شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

روی یا زینک؛ نقش آن در بدن و درمان بیماری های متفاوت / این مواد غذایی منابع روی هستند

روی یا زینک؛ نقش آن در بدن و درمان بیماری های متفاوت / این مواد غذایی منابع روی هستند

روی ماده‌ای مغذی است که نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کند. انواع مختلفی از مکمل‌های روی وجود دارد و میزان اندک روی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، روی از عملکردهای مختلفی در بدن حمایت می‌کند. روی علاوه‌بر حمایت از سیستم ایمنی، به بدن کمک می‌کند تا پروتئین‌ها و DNA را بسازد و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و در رشد و توسعه کودک مؤثر است و خواص آنتی‌اکسیدانی نیز دارد.

روی به‌طورطبیعی در بسیاری از غذاها مانند لوبیا و گوشت و ماهی وجود دارد. این ماده به‌شکل مکمل غذایی نیز دردسترس است. در این مقاله، درباره فواید روی برای سلامتی، پیامدهای دریافت‌نکردن مقدار کافی روی، منابع مفید روی و مکمل‌های آن صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب:
نقش‌های روی در بدن

ارتباط بین روی و کووید ۱۹

چقدر زینک مصرف کنیم؟

منابع روی

مکمل‌های‌ روی

عوارض کمبود روی

سمیت روی

مکمل‌های روی؛ فواید، مقدار مصرف و عوارض جانبی

نقش‌های روی در بدن
روی برای عملکردهای مختلفی در بدن ازجمله موارد زیر حیاتی است:

تقویت عملکرد سیستم ایمنی: برای اینکه سیستم ایمنی به‌درستی کار کند، به روی نیاز است. میزان اندک روی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه را افزایش دهد.

درمان اسهال: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که به نوزادان مبتلا به اسهال مکمل روی داده شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی خصوصاً در کسانی که رژیم غذایی فقیری دارند، می‌تواند دوره اسهال را کوتاه کند.

التیام زخم: روی در حفظ سلامت پوست مؤثر است. افرادی که زخم‌های طولانی‌مدتی دارند، اغلب از میزا روی کمی بهره می‌برند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است مکمل روی را برای افرادی توصیه کنند که زخم‌های طولانی‌مدتی دارند.

طبق مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، روی نقشی مهمی در تمام مراحل التیام زخم از ترمیم پوسته گرفته تا پیشگیری از عفونت ایفا می‌کند. نویسندگان مطالعه خواستار انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی مکانیسم دقیق روی در بهبود زخم‌ها هستند. آنان می‌گویند این امر می‌تواند به ایجاد درمان‌های جدیدی برای زخم‌هایی منجر شود که به‌راحتی بهبود پیدا نمی‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن: روی خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. دانشمندان بر این باورند که استرس اکسیداتیو با بیماری‌های مزمنی مانند فشارخون زیاد و دیابت و سایر جنبه‌های سندرم متابولیک ارتباط دارد. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که روی ممکن است به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند.

پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن: به‌گفته مؤسسه ملی سلامت، روی از آسیب سلولی به شبکیه پیشگیری می‌کند و ممکن است درزمینه‌ی کُندکردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و کاهش بینایی مفید باشد؛ اگرچه بعید است که روی از تخریب پیشگیری کند. نویسندگان مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ دریافتند که کمبود روی ممکن است در ایجاد این تباهی نقش داشته باشد.

حفظ سلامت جنسی: میزان اندک روی ممکن است موجب تأخیر در رشد جنسی و مشکلات باروری و دیگر مشکلات سلامت جنسی در مردان شود.

نویسندگان مطالعه‌ای از سال ۲۰۱۸ روی را برای سلامت جنسی مردان ضروری توصیف می‌کنند. دلایل این امر می‌تواند نقش روی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و متعادل‌کننده هورمون باشد. اگرچه درحالی‌که کمبود روی می‌تواند تأثیر منفی بگذارد، روی بیش‌ازحد می‌تواند حالت سمّی پیدا کند و برای اسپرم مضر باشد. افرادی که می‌خواهند برای حمایت از سلامت جنسی خود مکمل روی مصرف کنند، باید با پزشک مشورت کنند.

