شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نمایشگاه#ترافیک

ذبح آرامش و اعصاب تهرانی‌ها در ترافیک برای برگزاری یک نمایشگاه

ذبح آرامش و اعصاب تهرانی‌ها در ترافیک برای برگزاری یک نمایشگاه

شورای شهر تهران در آذرماه 1400، مصوبه‌ای مبنی بر انتقال محل برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب به خارج از تهران را به تصویب رساند. درحالی که در هفته گذشته نمایشگاه صنعت ساختمان که مخاطبان بسیاری داشت در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و ترافیک زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زندگی در پایتخت، آدم را خبره می‌کند. دیگر خبره شدیم که دقیقا چه روزها و ساعت‌هایی کدام مسیرهای شهر ترافیک است. تهرانی‌ها خوب یاد گرفتند، برای رفت و آمد جوری برنامه‌ریزی می‌کنند تا وقت کمتری را در ترافیک‌های خسته کننده شهر بگذرانند.

اما گاهی برنامه‌ریزی‌ها بهم می‌خورد، ساعت‌های ترافیک طولانی‌تر و حجم ترددها بیش از هر زمان دیگر بیشتر می‌شود. در چنین مواقعی فقط کافی است بررسی کنید که در نمایشگاه بین المللی تهران آیا نمایشگاهی برپا شده است یا خیر، آن موقع دلیل اصلی افزایش ترافیک را متوجه می‌شویم. دلیل ترافیک یک هفته اخیر پایتخت هم به برپایی یک نمایشگاه پرمخاطب در سئول برمی‌گردد، که نارضایتی زیادی را به دنبال داشته است.

مصوبه شورای شهر تهران برای انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب به شهر آفتاب

شورای شهر تهران در آذرماه 1400، مصوبه‌ای مبنی بر انتقال محل برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب به خارج از تهران را به تصویب رساند. براساس این مصوبه برگزاری نمایشگاه‌هایی که نظم شهر را برهم می‌زند و بار ترافیکی بزرگراه‌ها را افزایش می‌دهد باید در محل شهر آفتاب منتقل شود. درحالی که در هفته گذشته نمایشگاه صنعت ساختمان که مخاطبان بسیاری داشت در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

ترافیک

مهدی چمران پیش از آغاز هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص ترافیک روزهای گذشته تهران و ارتباط آن با برگزاری نمایشگاه ساختمان در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران (سئول) گفت: شورا هر کاری می توانسته در این خصوص کرده است. چند روز پیش جلسه ای با رئیس سازمان نمایشگاه ها داشتیم که بیش از دو ساعت به طول انجامید و آنچه که تأکید کردیم این بود که برای ما آرامش و راحتی مردم مطرح است. بی تردید با خود نمایشگاه مشکلی نداریم اما ایجاد ترافیک و زحمت برای مردم به واسطه این نمایشگاه ها نباید اتفاق بیفتد.

وی افزود: درست است که برگزاری این نمایشگاه در یک اتوبان شهر ترافیک ایجاد می‌کند؛ اما در همه شهر تأثیرگذار است به شکلی که در اتوبان چمران ترافیک بیشتر دیده می شود و در جای دورتر ترافیک کمتری شکل می گیرد. موافق برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در این محل نیستیم و پیش تر نیز مقرر بوده این نمایشگاه ها در محل شهر آفتاب برگزار شود.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه موضوع برگزاری نمایشگاه ها در محل شهرآفتاب هم مصوبه شورا و هم مصوبه هیأت دولت را دارد، افزود: در ابتدای دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران حتی تأیید دولت آقای خاتمی را داشت که جلسه ای برگزار و تصمیم گرفته شد نمایشگاه های پرمخاطب در این محل برگزار نشود. در آن زمان آقای قالیباف مسئول نیروی انتظامی بودند که مقرر شد نمایشگاه های پرمخاطب در این محل برگزار نشود. اما متأسفانه این افراد خود را متعهد به اجرای این مصوبه نمی دانند چرا که سیستم یکپارچه شهری وجود ندارد و آن ها خود را در حد یک وزارتخانه می دانند؛ لذا باید مطالبه عمومی شکل بگیرد. ما کار خود را در شورای دوم، سوم و حتی حال حاضر انجام داده ایم.

