سرمایه‌گذاری کلان شاهزاده سعودی در روسیه

«شاهزاده الولید بن طلال» میلیاردر سعودی، چند روز پیش از آغاز جنگ در اوکراین ، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت های روسی سرمایه گذاری کرده است.

گزارش ها حاکی است شرکت سرمایه گذاری شاهزاده الولید با عنوان "کینگدام هولدینگ" (Kingdom Holding Co)، رسیدهای سپرده گذاری صادر شده توسط سه شرکت بزرگ نفتی روسیه یعنی "گازپروم"، "لوک اویل" و "روس نفت" را در ماه فوریه به دست آورده است. روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند 1400) به اوکراین حمله کرد.

تاکنون تاریخ مشخصی برای این سرمایه گذاری ها مشخص نشده و شرکت سعودی نیز به سؤالاتی درباره مالکیت سهام خریداری شده پاسخ نداده است. با این وجود مشخص است که پس از آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه ارزش تمام این سرمایه گذاری های به سرعت کاهش یافته است.

الولید که پدربزرگش بنیانگذار عربستان سعودی مدرن بود، یکی از ثروتمندترین مردان عربستان و با سابقه ترین سرمایه گذار بین المللی است.

شاهزاده الولید در سال ۲۰۱۷ از جمله چهره هایی بود که در هتل "ریتز کارلتون" ریاض در پی دستگیری های دسته جمعی با هدف مبارزه با فساد بازداشت شد. هرچند پس از ۸۳ روز به دلیل ارائه نشدن هیچ اتهام رسمی آزاد گردید.  

سرمایه‌گذاری کلان شاهزاده سعودی در روسیه

شاهزاده الولید ۶۷ ساله پس از مشارکت در شرکت هایی مانند سیتی گروپ و اپل، به یکی از با سابقه ترین سرمایه گذاران سعودی تبدیل شده است. وی همچنین یکی از حامیان تلاش های اصلاحات محمد بن سلمان است.