کمک به درمان بیماری‌های پوستی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روی ممکن است به درمان برخی از بیماری‌های پوستی کمک کند؛ زیرا در بهبود زخم‌ها مؤثر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که روی ممکن است به درمان بیماری‌های زیر کمک کند:

آکنه ولگاریس
هیدر آدنیت عفونی
درماتیت آتوپیک
بثورات ناشی از بستن پوشک
پیشگیری از پوکی استخوان: براساس پژوهشی از سال ۲۰۲۰، روی نقشی اساسی در تشکیل استخوان و سلامت آن ایفا می‌کند و ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. با‌این‌حال، هنوز به‌خوبی مشخص نیست که آیا مکمل روی می‌تواند از این بیماری پیشگیری یا آن را درمان کند و برای پی‌بردن به این موضوع به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

کاهش علائم عصبی: مطالعه‌ی کوچکی از سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسید که ممکن است بین میزان اندک روی و علائم عصبی ارتباطی وجود داشته باشد. پژوهشگران ۶۳ فرد مبتلا به سردرد و گزگز و نوروپاتی محیطی و نیز کمبود روی و ریزمغذی‌های دیگر را بررسی کردند. پس از درمان این کمبودها، شرکت‌کنندگان گزارش کردند که علائم عصبی آن‌ها بهتر شده است.

کوتاه‌کردن دوره سرماخوردگی: مطالعه مروری از سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد قرص‌های مکیدنی حاوی روی (دوزهای بیش از ۷۵ میلی‌گرم در روز) ممکن است به کوتاه‌کردن دوره سرماخوردگی کمک کند.

درمجموع، مطالعات انجام‌شده درزمینه‌ی استفاده از روی برای سرماخوردگی کیفیت پایینی دارند. شواهد متقنی وجود ندارد که مصرف روی می‌تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند. همچنین، مطالعه‌ای هشدار می‌دهد که روی می‌تواند بر حس بویایی تأثیر بگذارد. پیش از استفاده از اسپری‌های بینی یا ژل‌های حاوی روی، با پزشک صحبت کنید؛ زیرا این آسیب ممکن است طولانی‌مدت یا دائمی باشد.

بهبود یادگیری و حافظه: پژوهش‌هایی که روی جوندگان انجام شده، نشان می‌دهد که روی ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کند. در مطالعه‌ای از سال ۲۰۱۷، موش‌هایی که مکمل روی را دریافت کرده بودند، در وظایفی که شامل تفکر و حافظه بود، عملکرد بهتری داشتند. با‌این‌حال، شواهد کافی در‌این‌باره وجود ندارد که روی به بهبود حافظه یا یادگیری در انسان کمک می‌کند.

ارتباط بین روی و کووید ۱۹
برخی از پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که حفظ سطح کافی از روی احتمالاً می‌تواند تا حدودی دربرابر کووید ۱۹ محافظت کند. مطالعه مروری از سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کند که روی به تقویت سیستم ایمنی و حفظ غشاهای مخاطی کمک می‌کند. به‌نظر می‌رسد افراد دچار کمبود روی درمعرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت‌های مختلف ازجمله ذات‌الریه قرار داشته باشند.

بااین‌حال، درحالی‌که روی ممکن است سلامت عمومی و توانایی مقابله با بیماری را تقویت کند، درحال‌حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد روی می‌تواند از کووید ۱۹ پیشگیری یا آن را درمان کند. علاوه‌بر‌این، برخی از محصولات روی ممکن است موجب ازدست‌دادن دائمی حس بویایی شوند.

چقدر زینک مصرف کنیم؟
مصرف مقدار کافی روی برای کودکان بسیار مهم است؛ زیرا در رشد آن‌ها مؤثر است. جدول زیر ﻣقادیر ﺗوصیه‌شده روزانه روی را براساس سن و جنس فرد نشان می‌دهد. در دوران بارداری و شیردهی، مصرف روی اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه نوزادان تا ۶ ماهگی روی را ازطریق شیر مادر دریافت می‌کنند.

