شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#نرخ تورم

نهادهای رسمی اعلام کردند؛

ثبت بالاترین نرخ تورم در عربستان در ۱۳ ماه گذشته

ثبت بالاترین نرخ تورم در عربستان در ۱۳ ماه گذشته

اداره کل آمار عربستان در گزارشی اعلام کرد که شاخص تورم در ماه ژوئیه گذشته به بالاترین سطح در ۱۳ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، شاخص تورم در عربستان سعودی در ماه ژوئیه گذشته تحت تأثیر افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی و هزینه‌های حمل و نقل که عامل اصلی تورم در این کشور است، به بالاترین سطح در ۱۳ ماه گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، داده‌های منتشر شده از سوی اداره کل آمار عربستان امروز دوشنبه نشان داد که تورم در ماه ژوئیه گذشته نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۱، ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

در بیانیه‌ای که این اداره منتشر کرد، اعلام شد: بخش غذا و نوشیدنی متأثر از افزایش قیمت مواد غذایی، ۳.۹ درصد و قیمت گوشت تا ۵.۱ درصد افزایش یافته است. قیمت مواد غذایی و آشامیدنی به دلیل اهمیت نسبی بالای آنها در سبد مصرفی عربستان که ۱۸.۸ درصد آن را تشکیل می‌دهد، محرک اصلی نرخ تورم در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ بوده است.

تورم سالانه ناشی از افزایش قیمت‌ها در بخش مصرفی به علت افزایش قیمت مواد غذایی به میزان ۴.۲ درصد، ۳.۹ درصد بوده که به نوبه خود متأثر از افزایش قیمت گوشت و مرغ بوده است. بخش حمل و نقل نیز ۳.۶ درصد افزایش داشته که تحت تأثیر افزایش ۴.۲ درصدی قیمت خودرو بوده است. بخش کالاها و خدمات متفرقه هم شاهد افزایش ۲.۱ درصدی بوده است.

داده‌های ماهانه نشان می‌دهد که تورم در عربستان به صورت ماهانه ۰.۵ درصد نسبت به ماه ژوئن افزایش یافته است. بر اساس داده‌های تاریخی اداره آمار عربستان، سطح تورم سالانه بالاترین میزان از ژوئن سال گذشته بوده که ۶.۲ درصد ثبت شده است.

در بودجه عربستان برای سال ۲۰۲۲ میانگین تورم در سال جاری ۱.۳ درصد برآورد شده است که در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۲ درصد افزایش می‌یابد. با این حال، «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان در اظهارات مطبوعاتی اخیر، پیش بینی کرد که تورم در کشورش در سال جاری با توجه به پیامدهای مرتبط با حمله روسیه به اوکراین، بین ۲.۱ تا ۲.۳ درصد باشد.