شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران

برند لباس تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ مشخص شد/ نایک و آدیداس کنار کشیدند!

تیم‌ملی فوتبال ایران برای نخستین‌بار در طول جام‌های جهانی از لباس تولید ایران در این تورنمنت بزرگ استفاده خواهد کرد.

تیم ملی فوتبال ایران

همواره چند ماه مانده به رقابت‌های جام‌جهانی یکی از اصلی‌ترین موضوعات پیرامون تیم‌ملی فوتبال، البسه‌ای است که اعضای این تیم در طول تورنمنت استفاده خواهند کرد. تیم‌ملی ایران در همه جام‌های جهانی قبلی‌ای که حضور داشته با لباس‌های خارجی حضور یافته است.

تیم ایران در جام‌های جهانی ۱۹۷۸ و ۲۰۱۸ از لباس‌های تولیدشده توسط آدیداس استفاده کرد، در جام‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ تیم ایران لباس‌های شرکت پوما را پوشید و در جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیز شرکت آل‌اشپورت مسئولیت تولید البسه ایران را برعهده گرفت.

برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ اما فدراسیون فوتبال با توجه به تحریم‌ها و البته موضوع کپی‌رایت و عدم‌همکاری شرکت‌هایی مثل آدیداس و نایکی و پوما تصمیم به برگزاری مزایده برای لباس‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی گرفت.

بعد از برگزاری مزایده و دریافت پیشنهاد تولیدکنندگان داخلی و خارجی، در نهایت فدراسیون فوتبال به توافق‌های اولیه با شرکت ایرانی «مجید» دست یافت که در مرحله مقدماتی جام‌جهانی نیز جایگزین شرکت «آل‌اشپورت» شده بود.

موضوع مهم درباره لباس تیم‌های حاضر در جام‌جهانی این است که فدراسیون جهانی فوتبال باید قبل از تورنمنت لباس تیم‌ها را مشاهده کند و تولیدکننده و طرح آن را مورد ارزیابی قرار بدهد. از این‌رو حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال حالا به همراه نماینده شرکت تولیدکننده مجید راهی سوییس شده‌اند تا در نشست مشترک با مسئولان فیفا حضور یابند. در این جلسه قرار است درباره شرایط و ضوابط طراحی و تولید لباس تیم‌ملی جلسه‌ای برگزار شود.

فیفا برای حضور تیم‌ها در مسابقات جام‌جهانی محدودیت‌هایی را در ارتباط با البسه تیم‌های ملی در نظر می‌گیرد که همه تیم‌ها باید این مسائل را همانند اندازه شماره، جای لوگو، محل درج نماد فیفا و جام‌جهانی و همینطور محدودیت‌های مربوط به طراحی لباس رعایت کنند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد حضور در جام‌جهانی با البسه ایرانی برای تیم‌ملی فوتبال قطعی شده و قرار است تولیدی مجید تولید لباس‌های تیم‌ملی را در قطر برعهده داشته باشد. این در حالی است که اکثر کشورها با لباس‌های تولیدکننده‌های معتبر به جام‌جهانی می‌آیند، اما تصمیم در ایران حمایت از کالای داخلی و استفاده از تولیدی «مجید» است.

منبع: شهروند آنلاین