شهرخبر

بزرگ‌ترین چالش جشنواره تئاتر فجر بودجه است

بزرگ‌ترین چالش جشنواره تئاتر فجر بودجه است

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری رئیس و کوروش زارعی دبیر این جشنواره و اصحاب رسانه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخش نخست این نشست، رونمایی از فراخوان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دست کاظم نظری رئیس جشنواره و کوروش زارعی دبیر این رویداد انجام شد.
سپس کاظم‌ نظری طی صحبت‌های کوتاهی، روز خبرنگار را به اهالی رسانه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در جشنواره چهل و یکم، هنرهای نمایشی کشور به بهترین شکل ممکن جلوه‌گر شود.

کوروش زارعی ضمن تسلیت ایام زینبیه و گرامیداشت روز خبرنگار به‌عنوان یاران تئاتر، درباره جلسات هم‌اندیشی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: این جلسات هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، کارگردانان، پیشکسوتان، انجمن‌های نمایش و دیگر عزیزان ادامه دارد تا در برگزاری جشنواره از افکار و پیشنهادات همه استفاده شود. انتقادات سازنده و پیشنهادات شما می‌تواند راهگشای ما باشد. دو جلسه هم‌اندیشی برگزار کردیم و زمان جلسات بعدی را هم تنظیم خواهیم کرد.

او ادامه داد: امسال دو تغییر در فراخوان داشتیم. در چند سال اخیر من پیگیر و مخاطب جشنواره‌ تئاتر فجر بوده‌ام. من محصول جشنواره بین‌المللی فجر هستم و دو دهه به‌عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشتم و بعد از رضا صابری دارای هشت جایزه از این جشنواره هستم و هرچه یاد گرفتم از جشنواره بوده است.

زارعی افزود: در جشنواره بخشی به نام مرور در سال‌های گذشته داشتیم که اکثراً کارها از این بخش انتخاب می‌شدند و برخی با تیم کامل نمی‌آمدند و بازیگر جدید جایگزین می‌کردند و اجرای‌شان تروتازگی نداشت و اکثر هنرمندان و اصحاب رسانه کارها را دیده بودند و تمایلی برای دیدن اجراها نداشتند و حس رقابت نبود لذا به دلیل ترغیب مخاطبان خواستیم کارها به سمت آثار تولیدی بروند تا انگیزه همه بیشتر شود.

رونمایی از آثار تولیدی در جشنواره چهل و یکم

زارعی درباره آثار جدید و تولیدی گفت: در جشنواره قرار است از آثاری رونمایی کنیم که تولیدی هستند. مانند سینما که در جشنواره فیلم فجر رونمایی از چشم‌انداز و تولید آثار جدید می‌شود ما هم همین کار را خواهیم کرد. زارعی درباره فراخوان جشنواره گفت: امسال در فراخوان برای اولین بار بازخوان‌ها، بازبین‌ها و داوران بخش‌ها را معرفی کردیم.

بودجه چالش عظیم پیش روی جشنواره

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه با اشاره به موضوع بودجه، گفت: خود بخش بین‌الملل جشنواره بودجه‌ای عجیب‌وغریب می‌خواهد. مسئله بودجه چالش عظیم پیش روی ماست و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد دست ما را بگیرند تا برای جشنواره اجراهای باکیفیت داشته باشیم. قطعاً در غیر این صورت و نبود شرایط ما امکان دعوت کارهای باکیفیت در بخش بین‌المللی نداریم و اگر این بخش را تعطیل کنیم می‌گویند زارعی تعطیل کرد که اصلاً خواست ما این نیست.

زارعی ادامه داد: هنوز بودجه‌ جشنواره مشخص نشده و یکی از دلایل دیر اعلام شدن فراخوان همین موضوع است. فراخوان خیلی به مسائل مالی بستگی دارد و خیلی مسائل در فراخوان مطرح نشده است؛ ما دیدیم دیر می‌شود در دل جشنواره برویم تا بودجه مصوب شود. تمام تلاشمان این است تا بودجه مصوب شده را بگیریم به‌ویژه در این شرایط اقتصادی سخت. کارهای تازه و تولیدی قطعاً هزینه‌بر است و می‌دانم بابت بودجه روزهای سختی پیش روی داریم.

