شهر خبر
مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان:

جمع آوری ۱۷۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور

جمع آوری ۱۷۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور

مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه ۱۷۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع آوری شده است، گفت: نمونه خون بند ناف توانسته در درمان تالاسمی و سرطان خون مؤثر واقع شود.

به گزارش بهداشت نیوز، هادی جوشقانی مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی در جلسه بازآموزی و ارتقاء آموزشی کارشناسان بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی سمنان افزود: خون بند ناف می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشند بنابراین از خانواده‌ها تقاضا می‌شود نسبت به این اقدام یعنی تحویل خون ناف نوزاد خود به تضمین آینده فرزند خود کمک کنند.

وی ضمن بیان این که از میزان نمونه خون بند ناف جمع آوری و فریز شده کشور هزار نمونه متعلق به استان سمنان است، افزود: نمایندگی خون بند ناف سمنان از سال ۹۲ به مردم خدمات لازم را ارایه می‌دهد، به تازگی دفتر نمایندگی شهرستان شاهرود نیز فعال شده است.

مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی کشور با بیان این که از طریق ذخیره سلول‌های بنیادی تاکنون بیماری‌هایی با منشأ خون نظیر تالاسمی و سرطان خون درمان شدند، تصریح کرد: در خصوص سایر بیماری‌ها نیز تحقیقات لازم در حال انجام است.

اجرای طرح های تحقیقاتی درمان بیماری ها با سلول های بنیادی

جوشقانی از اجرای طرح های تحقیقاتی درمان بیماری های فلج مغزی،CP  و اتیسم با سلول های بنیادی خبر داد  و گفت: فعالیت بانک خون بند ناف رویان در کشور از سال 1384 آغاز شده و با ذخیره سلول‌های بنیادی تاکنون بیماری‌های با منشا خون نظیر تالاسمی و سرطان خون درمان شده اند .

وی افزود: طرح‌های تحقیقاتی در خصوص درمان فلج مغزی CP و اتیسم با استفاده ازسلول های بنیادی هم در مرحله کارآزمایی بالینی است و به زودی نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

ذخیره سازی بالغ بر یک هزار نمونه خون بند ناف نوزادان در استان سمنان

رییس جهاددانشگاهی سمنان نیز در این نشست علمی از ذخیره سازی بالغ بر یک هزار نمونه خون بند ناف نوزادان در نمایندگی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی این استان خبر داد.

علی منصفی راد گفت: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی با استفاده از سلول‌های بنیادی وجود دارد و با این حال می توان گفت که هر بیماری که آسیب سلولی داشته باشد از طریق سلول‌های بنیادی درمان می شود.

وی افزود: علی رغم شرایط بحرانی شیوع کرونا در کشور، تعداد موارد ذخیره سازی خون بند ناف در سالجاری با رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است.

رییس جهاددانشگاهی استان سمنان با اشاره به فعالیت 9 ساله نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی در استان سمنان اشاره کرد و افزود: این نمایندگی از سال 1392 تا کنون در جهاددانشگاهی استان در حال خدمت رسانی است و تا کنون بالغ بر سه هزار و 500 مراجعه و بیش از یک هزار نمونه از استان سمنان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی ذخیره سازی شده است.

منصفی راد با تاکید بر اینکه خدمات ذخیر سازی خون بند ناف نوزادان در تمام شهرستان های استان ارائه می شود، ادامه داد: با توجه به برخورداری نمایندگی از نیروی مجرب در زمینه ژنتیک، مهمترین وظیفه این نمایندگی طلاع رسانی، جمع آوری، ارتباط خوب و مستمر با جامعه و ارسال نمونه خون بندناف خانواده های متقاضیان است.

وی خاطرنشان کرد: ارایه مشاوره پزشکی و اطلاع رسانی در خصوص کاربردها و مزایای سلول های بنیادی خون بندناف به مراجعین محترم، برگزاری دوره های آموزشی پیرامون فواید ذخیره سازی خون بندناف برای مادران باردار و زوجین، برگزاری جلسات توجیهی برای کارمندان ادارات دولتی و اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و پخش بروشورهای آموزشی و ارائه خدمات مشاوره حضوری در تمامی مطب های زنان زایمان و مطب های رادیولوژی از مهمترین اقدامات دفتر نمایندگی استان سمنان بوده است.

رییس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از امکان ارائه تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان ذخیره سازی خون بند ناف در استان سمنان خبر داد و گفت: کسب عناوین نمایندگی برتر در کشور در سال 97، مدیر نمایندگی خون بند ناف برتر کشور در سال 95، بیشترین درصد رشد نمونه های فریز شده در سال 95 و بیشترین درصد رشد ثبت قراردادهای اینترنتی در کشور در سال 98 از جمله موفقیت ها و عناوین کسب شده توسط نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی استان سمنان در سطح کشور است.

گفتنی است، در این نشست که مدیران کنترل و کیفیت نمایندگی های خون بند ناف رویان کشور حضور داشتند از کارشناسان و خونگیران نمایندگی خون بند ناف جهاددانشگاهی استان سمنان تجلیل شد.