شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

ارتباط خطر مرگ و میر با وزن هنگام تولد

ارتباط خطر مرگ و میر با وزن هنگام تولد

مطالعات نشان می‌دهد که وزن هنگام تولد چگونه بر خطر مرگ و میر درازمدت در میان مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش بهداشت نیوز، فرضیه  منشا تکاملی سلامت و بیماری (DOHaD) توضیح می‌دهد که چگونه رشد جنین بر سلامت بلندمدت یک بزرگسال تأثیر می‌گذارد.در طی چند سال گذشته، مطالعات اپیدمیولوژیک بسیاری از عوامل را شناسایی کرده اند که بر رشد جنین تأثیر می‌گذارند، که به نوبه خود، به تفاوت‌های فردی در پاتوژنز بیماری در مراحل بعدی زندگی کمک می‌کند.

مطالعات تجربی همچنین شواهد قابل‌توجهی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد یک محیط داخل رحمی غیرعادی می‌تواند به طور دائم بر تمایز اندام‌های حیاتی تأثیر بگذارد.این تفاوت می‌تواند متعاقباً به الگوی تکثیر سلولی آسیب برساند و بر پروفایل‌های بیوفیزیکی سیستم‌های متابولیک و قلبی عروقی تأثیر منفی بگذارد.

وزن هنگام تولد به طور مستقیم با رشد داخل رحمی و طول مدت بارداری مرتبط است.هر دوی این عوامل تحت تأثیر مصرف سیگار مادر، مشخصات ژنتیکی جنین و والدین، وضعیت تغذیه قبل از تولد و عوارض بارداری قرار دارند.

تا به امروز، مطالعات محدودی وجود دارد که وزن هنگام تولد را با مرگ و میر ناشی از آن مرتبط می‌کند.با این وجود، تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که عوامل سبک زندگی مانند مصرف الکل، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات، چاقی و تغذیه برای مرگ و میر مهم هستند.

هنوز تأیید نشده است که آیا این عوامل بر ارتباط بین وزن هنگام تولد و مرگ و میر تأثیر می‌گذارد یا خیر.در یک مطالعه جدید Lancet Regional Health - Americas، محققان رابطه بین وزن هنگام تولد و مرگ و میر ناشی از آن را ارزیابی کردند.

به این نتیجه رسیدند، که نوزادان با وزن کم و بالا به شدت با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط بودند. جالب توجه است، تجزیه و تحلیل مرگ و میر با علت خاص با استفاده از شرکت کنندگان زن نشان داد که خطر بالای مرگ و میر ناشی از سرطان با وزن تولد بیش از ۴.۵ کیلوگرم مرتبط است.

به طور مشابه، چندین بیماری مانند بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) و بیماری‌های تنفسی در بین زنانی که وزن تولد آن‌ها کمتر از ۲.۵ کیلوگرم بود، بالاترین میزان را داشتند.

در مقابل، وزن هنگام تولد و مرگ و میر کل در بین شرکت کنندگان مرد ارتباطی نداشت. به طور مشابه، یک مطالعه قبلی مشاهده کرد که وزن هنگام تولد نیز با مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی در دوران بزرگسالی در میان مردان ارتباطی ندارد.

ارتباط مشاهده شده بین وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم هنگام تولد و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی در زنان می‌تواند ناشی از یک محیط داخل رحمی نامتناسب باشد.

یافته‌های قابل مقایسه در یک مطالعه قبلی دانمارکی گزارش شده است که یک رابطه U شکل بین وزن هنگام تولد و مرگ و میر ناشی از همه علل را در بین مردان و زنان متولد بین سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۷۹ توصیف می‌کند.

قابل ذکر است که وزن هنگام تولد ممکن است شاخصی از محیط جنین باشد که بر پاتوژنز بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی تأثیر می‌گذارد، نه اینکه عاملی کلیدی در پاتوژنز‌های مرگ و میر بزرگسالان باشد.

در مجموع، یک رابطه قوی بین وزن کم هنگام تولد و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی در میان زنان یافت شد.

نوزادان با وزن بالاتر در هنگام تولد با خطر بیشتری برای مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در بزرگسالی مرتبط بودند.نویسندگان تاکید کردند پزشکان، تصمیم گیرندگان بهداشت عمومی و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باید بر بهبود محیط داخل رحمی برای ترویج یک زندگی سالم طولانی مدت تمرکز کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران