مایک پنس که امروز چهارشنبه در یک گردهمایی در شهر نیوهمپشایر حضور داشت گفته که چنانچه دعوتی از او برای ایراد شهادت در جلسات کمیته مجلس نمایندگان به عمل آید آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.پنس در اظهارات امروز چهارشنبه خود بیان کرد: «اینکه معاون یک رئیس جمهور آمریکا برای ایراد شهادت در ساختمان کنگره احضار شود یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ است.»

در ادامه گزارش‌هایی که از وجود شکاف میان «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با «دونالد ترامپ» حکایت دارند، پنس برای ادای شهادت در خصوص حوادث ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در صورت صدور احضاریه از سوی کنگره ابراز آمادگی کرده است.

در ششم ژانویه ۲۰۲۱، گروهی از طرفداران دونالد ترامپ که به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۰ معترض بودند به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. کنگره در آن روز، جلسه‌ای به ریاست «مایک پنس» برای تأیید پیروزی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برگزار کرده بود.

رسانه‌های آمریکا در آن زمان گزارش داده بودند دونالد ترامپ از معاونش مایک پنس خواسته بود از ریاستش بر جلسه سنا استفاده کرده و نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید نکند، اما پنس به او یادآوری کرده بود که ریاست او بر آن جلسه سنا جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند مطابق خواست ترامپ، پیروزی بایدن در انتخابات را تأیید نکند.

این موضوع به نخستین مسئله برای ایجاد شکاف میان ترامپ و مایک پنس تبدیل شد. ماه ژوئن، چندین نفر از دستیاران مایک پنس در جلسات استماع مقابل کمیته‌ای که برای تحقیق درباره حوادث ۶ ژانویه تشکیل شده تصریح کردند که ترامپ، مایک پنس را برای لغو نتایج انتخابات تحت فشار گذاشته بود.

تا کنون چند نفر از نزدیکان پنس در جلسات استماع کمیته مجلس نمایندگان شرکت کرده و علیه ترامپ شهادت داده‌اند.

مایک پنس که امروز چهارشنبه در یک گردهمایی در شهر نیوهمپشایر حضور داشت گفته که چنانچه دعوتی از او برای ایراد شهادت در جلسات کمیته مجلس نمایندگان به عمل آید آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

از طرف دیگر، برخی از اعضای کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان در خصوص حوادث ۶ ژانویه دو ماه پیش گفته‌اند که قصد دارند از مایک پنس برای ایراد شهادت در خصوص آن حوادث دعوت به عمل بیاورند.

پنس در اظهارات امروز چهارشنبه خود بیان کرد: «اینکه معاون یک رئیس جمهور آمریکا برای ایراد شهادت در ساختمان کنگره احضار شود یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ است.»

با این حال، برخی از منابع گفته‌اند ادای شهادت یک معاون رئیس‌جمهور در کنگره مسبوق به سابقه است زیرا «اسکایلر کولفکس» معاون یولیسیز سایمن گرانت، هجدهمین رئیس جمهور آمریکا ژانویه سال ۱۸۷۳ مقابل کمیته‌ای از مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد و شهادت داد.

رویترز نوشت که اطلاعات این وبسایت نشان می‌دهد دست کم شش رئیس جمهور اسبق آمریکا چه در زمان خدمتشان در این سمت و چه در زمان بعد از پایان ریاست جمهوری خود در برابر کمیته‌های کنگره آمریکا شهادت داده‌اند.

مایک پنس در سخنرانی چهارشنبه شب در یک موضوع دیگر هم از ترامپ فاصله گرفته است. او به موضوع بازرسی اخیر ماموران اف.بی.آی از اقامتگاه دونالد ترامپ اشاره کرده و ازهم‌حزبی‌های جمهوریخواه خود خواسته از حمله به اف‌بی‌آی دست بردارند.