مقدار توصیه شده زینک / RDA

ﻣﻘادیر ﺗوصیه‌شده روزانه روی برحسب سن و جنس

منابع روی
لوبیا، گوشت، مغزهای گیاهی، ماهی، غذاهای دریایی، غلات کامل، لبنیات، برخی از غذاهای غنی‌شده از منابع غنی روی هستند. افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشته باشند، ممکن است به روی اضافه نیاز داشته باشند؛ زیرا جذب روی موجود در این غذاها برای بدن سخت‌تر است.

مقدار روی یا زینک موجود در غذاها / Zinc Content of Foods

مقدار روی در برخی از غذاها

مکمل‌های‌ روی
روی به‌صورت کپسول، قرص، کرم، پماد و به‌شکل مایع موجود است. بزرگ‌سالان ۱۹ سال و بزرگ‌تر که می‌خواهند از مکمل‌های خوراکی روی استفاده کنند، باید مراقب باشند که بیش از ۴۰ میلی‌گرم در روز مصرف نکنند. مصرف بیش‌از‌حد روی می‌‌تواند موجب مشکلات سلامتی شود.

عوارض کمبود روی
کمبود روی می‌تواند خطر بروز مشکلات مختلفی ازجمله موارد زیر را افزایش دهد:

تأخیر در رشد کودکان
کاهش اشتها
تغییر چشایی
افزایش خطر ابتلا به عفونت
مشکلات باروری
اسهال
مشکلات در بهبود زخم
ضایعات چشمی و پوستی
مشکلات تفکر
براساس پژوهش منتشرشده در سال ۲۰۱۷، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد میزان اندک روی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند مالاریا، اچ‌آی‌وی، سل، سرخک و ذات‌الریه را افزایش دهد. کمبود روی معمولاً ناشی از دریافت‌نکردن مقدار کافی از روی است؛ اما همچنین می‌تواند ناشی از سوء جذب و بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت، سرطان، بیماری کبد و بیماری سلول داسی‌شکل هم باشد.

سمیت روی
روی فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ اما مصرف بیش‌از‌حد آن می‌تواند مضر باشد. عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بیش‌از‌حد روی شامل موارد زیر می‌شود:

تهوع و استفراغ
ازدست‌دادن اشتها
درد شکمی
سردرد
اسهال
در طول زمان، مصرف بیش از ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلی‌گرم روی در روز می‌تواند موجب موارد زیر شود:

سطوح پایین مس
تغییر عملکرد آهن
کاهش عملکرد سیستم ایمنی
کاهش سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا)
مشکلات ادراری تناسلی
روی ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌ها و دیورتیک‌ها (داروهای ادرارآور) نیز تداخل داشته باشد
مکمل‌های روی؛ فواید، مقدار مصرف و عوارض جانبی
بسیاری از مردم وقتی احساس ناخوشی می‌کنند، سراغ قرص‌های مکیدنی روی می‌روند و دلیل خوبی هم دارد. روی نه‌تنها فراوان‌ترین ماده معدنی کم‌مقدار در بدن است؛ بلکه نقش مهمی در تقریباً هر جنبه‌ای از سلامتی ایفا می‌کند. برای مثال، روی به‌عنوان کوفاکتور بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف نیاز است؛ یعنی برای عملکرد مناسب آن‌ها به روی نیاز است. علاوه‌بر‌این، پژوهش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند این ماده معدنی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت و سطح قند خون را تثبیت و از سلامت پوست و چشم و قلب حمایت کند.

فواید و مزایای مکمل‌های روی
روی برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی حیاتی و با فواید مختلفی همراه است.

