به گزارش اکو ایران، حساب سرمایه بانک ها در پایان بهار در برخی شاخه ها منفی شده است. اتفاقی که از لحاظ اقتصادی به نوعی نشان از وضعیت وخیم بانکی در برخی گونه های بانکی خرداد ماه داشته است.

اما شاخص حساب سرمایه یک متغیر حسابداری است. روش محاسبه آن نیز به نوعی با مجموع سرمایه ثبت شده و خالص سود یا زیان و برداشت درصورت وجود برابر خواهد بود. بنابراین تغییرات این شاخص را به نحوی علامتی از تغییرات وضعیت سود و زیان بانک ها در هر مقطع دانست. در همین رابطه مقایسه آمارهای بانکی به تفکیک نشان می دهد این شاخص در بانک های تجاری بیشترین افت را در مقایسه با سایرین داشته است.

رکوردزنی افت حساب سرمایه بانک های تجاری

حساب سرمایه کل سیستم بانکی در خرداد ماه امسال بنابر آمارهای بانک مرکزی برابر با 12 هزار و 110 میلیارد تومان که این شاخص در بانک مرکزی نیز برابر با 13 هزار و 210 میلیارد تومان ثبت شده است.

در ارزیابی حساب سرمایه بانک مرکزی چند متغیر دخیل هستند. سرمایه ثبت شده اولیه، اندوخته قانونی 15 درصدی واحتیاطی و سود یا زیان انباشته در این نهاد.

این بررسی در سایر بانک های مشخص شده درگزارش بانک مرکزی نشان می دهد بانک های تخصصی بیشترین میزان را داشته که برابر با 92 هزار و 820 میلیارد تومان بوده است.

بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی و بانک های تجاری اما تنها نهادهای مالی بوده که در خرداد ماه دارای حساب سرمایه منفی بوده اند. این شاخص در بانک های تجاری برابر با منفی 143 هزار میلیارد تومان بوده که کمترین میزان را در سومین ماه امسال رقم زده و درنهاد مالی دیگر برابر با منفی هزار و 100 میلیارد تومان ثبت شده است.

به نوعی بدهی در این بانک ها درسطح بسیار بالایی وجود داشته و زیان انباشته را در بانک های تجاری به سطح بالایی رسانده است.

حساب سرمایه

افت 80 درصدی حساب سرمایه سیستم بانکی کشور

مقایسه حجم حساب سرمایه در هر مقطع با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد این شاخص چه تغییری را در بازه یک ساله ثبت کرده است. در همین راستا آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در خرداد ماه 1401 رشد نقطه ای حساب سرمایه در بانک ها برابر با منفی 84.3 درصد بوده که به معنای افت این متغیر در بازه یک ساله بوده است.

افت نقطه ای در فروردین و اردیبهشت ماه نیز به ترتیب برابر با 60 درصد و 30.5 درصد بوده که نشان می دهد در سال جاری همواره حساب جاری سیستم بانکی از سال قبل کمتر بوده است.

برخی از کارشناسان این افت در حساب های سرمایه را ریشه در تکالیف بر عهده نظام های مالی می دانند که موجب افزایش زیان در این نهادها شده است.

حساب سرمایه