علاوه بر رئیس شورای شهر تهران، پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره برگزاری نمایشگاه ساختمان در نمایشگاه بین‌المللی، گفت: تهران قفل مطلق بود و تمام پارکینگ‌های نمایشگاه پر شده بود، از رئیس جمهور درخواست می‌کنم که در مورد ظرفیت عظیم نمایشگاه شهرآفتاب مداخله کند چرا که در زمان آقای قالیباف هزینه‌های زیادی برای شهرآفتاب انجام شد و حالا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ در حالی که نمایشگاه بین‌المللی، شهر را قفل کرده و آسایش مردم را مختل می‌کند.

نایب رییس شورای شهر تهران از رئیس جمهور درخواست کرد که شخصا به این موضوع وارد شود و اجازه ندهد که این روند نگران‌کننده آسایش مردم را مختل کند و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند صنعت و ساختمان آن هم در محلی که پیک ترافیک است هیچ توجیهی ندارد.

همچنین علیرضا زاکانی شهردار تهران روز گذشته در خصوص ترافیک تهران و به ویژه ترافیک اطراف نمایشگاه بین المللی، بیان کرد: موضوع نمایشگاه از قبل مصوبه ای دارد که نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب منتقل شود؛ در سال‌های اخیر شهر آفتاب به دلیل کرونا غیر فعال بود اما در ماه‌های اخیر آن را فعال کردیم و برای امسال حدود ۴۷ نمایشگاه در آن برگزار می شود که البته چند مورد آن برگزار شده است. این گره ترافیکی تا وقتی که نمایشگاه بین‌المللی ظرفیت های پیرامونی خود را توسعه ندهد که البته قابل توسعه دادن نیست و مشکلاتی برای پارکینگ و حمل و نقل آن وجود دارد، ادامه دارد؛ اخیرا نیز نمایشگاهی در حوزه ساختمانی وجود داشت که ترافیک این محدوده را تشدید کرد.

ویژگی‌های خاص نمایشگاه شهر آفتاب

با وجود اینکه نمایشگاه شهر آفتاب با امکانات و فضای مناسبی آمادگی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را به بهترین شکل ممکن دارد اما همچنان اصرار بر این است که نمایشگاه‌های پر مخاطب در سئول برگزار شود. در شهر آفتاب ظرفیت خوبی ساخته شده است و بی اعتنایی به این ظرفیت مناسب، بی اعتنایی به حق و حقوق شهروندی تلقی می‌شود.

شهر آفتاب

در سال ۱۳۸۴، با مصوبه شورای دوم شهر تهران مقرر شد شهر نمایشگاهی جدیدی در جنوب تهران احداث شود و نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن مکان منتقل شود که برای اولین بار در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد احداث این طرح کلید خورد. شهر آفتاب همچنین به عنوان شهری حوزوی و علمی دیده شده‌است که به‌طور مشترک توسط شهرداری تهران و مسئولان حرم امام خمینی (ره) تعیین خواهد شد.

شهر آفتاب 2

از ابتدا قرار بود شهر آفتاب طی دو سال و بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان احداث شده و تا سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری برسد. با این حال در سال ۱۳۸۷ محمد عیدیان سرپرست شهرداری شهر آفتاب رسیدن به اهداف این شهر را به ۵ سال بعد موکول کرد.

اردیبهشت ماه ۱۳۸۹،  محمدباقر قالیباف وعده داد تا مدت ۲۰ ماه فاز اول این مجموعه را آماده کند تا برای اولین بار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به سبب مخالفت‌های وزارت ارشاد، شهرداری تهران از این کار منصرف شد. در اواخر سال ۱۳۹۴ رئیس شورای شهر تهران ضمن اعلام آنکه تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده، وعده افتتاح آن را برای یک سال بعد داد.

سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهر آفتاب در فروردین ماه ۹۵، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد.

شهر آفتاب 3

در نهایت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور،  محمدباقر قالیباف شهردار تهران،  علی جنتی،  سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهالی رسانه در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۵ به صورت رسمی افتتاح شد.

انگار همانطور که بهره‌برداری و افتتاح این نمایشگاه پرحاشیه کش و قوس فراوان همراه بوده، مجاب کردن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های تخصصی در سئول برای برگزاری نمایشگاه‌های خود در این محل هم باید هفت خوان رستم را طی کند. گویا مانند افتتاحش باید 17 سالی بگذرد تا همگی متوجه شدند برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب عقلانی‌تر است.

انتهای پیام