شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#انرژی#کارشناسان

بحران بزرگ انرژی در قاره سبز

انرژی

فایننشال تایمز به نقل از کارشناسان اقتصادی خود نوشته «تورم بالا» و «اختلال در عرضه انرژی» و «ترس از قطع انرژی» آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به سمت یک طوفان بزرگ اقتصادی سوق می‌دهد.

به گزارش مشرق، بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین هر روز تاثیرات خود را بیشتر در اقتصاد کشورها نشان می‌دهد به ویژه در کشورهایی که در حوزه انرژی به شدت به روسیه وابسته‌اند یعنی اروپا! هم اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی با تورم و رکود اقتصادی کم سابقه و بعضا حتی بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند اما این تمام ماجرا نیست. گروهی از کارشناسان اقتصادی در گفت وگو با سایت اقتصادی بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند نرخ رکود اقتصادی و تورم در قاره اروپا بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. آنها در آخرین اطلاعات و ارزیابی‌های خود که در اختیار بلومبرگ قرار داده‌اند می‌گویند خطر رکود اقتصادی کشورهای اروپایی در سال جاری به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است و کمبود سوخت و محصولات انرژی موجب تشدید این وضعیت شده است. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا به خاطر کمبود عرضه گاز روسیه بیشتر از سایر دولت‌های عضو این اتحادیه با خطر رکود مواجه است طوری که وزیر اقتصاد آلمان با تاکید بر وابستگی این کشور به گاز روسیه گفته: «اگر قیمت‌ها را افزایش ندهیم، بازار انرژی آلمان فرو می‌پاشد.» گزارش جدید «فایننشال تایمز» نیز مهر تأییدی بر اظهارات وزیر انرژی آلمان و هشدار کارشناسان اقتصادی بلومبرگ است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز اقتصاددانان با توجه به کاهش فزاینده عرضه گاز از روسیه و افزایش قیمت انرژی در آلمان به این باور رسیده‌اند که تورم بالا و اختلال در عرضه انرژی و ترس از قطع آن، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به سمت طوفانی بزرگ سوق می‌دهد.

ایرنا به نقل از تارنمای این روزنامه اقتصادی معتبر نوشته، در حال حاضر سرمایه‌گذاران بیش از هر زمان دیگری در بیش از یک دهه گذشته نسبت به اقتصاد آلمان بدبین بوده و نگرانند که کاهش فزاینده واردات گاز از روسیه و افزایش قیمت انرژی به رکود در این کشور منجر شود. موسسه تحقیقات اقتصادی « ZEW »در مورد آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا می‌گوید که شاخص انتظارات سرمایه‌گذار به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ تنزل کرده و از منفی ۵۳.۸ به منفی ۵۵.۳ رسیده است که نشان‌دهنده تشدید وضعیت اقتصادی آلمان به عنوان یکی از پیامدهای حمله روسیه به اوکراین است.

سهمیه‌بندی انرژی در آلمان

اقتصاددانان با مشاهده وضعیت کنونی برآوردهای خود از رشد اقتصادی در آلمان و منطقه یورو را کاهش و پیش‌بینی‌ تورم را افزایش داده و هشدار داده‌اند که پایان واردات گاز از روسیه دولت برلین را مجبور به سهمیه‌بندی انرژی برای واحدهای صنعتی می‌کند. گزارش‌ها حاکی است برق پایه آلمان برای تحویل در سال آینده که قیمت معیار اروپاست بیش از ۵ درصد افزایش یافته و به رکورد ۵۰۲ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است. این قیمت ۶ برابر بیشتر از بهای مدت مشابه سال گذشته است که نشانگر گران شدن گاز و در نتیجه تولید برق پرهزینه‌تر و اختلال در تولید است. افزایش قیمت انرژی علاوه‌بر بروز اختلال در تولید، هزینه واردات را نیز برای آلمان و سایر کشورهای منطقه یورو افزایش داده و کسری تجاری این منطقه را در ماه ژوئن(خرداد) به ۲۴.۶ میلیارد یورو رسانده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این کشور ۱۷.۲ میلیارد یورو مازاد تجاری داشت.

«کارستن برزسکی» رئیس‌تحقیقات کلان بانک هلندی «آی ان جی» نیز بر این عقیده است که اقتصاد آلمان به سرعت به یک طوفان کامل نزدیک می‌شود. وی این امر را ناشی از تورم بالا و اختلالات کنونی در عرضه انرژی و ترس از قطع ناگهانی گاز دانسته است. یک مقام ارشد حوزه انرژی آلمان نیز در این خصوص به فایننشال تایمز گفته دولت برلین باید مصرف گاز را به یک پنجم برساند تا از کمبود شدید انرژی در زمستان جلوگیری کند. وزارت اقتصاد آلمان به تمامی شرکت‌ها و مقامات محلی دستور داده تا حداقل دمای اتاق ادارات را روی ۱۹ درجه سانتیگراد تنظیم کنند. پیش از این نیز در پی کاهش عرضه گاز روسیه به دلیل وضع تحریم‌های غرب علیه مسکو، رئیس‌بخش شبکه‌های گاز و برق آلمان گفته بود که شهروندان آلمانی باید دست‌کم ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند تا در فصل زمستان با کمبود گاز روبه‌رو نشوند.

تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا همچنین آلمان را به سمت استفاده دوباره از نیروگاه‌های هسته‌ای برای تامین انرژی و زیر پاگذاشتن سیاست ۲۰ ساله این کشور در این زمینه سوق داده است. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، درحالی که آلمان خود را برای مقابله با کمبود احتمالی انرژی در طول زمستان به دلیل توقف واردات گاز از روسیه آماده می‌کند، مقام‌های دولتی این کشور از قصد برلین برای ایجاد تاخیر در روند غیر فعال‌سازی آخرین نیروگاه‌های اتمی آلمان خبر داده‌اند که این اقدام اگرچه به صورت موقت اما نخستین انحراف آلمانی‌ها از سیاست حذف تدریجی انرژی هسته‌ای در این کشور، خواهد بود. 

انگلیسی‌ها این روزها کمتر غذا می‌خورند

اوضاع اقتصادی انگلیس نیز همچون آلمان چندان تعریفی ندارد. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از زمان کمبود غذا در جهان و افزایش هزینه‌های انرژی و در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس، میلیون‌ها شهروند این کشور وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. به گزارش ایرنا نظرسنجی «تایمز رادیو» نشان داد که ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به صورت مکرر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده‌اند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. براساس نتایج این نظرسنجی از هر ۱۰ پرسش شونده، چهار نفر مجبور شده‌اند از خرید مواد غذایی که معمولا از آنها استفاده می‌کرده‌اند صرف نظر کنند.

 به گزارش «تایمز رادیو» حدود ۵۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که به دلیل روند افزایش هزینه‌های زندگی در سرتاسر انگلیس، مجبور شده‌اند غذا خوردن در کافه‌ها و رستوران‌ها را کاهش دهند تا از هزینه‌های خود بکاهند. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم همچنان در سال آینده میلادی بر اقتصاد انگلیس ادامه داشته باشد. در آستانه آخرین تصمیم بانک انگلستان در مورد نرخ بهره،‌اندیشکده بنیاد «رزولوشن »نیز اعلام کرد که فشارهای معیشتی ناشی از افزایش قیمت‌ها احتمالا قوی‌تر و طولانی‌تر از پیش‌بینی این بانک خواهد بود.

تورم در انگلیس دو رقمی شد

کمیته سیاست پولی بانک انگلستان در ماه ژوئن (خرداد) گفته بود انتظار دارد تورم در ماه اکتبر (مهر) به‌اندکی بیش از ۱۱ درصد برسد. آمارهای رسمی در انگلیس که در روز چهارشنبه منتشر شد نیز نشان می‌دهد، تورم مربوط به قیمت مصرف‌کننده در این کشور در ماه ژوئیه (تیر) به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین میزان از فوریه ۱۹۸۲(بهمن ۱۳۶۰) است. افزایش تورم در انگلیس در ماه ژوئی(تیر) امسال بالاتر از حد انتظار اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز در این ماه بود که پیش‌بینی می‌شد تورم افزایشی ۹.۸ درصدی داشته باشد.  این افزایش تورم، نگرانی‌های بانک مرکزی انگلیس درباره فشار ناشی از قیمت‌ها را کاهش نداده است.

گازپروم: منتظر افزایش قیمت ۶۰ درصدی دیگر باشید

از سوی دیگر همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا در زمستان امسال و تشدید بحران انرژی در این قاره شرکت روسی «گازپروم» هشدار داد که ممکن است قیمت‌ها تا زمستان۶۰ درصد بیشتر از سطح کنونی افزایش یابد.

به گزارش فارس، شرکت روسی «گازپروم» روز سه‌شنبه هشدار داد که بر اساس برآوردهای محتاطانه هم  قیمت‌ها ممکن است تا زمستان ۶۰ درصد بیشتر از سطح کنونی افزایش یابد. بر اساس این گزارش، صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله «نورداستریم- ۱» هم اکنون با ۲۰ درصد ظرفیت در جریان است و شرکت گازپروم دلیل کاهش صادرات خود را از مدار خارج شدن دو توربین تقویت فشار عنوان کرده است.

یکی از این توربین‌ها که ساخت شرکت «زیمنس » است برای تعمیر به مونترال کانادا ارسال شده بود اما کانادا به بهانه تحریم‌ها علیه روسیه مدت‌ها از بازگرداندن این توربین خودداری می‌کرد، اما در آخر تحت فشار آلمان راضی شد این توربین را بازگرداند.‌ چند روز بعد نیز گازپروم اعلام کرد که یک توربین دیگر هم از مدار خارج شده است.

به گزارش پولیتیکو، «یوناس گهر اشتور» نخست‌وزیر نروژ روز دوشنبه در یک نشست خبری با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفت که بخش انرژی کشورش به جای تزریق گاز به میادین، ارسال هرچه بیشتر گاز به اروپا را برای کاهش ضربات روسیه در اولویت کاری خود دارد.

این منبع خبری نوشت، معاملات آتی قیمت گاز روز سه‌شنبه به حد نصاب جدید ۲۳۴.۵۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید، زیرا اروپا برای قطع احتمالی گاز روسیه آماده می‌شود و کشورها برای پر کردن انبارهای زیرزمینی گاز قبل از زمستان رقابت می‌کنند.

این گزارش حاکی است، بحران کمبود گاز و حامل‌های انرژی در اروپا که تامین‌کننده اصلی آن روسیه است، به مهم‌ترین دغدغه کشورهای اروپایی تبدیل شده است. در همین رابطه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است کمک به اوکراین در مبارزه با روسیه برای اروپا بهایی دارد که شهروندان این قاره باید مایل به پرداخت آن باشند.

منبع: کیهان