که برای احداث هر دکل مخابراتی (BTS) نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد است به طوری که  اگر از قبل در روستا فناوری نسل دو تلفن همراه موجود و امکان اتصال آن با ظرفیت بالا به شبکه اپراتور مقدور باشد سه هفته زمان نیاز دارد تا روستا را به اینترنت پرسرعت  مقدور گردد، اما برای یک روستای بدون دکل، حداقل چهار ماه زمان و حداقل سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مشاور وزیر ارتباطات افزود: «اگر بودجه موردنظر را در زمان مقرر به این پروژه تخصیص می‌دادند تا پایان امسال  نزدیک به 100 درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل می‌شدند اما طبق آخرین برآوردی که ما داریم، تا پایان سال جاری در گام نخست اتصال تمام روستاها را به بالای 90 درصد و در گام بعدی این میزان را به 95 درصد برسانیم.»

انتهای پیام/