شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#دوپینگ#جواد خیابانی

بیژن ذوالفقارنسب:

جواد خیابانی سالی یکی دوبار از این حرف‌ ها می‌ زند؛ جدی نگیرید!/ استقلال در آن بازی‌ها نیازی به دوپینگ نداشت

بیژن ذوالفقارنسب و علی بهزادی حرف هایی درباره اظهارات جواد خیابانی مطرح کرده اند.

جواد خیابانی سالی یکی دوبار از این حرف‌ ها می‌ زند؛ جدی نگیرید!/ استقلال در آن بازی‌ها نیازی به دوپینگ نداشت

جواد خیابانی اخیرا ادعایی درباره دربی سال ۵۴ مطرح کرده که جنجال بزرگی به‌دنبال داشته است. او خاطره‌ای از مرحوم همایون بهزادی نقل کرد و مدعی شد بازیکنان تاج در آن سال دوپینگ کرده بودند و بهزادی با پیگیری‌هایش باعث شد از آنها تست گرفته شود اما برخی مسائل مثل اینکه نفرات دوپینگی عضو تیم اعزامی ایران به المپیک بودند باعث شد دوپینگ آبی‌ها مثبت اعلام نشود و بهزادی هم در اعتراض به این مساله استعفا کرد.

این صحبت‌ها از این جهت که معمولا در آن زمان عرف بر گرفتن آزمایش دوپینگ از مسابقات لیگ ایران نبوده شک‌وشبهه‌های زیادی را به‌دنبال داشت. البته نگاهی به گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های آن زمان نشان می‌دهد ماجرای اعتراض بهزادی و تست دادن ۵ بازیکن استقلال صحت داشته اما بقیه روایتی که مطرح شده طبعا نیاز به اسناد محکم‌تری دارد. علی پروین سال‌ها بعد در این خصوص مصاحبه‌ای انجام داد و اعلام کرد اعتقادی به دوپینگ ندارد و پرسپولیسی‌ها در آن دربی عملکرد خوبی نداشتند و باختند و باید آن را بپذیرند. برای بررسی ابعاد ماجرا سراغ یکی از نفرات تیم پرسپولیس که در آن دربی حضور داشت رفتیم تا نظرش را جویا شویم.

بیژن ذوالفقارنسب یکی از پیشکسوتانی که سابقه بازی در پرسپولیس و عضویت در کادر مربیگری استقلال را دارد در آن بازی یکی از مدافعان پرسپولیس بود. وی درخصوص ادعای مطرح‌شده درباره دوپینگ تعدادی از بازیکنان استقلال در آن دربی گفت: در آن زمان معمولا دوپینگ‌ در ورزش‌های گروهی رایج نبود، شاید در ورزش‌های انفرادی دوپینگ می‌کردند اما در دنیای فوتبال مرسوم نبود و نیست، البته شاید یک بازیکن مثلا به‌دلیل روحی و روانی در سال یک یا دو بار از دارویی استفاده کند که جنبه دوپینگ داشته باشد اما باز هم ‌تاکید می‌کنم در فوتبال آن روزها دوپینگ مرسوم نبود.

جواد خیابانی سالی یکی دوبار از این حرف‌ ها می‌ زند؛ جدی نگیرید!/ استقلال در آن بازی‌ها نیازی به دوپینگ نداشت

ذوالفقارنسب درخصوص ادعای جواد خیابانی که گفته بود مرحوم بهزادی سرمربی وقت پرسپولیس پیگیری‌های بی‌نتیجه‌ای درخصوص دوپینگ استقلالی‌ها داشت، افزود: تایید نمی‌کنم. من در آن زمان عضو تیم پرسپولیس بودم و استقلال در آن بازی‌ها نیازی به دوپینگ کردن نداشت. ضمن اینکه در آن زمان دوپینگ واقعی در ایران رایج نبود، بازهم می‌گویم در فوتبال دوپینگ نمی‌کنند مگر اینکه بازیکنی بنا بر دلایلی نخوابیده باشد یا بیمار شده باشد بخواهد یک قرصی بخورد که بگویند دوپینگ کرده اما این دوپینگ محسوب نمی‌شود.

از ذوالفقارنسب که معمولا در مصاحبه‌هایش جانب احتیاط را رعایت می‌کند می‌خواهیم درباره همان دربی سال ۵۴ حرف بزند و او این‌طور پاسخ می‌دهد: هر زمان بین این دو تیم بازی برگزار شد، تماشاگران دو تیم و افرادی که متعصبانه هواداری می‌کنند و همچنین کسانی که شرط‌بندی کردند وقتی بازنده می‌شوند بهانه‌های اینچنینی می‌آورند وگرنه فدراسیون فوتبال در آن زمان بیشتر از حالا نسبت به تیم‌ها و بازیکنان مسلط بود.» ذوالفقارنسب درخصوص شرط‌بندی در آن زمان گفت: «شرط‌بندی آن زمان بود و الان هم هست اما نباید آن را گسترده کرد، من اصلا موافق این بررسی‌ها نیستم.

وی در پایان اتفاقات پیش‌آمده را به خبرنگاران مرتبط دانست و در این‌باره گفت: معمولا خبرنگارها برای بهتر نشان دادن کیفیت کارشان مسائل کوچک را غلو می‌کنند! من بیش از ۵۰ سال است در فوتبال ایران هستم اما ندیدم و نشنیدم باشگاهی دوپینگ کرده باشد! جواد خیابانی هم هر یکی، دو سال یک‌بار چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند که این کار اوست و نباید جدی بگیرید!