کمبود روی را درمان می‌کند

اگرچه کمبود روی شایع نیست، این ماده معدنی ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی بدن نمی‌تواند آن را تولید کند. افراد دارای رژیم غذایی دارای محدودیت، افرادی که دچار اختلال در جذب موادغذایی یا مبتلا به بیماری‌های خاصی هستند، ممکن است بیشتر مستعد کمبود روی باشند. علائم کمبود روی شامل کاهش ایمنی، ریزش مو، کم‌اشتهایی، اسهال و بهبود آهسته زخم می‌شود.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های روی به‌طورمؤثری سطح روی را در خون افزایش می‌دهد. براساس مطالعه‌ای مروری، بیشتر موارد کمبود روی را به‌راحتی می‌توان با مکمل و تغییر رژیم غذایی برطرف کرد و مصرف مکمل روی موجب بهبود سریع علائمی می‌شود که ناشی از کمبود روی است. برای مثال، اسهال ممکن است در مدت ۲۴ ساعت بهبود پیدا کند؛ درحالی‌که ضایعات پوستی معمولاً در یکی‌دو هفته پس از آغاز مصرف مکمل بهبود پیدا می‌کند.

اگر به‌اندازه کافی روی در رژیم غذایی شما وجود دارد، ممکن است به مکمل نیازی نباشد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است دچار کمبود روی باشید، پزشک می‌تواند سطح روی خون شما را آزمایش کند تا مشخص شود که آیا مصرف مکمل می‌تواند مفید باشد.

ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد

بسیاری از داروهای بدون نسخه و درمان‌های طبیعی حاوی روی هستند. علت این مسئله توانایی روی در تقویت عملکرد ایمنی و مبارزه با التهاب است؛ بنابراین، اگر به‌محض بروز علائم مصرف شود، احتمالاً به درمان برخی از عفونت‌ها کمک می‌کند.

مروری بر هفت مطالعه نشان داد که قرص‌های مکیدنی حاوی ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم روی، ممکن است طول مدت سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهند. روی ممکن است به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند و التهاب را کاهش دهد و دربرابر بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی و سرطان و دیابت محافظت کند. طبق مروری بر ۲۸ مطالعه، برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف روی می‌تواند حتی از علائم برخی از عفونت‌های دستگاه تنفسی پیشگیری و دوره عفونت را کوتاه کند.

ممکن است به مدیریت قندخون کمک کند

نقش روی در مدیریت قندخون و ترشح انسولین شناخته شده است. انسولین هورمونی است که مسؤل انتقال قند از خون به بافت‌ها است. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که روی ممکن است به ثابت نگه‌داشتن سطح قندخون کمک کند و حساسیت به انسولین را بهبود دهد.

مطالعه‌ای مروری گزارش کرد که میزان اندک روی می‌تواند با اختلال در سطح قندخون و دیابت نوع دو مرتبط باشد. پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که روی ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند و بدین‌ترتیب، توانایی بدن برای استفاده کارآمد از انسولین را بهبود دهد تا سطح قندخون در حد طبیعی حفظ شود.

به مبارزه با آکنه کمک می‌کند

مکمل‌های روی اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان مشکلات پوستی رایجی مانند آکنه استفاده می‌شوند. ثابت شده است که نوعی مکمل روی به نام سولفات روی (زینک سولفات) برای کاهش علائم خفیف تا متوسط آکنه مفید است. طبق مطالعه‌ای مروری، افراد مبتلا به آکنه درمقایسه‌با افراد بدون آکنه، نه‌تنها غالباً سطوح خونی پایین‌تر روی داشتند؛ بلکه مکمل‌های روی توانستند توده‌های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند. مکمل‌های روی اغلب بر روش‌های درمانی دیگر نیز ترجیح داده می‌شوند؛ زیرا ارزان و مؤثر هستند و عوارض جانبی بسیار کمتری دارند.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی یکی از بیماری‌های جدی است که در سراسر جهان موجب حدود ۳۳ درصد از مواد مرگ‌و‌میر می‌شود. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف روی ممکن است چندین عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. مکمل‌های روی ممکن است حتی سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهند.

مروری از ۲۴ مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی سطح کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیریدهای خون را کاهش می‌دهند. بدین‌ترتیب، آن‌ها ممکن است بتوانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

تجزیه‌و‌تحلیل دیگری از ۹ مطالعه نشان داد که مکمل‌های روی می‌توانند سطح فشار خون سیستولیک را کاهش دهند (عدد بزرگ‌تر خوانش فشار خون)؛ اگرچه پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه‌ی اثرهای این مکمل‌ها روی فشارخون محدود است. علاوه‌بر‌این، برخی مطالعات نشان می‌دهند که میزان اندک روی سرم ممکن است با خطر بیشتر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط باشد؛ هرچند یافته‌ها قطعی نیستند.

