شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#منچستر#منچستر یونایتد#بریتانیا

با ثروتمندترین مرد بریتانیا و مالک باشگاه منچستر یونایتد آشنا شوید

آیا می‌دانید سِر جیم رتکلیف ثروتمندترین مرد بریتانیا و خریدار باشگاه منچستر یونایتد کیست؟

تلکس

به گزارش تازه‌نیوز، سِر جیم رتکلیف به عنوان ثروتمندترین مرد بریتانیا با ۱۵ میلیارد پوند ثروت گفته است که قصد دارد تیم فوتبال منچستر یونایتد را بخرد، پس از اینکه دیروز ایلان ماسک با یک شوخی توییتری و اشاره به تمایلش به خرید تیم اول شهر منچستر، شور و هیجانی در میان طرفداران این تیم ایجاد کرده و سپس گفت که فقط شوخی کرده است.

اکنون اما جیم رتکلیف که یک میلیاردر کارآفرین است، به شکل واقعی وارد مذاکره با مالکان باشگاه منچستر یونایتد، خانواده گلیزر، شده تا این باشگاه را بخرد. خبرها حاکی از این است که گلیزرها آماده اند بخشی از سهام باشگاه بحران زده این روزهای لیگ برتر را به فروش برسانند که ارزش کلی آن حدود ۵ میلیارد پوند برآورد شده است. رتکلیف که از دیرباز از طرفداران شیاطین سرخ بوده، اعلام کرده است که برای سرمایه گذاری در اولدترافرود و گرفتن کنترل کامل باشگاه آماده است.

سخنگوی سر جیم رتکلیف در این باره گفته است: «اگر باشگاه فروشی باشد، جیم قطعاً یک خریدار بالقوه است. اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد، ما برای گفتگو در مورد مالکیت درازمدت علاقمند هستیم. موضوع پولی که هزینه شده یا هزینه خواهد شد نیست. جیم به این موضوع نگاه می کند که اکنون چه کاری می توان کرد، می داند که این باشگاه تا چه اندازه برای شهر مهم است و انگار زمان مناسب برای یک آغاز دوباره فرا رسیده است». در آوریل گذشته بود که رتکلیف ۶۹ ساله پیشنهادی برای خرید باشگاه چلسی داد، زمانی که تحریم های بین المللی علیه مالک سابق باشگاه، رومن آبراموویچ، شرایط را برای فروش باشگاه لندنی فراهم کرده بود.

رتکلیف یک تاجر عرصه پتروشیمی است که در دوران اوجش بیش از ۲۱ میلیارد پوند ثروت داشت و مالکیت باشگاه فرانسوی نیس را نیز در اختیار دارد. اما در گذشته، ثروتمندترین مرد بریتانیا گفته است که علاقه ای به خرید باشگاه منچستر یونایتد به عنوان یک سرمایه گذاری برای آینده ندارد. او قبلاً به روزنامه تایمز گفته بود: «به عنوان یک کسب و کار آن ها در شرایط بسیار بدی قرار دارند. آن ها انتخاب سرمربی مناسبی نداشته اند، خریدهای خوبی نکرده اند. آن ها هوشیارانه از پولشان استفاده نکرده اند، که نتیجه اش را در بازیکنانی مثل فرد [Fred] می توان دید».

سِر جیم رتکلیف صاحب منچستر

سِر جیم رتکلیف کیست؟

جیم رتکلیف در فیلزوورث، لانکاشایر در بیرون از منچستر به دنیا آمده است. پدرش نجار و مادرش حسابدار بود و جیم همراه خانواده اش تا سن ده سالگی در شوراخانه شهر زندگی می کرد تا اینکه بعدها همراه خانواده به هال، یورکشایر نقل مکان کرد. پدرش بعدها یک کارگاه تولید مبلمان راه اندازی کرد. رتکلیف پیش از این گفته بود که علیرغم اینکه سال ها بلیت بازی های تمام فصل تیم چلسی را داشته اما در واقع طرفدار منچستر یونایتد بوده است. وی در این باره گفته است: «من بلیط بازی های تمام فصل چلسی را دارم، سال هاست که چنین بوده اما واقعاً طرفدار منچستر یونایتد هستم یا بودم!». بعد از تحصیل در مدرسه Beverley Grammar، رتکلیف از دانشگاه بیرمینگام با مدرک مهندسی شیمی فارغ التحصیل شد. او همچنین در دانشکده کسب و کار لندن نیز تحصیل کرده و در سال ۱۹۸۰ در رشته مدیریت حسابداری فارغ التحصیل شده است.