او افزود: در بخش بین‌الملل پول اسکان و رفت‌وبرگشت که می‌خواهیم از اجراهای حرفه‌ای باشد بسیار هزینه می‌گیرند.

توجه ویژه به گروه‌های شهرستانی

زارعی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه هنرمندان استان‌های کشور در عرصه تئاتر، اظها کرد: نقدهایی که پیش‌ازاین به جشنواره فجر وارد شده است، درباره گروه‌های شهرستانی است تا بتوانند چند روز اسکان بیشتر داشته باشند. حضور دائم در جشنواره باعث تبادل تجربه است و تلاش می‌کنیم از بچه‌ها چند روز بیشتر میزبانی کنیم.

او تاکید کرد: در جشنواره امسال، توجهی ویژه به هنرمندان شهرستانی شده و آن‌ها در اولویت هستند. خیلی از بزرگان تئاتر کشور، از شهرستان‌ها کارشان را آغاز کرده‌اند. برای همین، ارزش و جایگاه بالایی را برای هنرمندان شهرستانی قائل هستیم.

دعوت از استادان برجسته ایرانی و بین‌المللی برای برگزاری ورکشاپ‌های آموزشی

زارعی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: تمام تلاشمان این است تا از چند استاد برجسته ایرانی و بین‌المللی برای ورکشاپ‌های آموزشی استفاده کنیم.

او گفت: جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است و خواسته ما این است که جشنواره‌های دیگر کارهای باکیفیتشان را معرفی کنند تا در فجر حضور پیدا کنند.

کوروش زارعی

اهمیت ویژه محتوای آثار و پایبندی به آداب اصیل ایرانی‌

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه با اشاره به موضوع بودجه، گفت: خود بخش بین‌الملل جشنواره بودجه‌ای عجیب‌وغریب می‌خواهد. مسئله بودجه چالش عظیم پیش روی ماست و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد دست ما را بگیرند تا برای جشنواره اجراهای باکیفیت داشته باشیم. قطعاً در غیر این صورت و نبود شرایط ما امکان دعوت کارهای باکیفیت در بخش بین‌المللی نداریم و اگر این بخش را تعطیل کنیم می‌گویند زارعی تعطیل کرد که اصلاً خواست ما این نیست. تمام تلاش‌مان این است هنرمندان با افکار و سلایق متفاوت در جشنواره چهل و یکم حضور داشته باشند.

زارعی تاکید کرد: البته محتوای آثار مهم است همانقدر که فرم و ساختار مهم است. ما برای محتوای آثار ارزش زیادی قائل هستیم، چون در زندگی‌مان پایبندی به آداب اصیل ایرانی هستیم و موضوع برای ما مهم است.

تنوع ذات جشنواره است

این هنرمند درباره اجرای کارهای جدید در جشنواره گفت: «قاطعانه می‌گویم که هیچ کار تکراری حتی اگر روزهای نزدیک جشنواره اجرا رفته باشد، به جشنواره راه پیدا نمی‌کند. حتی اگر بهترین تئاتر دنیا و به کارگردانی پیتر بروک باشد. همه آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی می‌شود مگر آثار بزرگان و پرمخاطب که در بخش غیررقابتی حضور داشته باشند.»

او درباره حضور افراد با سلایق و عقاید مختلف در جشنواره توضیح داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، محل تلاقی افکار مختلف است و قرار است شیوه‌ها و نگاه‌های مختلف مطرح شود؛ زیرا تنوع ذات جشنواره است. ما پذیرای هر سلیقه‌ای که در چارچوب جشنواره کار کند، هستیم. چارچوب فراخوان و کیفیت مهم است.»

این هنرمند ادامه داد: «ما حتی در شورای سیاست‌گذاری سعی کردیم با نگاه‌های مختلف و سلایق متفاوت کار کنیم و از مسعود دلخواه دعوت کردیم، اما به دلیل رفتارها و هجمه‌های موجود، همراه ما نشد. در هرحال ما با آغوش باز پذیرای هر دوست عزیزی که طبق فراخوان در جشنواره حضور پیدا کند، هستیم.»

