شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#کارشناسان

نخستین فیلتر میکروپلاستیک سازگار با محیط زیست ابداع شد

نخستین فیلتر میکروپلاستیک سازگار با محیط زیست ابداع شد

کارشناسان موفق به ساخت نخستین فیلتر میکروپلاستیک سازگار با محیط زیست شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ میکروپلاستیک‌ها پلاستیک‌های بسیار کوچک (معمولاً کمتر از پنج میلی‌متر) هستند که می‌توانند در بدن انسان‌ها و دیگر حیوانات تجمع کنند و طیفی از عملکردهای بیولوژیکی در بدن موجود زنده را را مختل کنند. آن‌ها عمدتاً در اقیانوس‌ها معرفی می‌شوند و در نهایت با ایجاد اختلال در سیستم غدد درون‌ریز اشکال حیات دریایی، انسان را در بالای زنجیره غذایی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از این میکروپلاستیک‌ها، به یک فناوری قابل اعتماد و مؤثر برای فیلتر کردن آن‌ها نیاز است اما از آن‌جایی که میکروپلاستیک‌ها کوچک هستند، جدا کردن یا دور انداختن میکروپلاستیک های‌موجود در آب با استفاده از فیلترهای موجود بسیار دشوار است. گرفتگی فیلتر و آلودگی محیطی ناشی از خود فیلتر از انواع این دشواری‌ها هستند.

اخیراً، یک تیم تحقیقاتی به رهبری مؤسسه علم و فناوری Daegu Gyeongbuk با همکاری مؤسسه فناوری صنعتی کره (KITECH) موفق به توسعه اولین دستگاه تولید برق دوستدار محیط زیست در جهان شده است که می‌تواند ذرات ریز مانند میکرو و نانو پلاستیک‌هارا از آب به طور موثر حذف کند. این دستگاه بر اساس یک نانو ژنراتور تریبوالکتریک (TENG) ساخته شده توسط محققان DGIST و یک فناوری حذف ذرات با استفاده از الکتروفورز است که دانشمندان در KITECH ابداع کرده‌اند.

به این دلیل که فیلتر مذکور انرژی الکتریکی را از طریق انرژی فیزیکی تولید می‌کند، فرصتی برای تولید فیلترهای میکروپلاستیک سازگار با محیط زیست فراهم می‌کند. آزمایش‌ها نشان داد که میزان حذف میکروپلاستیک‌ها در این دستگاه 21.4 درصد، یعنی حدود 5.6 برابر بیشتر از فیلترهای موجود است.

به نقل از earth، محققان نشان دادند که این فناوری پیشگامانه همچنین می‌تواند به طور موثر انواع ذرات میکروسمی دیگر مانند اکسید روی در اندازه نانو یا دی‌اکسید سیلیکون را حذف کند.

انتهای پیام/