اولین شغل رتکلیف در کمپانی نفتی Esso بود، پیش از آنکه در سال ۱۹۸۹ به کمپانی سرمایه گذاری آمریکایی Advent international بپیوندد. او در سن ۴۰ سالگی به یک کارآفرین تبدیل شد و کمپانی INSPEC را تاسیس کرد و بعدها در سال ۱۹۹۸ با خرید سهام شرکایش، کمپانی Ineos را در همپشایر تشکیل داد. این کمپانی با شرکت های بزرگی مانند ISI و BP همکاری داشته و در سال ۲۰۰۶ بود که شاخه پالایش و پتروشیمی کمپانی بریتیش پترولیوم به نام Innovene را خریداری کرد که باعث شد پالایشگاه هایی در شش کشور اروپایی و کانادا در اختیار این شرکت قرار گیرد. کمپانی Ineos در سال ۲۰۱۰ بریتانیا را تکر کرده و دفتر مرکزی خود را از همپشایر به شهر رول در سوییس منتقل کرد. گفته می شود که این تغییر آینده مالی شرکت و رتکلیف را نجات داده و هزینه های شرکت را سالانه ۱۰۰ میلیون پوند در زمینه کاهش مالیات ها پایین آورد. اما رتکلیف در سال ۲۰۱۵ به بریتانیا بازگشت و شاخته مواد شیمیایی و انرژی Ineos را در نایتس بریج، لندن تاسیس کرد و گفت که از بازگشت به بریتانیا خوشحال بوده و برگزیت او را نمی ترساند.

در واقع رتکلیف خود از کسانی بود که به همه پرسی برگزیت رأی مثبت داده بود. اما وی بار دیگر در سال ۲۰۱۸ بریتانیا را ترک کرده و به بهشت فراریان پرداخت مالیات های سنگین، یعنی موناکو، رفت. همان سال، ساندی تایمز او را به عنوان ثروتمندترین مرد بریتانیا با ثروت ۲۱.۰۵ میلیارد پوند انتخاب کرد. کمپانی Ineos که بیش از ۱۹,۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد در زمینه تولید سوخت و روغن های صنعتی، بسته بندی غذا و مصالح ساخت و ساز فعالیت می کند. این شرکت، همچنین، برای خانه ها گاز طبیعی تولید کرده و محصولات پلاستیکی، اسید و پلی استیرن نیز تولید می کند. در سال ۲۰۱۸ بود که گردش مالی Ineos به ۴۵ میلیارد پوند رسیده و ارزش آن ۲۴ میلیارد پوند اعلام شد. اما تنها در ۱۲ ماه گذشته بوده که رتکلیف به یک چهره بسیار شناخته شده برای عموم مردم تبدیل شده است. از رتکلیف به عنوان چهره ای بسیار خوددار و منزوی یاد شده که باعث گردیده رقبا و کارمندانش القاب عجیب و غریب و گاه زشتی به او بدهند، از JR گرفته تا Dr No.

رتکلیف که طرفدار تکنیک موسوم به fracking برای بیرون کشیدن گاز و نفت از دل سنگ هاست، در سال ۱۹۸۵ با آماندا تاونسون ازدواج کرده و از او صاحب دو فرزند شد. این دو در سال ۱۹۹۵ از هم جدا شدند. او همچنین یک دختر از همسر دومش آلیسیا دارد، همسری که در اواخر دهه ۱۹۹۰ با او ازدواج کرد. رتکلیف بخشی از سهام چلسی و همپشایر را در اختیار داشت، پیش از اینکه به موناکو نقل مکان کند. نقل مکان او به کشوری که در آن چندین ملک داشت، باعث شد وی تا حدود ۴ میلیارد پوند در زمینه مالیات صرفه جویی کند. او در سال ۲۰۱۱ اولین قایق تفریحی بزرگ خود به نام Hampshire را فروخت و یک قایق تفریحی دیگر به نام Hampshire II خرید که هنوز در اختیار دارد.

این قایق ۱۳۰ میلیون پوندی می تواند ۱۴ مهمان و ۲۳ خدمه را در خود جای دهد و طول آن نزدیک به ۲۵۸ فوت اعلام شده است. این قایق تفریحی دارای ۶ کابین بزرگ است و یک استخر شنا، هلی پد، جکوزی، سونا، سینما و کلوب ساحلی روی خود دارد. از دارایی های دیگر ثروتمندترین مرد بریتانیا می توان به چهار جت شخصی و ناوگانی از خودروهای لوکس اشاره کرد. اگر چه اطلاعات زیادی از خودروهای لوکس جیم رتکلیف در اختیار نیست اما گفته می شود وی علاقه زیادی به Land Rover Defenders دارد و البته خط تولید خودرو محبوب ۴×۴ خود با نام Ineos Projekt Grenadier را نیز راه اندازی کرده که قیمت آن از ۴۹,۰۰۰ پوند آغاز می شود.

سِر جیم رتکلیف از دیرباز طرفدار ورزَش بوده و فعالیت فیزیکی زیادی دارد. ولی علاوه بر طرفداری تیم منچستر یونایتد، چندین سفر اکتشافی طولانی مدت به قطب های شمال و جنوب داشته و سه ماه را نیز در یک سفر موتوری در آفریقای جنوبی گذراند. رتکلیف همچنین در سال ۲۰۰۷ ماراتن لندن را تا خط پایان دوید.

منبع: روزیاتو