دژنراسیون ماکولا را کُند می‌کند

دژنراسیون ماکولا نوعی بیماری شایع چشمی و یکی از علل اصلی ازدست‌دادن بینایی در سراسر جهان است. مکمل‌های روی اغلب برای کُندکردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) و کمک به محافظت دربرابر ازدست‌دادن بینایی و نابینایی استفاده می‌شوند.

مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ منتشر شد و روی ۷۲ فرد مبتلا به AMD انجام شده بود، نشان داد که مصرف ۵۰ میلی‌گرم سولفات روی در روز به‌مدت سه ماه پیشرفت بیماری را کُند کرد. بررسی‌های دیگر به‌طورمشابه مصرف مکمل روی را به‌منظور کاهش پیشرفت AMD توصیه و ادعا می‌کنند که این مکمل ممکن است جریان موادمغذی به شبکیه چشم را بهبود بخشد و از این طریق دربرابر بیماری محافظت کند.

اگرچه مطالعات دیگر نشان می‌دهند که مکمل روی به‌تنهایی به‌طور چشمگیری بینایی را بهبود نمی‌بخشد و باید با گزینه‌های درمانی دیگر استفاده شود. بدین‌ترتیب، پژوهش‌های بیشتری برای کسب دانش بیشتر درباره‌ی ارتباط این ماده معدنی و سلامت چشم نیاز است.

مکمل های روی یا زینک / Zinc Supplements

انواع مکمل‌های روی
هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالاً متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از آن وجود دارد. اشکال مختلف روی به روش‌های متفاوتی بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارند.

زینک گلوکونات (گلوکونات روی): زینک گلوکونات به‌عنوان یکی از رایج‌ترین اشکال بدون نسخه اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص‌های مکیدنی و اسپری‌های بینی استفاده می‌شود.

زینک استات (استات روی): زینک استات نیز مانند زینک گلوکونات، به‌منظور کاهش علائم و تسریع بهبودی اغلب به قرص‌های مکیدنی سرماخوردگی اضافه می‌شود.

زینک سولفات (سولفات روی): زینک سولفات علاوه‌بر کمک به پیشگیری از کمبود روی، شدت آکنه را نیز کاهش می‌دهد.

زینک پیکولینات (پیکولینات روی): بدن این شکل از روی را ممکن است بهتر از اشکال دیگر روی ازجمله گلوکونات روی و سیترات روی جذب کند.

زینک اوروتات (اوروتات روی): این شکل از روی به ترکیبی به نام اوروتیک اسید متصل و یکی از رایج‌ترین اشکال مکمل‌های روی در بازار است.

زینک سیترات (سیترات روی): این نوع مکمل به خوبیِ گلوکونات روی جذب می‌شود؛ اما تلخی کمتری دارد و طعم آن خوشایندتر است.

ازآن‌‌جاکه زینک گلوکونات یکی از رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین اشکال مکمل‌های روی است، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش مصرف روی بدون صرف هزینه زیاد باشد. در همین حین، اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید، پیکولینات روی ممکن است بهتر جذب شود.

مکمل‌های روی به اشکال مختلفی ازقیبل کپسول و قرص و شکل مکیدنی وجود دارند. فراموش نکنید اسپری‌های بینی که حاوی روی هستند، با ازدست‌دادن حس بویایی همراه بوده‌اند و از مصرف آن‌ها باید اجتناب کرد.