جایگاه تئاتری من از جایگاه مدیریتی‌ام مهم‌تر است

زارعی افزود: «اگر مشکل بودجه حل شود به‌طور مثال به سراغ علی رفیعی و افراد مطرح برای بازتولید آثار خواهم رفت. من افتخار داشتم سال ۸۳ با نمایشنامه‌ای از نغمه ثمینی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشم. نغمه ثمینی و دیگر هنرمندان چون محمد رضایی‌راد، محمد عاقبتی و همایون غنی‌زاده دوستان من هستند. جایگاه تئاتری من از جایگاه مدیریتی‌ام مهم‌تر است. من یک بازیگر هستم و بعد از جشنواره می‌خواهم بازیگری و کارگردانی انجام دهم و قطعاً نمی‌خواهم در مقابل همکارانم بایستم. ما می‌خواهیم در حد توان، جشنواره‌ای با کیفیت خوب برگزار کنیم. در واقع من دوست و رفیق همکارانم هستم و شاید در کار با هم رقابت داشتیم اما قرار نیست در مقابل دوستان تئاتری بایستم و حتماً آدم‌هایی که بتوانم بودجه حداقلی را برای تولید آثارشان در نظر بگیرم، دعوت می‌کنم.»

زارعی با اشاره به اینکه آثار تولیدی از لحاظ ارزشیابی و نظارت دچار مشکل نمی‌شوند، افزود: «ارتقای کیفی، فرم و ساختار در ذات آثار تئاتر مهم است و قطعاً زمانی که محتوا پذیرفته شود، گروه‌های اجرایی هیچ اتفاق و مانعی برای اجری عموم نخواهد داشت.»

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر گفت: «ما جشنواره را ۲۵ دی‌ماه با رادیو تئاتر شروع می‌کنیم و روز اول بهمن اختتامیه و نکوداشت هنرمندان مطرح و تأثیرگذار را برگزار می‌کنیم و هم‌زمان در همان روز وارد اجراهای بخش‌های مختلف می‌شویم. یازدهم بهمن‌ماه اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود تا با جشنواره سینمایی فجر تداخل نداشته باشند.»

۶۰ میلیون تومان کمک‌هزینه آثار تولیدی

زارعی با اشاره به بودجه در نظر گرفته‌شده برای آثار تولیدی ادامه داد: «در بخش تولیدی کمک‌هزینه‌ای ۶۰ میلیون تومان برای گروه‌های اجرایی در نظر گرفته شده است.»

تمام ایران تهران نیست

او با تأکید بر بخش آثار استانی گفت: «اولویت جشنواره تئاتر فجر در این دوره بخش تئاتر استانی است. من در سال‌های حضورم در حوزه هنری سعی کردم برای بخش شهرستان با بودجه ناچیزی که دارم، اجرای عموم بگیرم و در این سال‌ها اثبات کردم پای تئاتر شهرستان هستم و می‌دانم اگر به آن‌ها بها ندهیم، استعدادهای جدید پدید نخواهند آمد. ما برای تئاتر حرفه‌ای کشور باید پشتیبان‌سازی کنیم. تمام ایران که تهران نیست؛ باید به شهرستان‌ها اعتماد کنیم.»

افشین ناظری دبیر اجرایی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر در تکمیل سخنان زارعی درباره تئاترهای استانی گفت: «ما در نظر داریم تا قسمتی از اجراها در ایام جشنواره و حتی پس‌ازآن در شهرستان‌ها اجرا شود.»

حضور آثار کشورهای عربی در بخش بین‌الملل

کوروش زارعی درباره حضور آثار کشورهایی عربی در بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: «امسال قرار است در بخش بین‌الملل جشنواره از آثار کشورهای عربی هم دعوت کنیم و این بخش را دو تا سه روز در شهرستان اهواز روی صحنه خواهیم برد.»

زارعی در پایان گفت: «گروه‌هایی که در جشنواره ورود پیدا می‌کنند، باید بدانند اگر اثری در جشنواره موردتوجه قرار نمی‌گیرد، در اصل حقش نادیده گرفته نشده است. بلکه ما هم ظرفیت و توانایی خاصی داریم و باید در بین آثار بهترین‌ها را انتخاب کنیم.»

۵۷۲۴۴