چه مقدار مکمل روی مصرف کنیم؟
مقدار روی که باید در روز مصرف کنید، به رژیم غذایی و نوع مکملی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید؛ زیرا مکمل‌ها می‌توانند حاوی مقادیر متفاوتی از روی باشند. به‌عنوان مثال، سولفات روی از ۲۳ درصد عنصر روی تشکیل شده است؛ بنابراین، ۲۲۰ میلی‌گرم سولفات روی حدود ۵۰ میلی‌گرم روی فراهم می‌کند. مقدار روی که در محصول وجود دارد، معمولاً روی برچسب آن درج می‌شود؛ ازاین‌رو، تعیین مقدار مصرف برای تأمین نیازهای روزانه آسان است.

برای بزرگ‌سالان مقدار توصیه‌شده روزانه معمولاً ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم روی است. این مقدار را می‌توان با مصرف غذاهای غنی از روی مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی‌شده، مغزهای گیاهی، دانه‌ها، حبوبات و لبنیات به‌دست آورد.

مقادیر بیشتر مکمل روی ممکن است برای درمان بیماری‌هایی مانند آکنه و اسهال و عفونت‌های تنفسی استفاده شود. با‌این‌حال، به‌علت عوارض جانبی احتمالی مرتبط با مصرف بیش‌از‌حد روی، بهتر است بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز مصرف نکنید؛ مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

ایمنی و عوارض جانبی ناشی از مصرف مکمل‌های روی
مکمل‌های روی وقتی طبق دستورالعمل مصرف شوند، بی‌خطر هستند و می‌توانند راه مؤثری برای افزایش مصرف روی و بهبود جنبه‌های مختلف سلامتی شما باشند؛ اگرچه عوارض جانبی نیز وجود دارد.

عوارض جانبی مکمل‌های خوراکی روی

مکمل‌های روی معمولاً به‌خوبی تحمل می‌شوند؛ هرچند در برخی افراد با عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه هستند. علاوه‌بر‌این، مصرف بیش از ۴۰ میلی‌گرم روی در روز می‌تواند علائمی شبیه آنفلوانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

روی می‌تواند توانایی بدن درزمینه جذب مس را نیز مختل کند و در طول زمان، موجب کمبود این ماده معدنی مهم شود. علاوه‌بر‌این، نشان داده شده است که مکمل‌های روی با جذب برخی آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل دارند و اگر هم‌زمان مصرف شوند، اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهند.

به‌منظور کاهش خطر بروز عوارض جانبی، مقدار توصیه‌شده را مصرف کنید و بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز مصرف نکنید؛ مگراینکه پزشک تجویز کرده باشد. اگر پس از مصرف مکمل روی دچار عوارض جانبی منفی شدید، مقدار مصرف خود را کم کنید. درصورت تدوام علائم، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.‌

جمع‌بندی
روی برای سلامتی ضروری است و نقش مهمی در رشد در دوران کودکی، سیستم ایمنی، التیام زخم و عملکردهای دیگر دارد. بهترین کار این است که روی را از غذاهایی مانند لوبیا و غذاهای دریایی و محصولات غنی‌شده دریافت کنید. درصورت خطر کمبود، پزشک ممکن است مکمل روی را تجویز کند. زنان باردار و شیرده یا کسانی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند، به روی اضافی نیاز دارند؛ اگرچه پیش از مصرف مکمل ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

روی ممکن است طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد، به مدیریت قندخون کمک کند، آکنه شدید و التهابی را بهبود بخشد، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و پیشرفت دژنراسیون ماکولا را آهسته کند.

اشکال مختلفی از مکمل‌های روی وجود دارد که به روش‌های منحصر‌به‌فردی بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارند. مکمل‌های روی به‌طور‌کلی به شکل کپسول و قرص و شکل مکیدنی دردسترس قرار دارند. نکته دیگر اینکه از مصرف اسپری‌های بینی حاوی روی اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است حس بویایی شما را تحت‌تأثیر قرار دهند.

مکمل‌های روی مختلف حاوی غلظت‌های متفاوتی از روی هستند. مقدار توصیه‌شده روزانه از مکمل‌های روی ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم روی است. روی می‌تواند موجب عوارض جانبی نامطلوبی ازقبیل مشکلات گوارشی و علائمی شبیه آنفلوانزا شود و در جذب مس تداخل ایجاد کند و اثربخشی برخی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد.