شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#خودرو#استاندارد

تکرار انتقادات بدون استدلال و غیر کارشناسی به صنعت خودرو / آیا گزارش بازرسی و استاندارد ایران هم دروغ می گوید!

تکرار انتقادات بدون استدلال و غیر کارشناسی به صنعت خودرو / آیا گزارش بازرسی و استاندارد ایران هم دروغ می گوید!

بر اساس نتایج گزارش شرکت بازرسی و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایران خودرو از فرآیند فروش در تیرماه امسال ۷.۸ درصد رشد داشته و بر خلاف انتقادات بدون استدلال و غیر کارشناسی با جنبه تخریب و دلسردی فعالان صنعت خودرو کشور با وجود مشکلات متعدد این بخش دستورات رئیس‌جمهور برای ارتقاء کیفیت و تحول صنعت خودرو در جریان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا هفته گذشته مجدد با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل عنوان کرد که کیفیت خودروهای داخلی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. در واقع این اظهارات سردار تیمور حسینی تازگی ندارد بعد از کمتر از 5 ماه دوباره از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد می‌کند.

فروردین امسال نیز جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نقدهای در خصوص محصولات خودروسازارن داشتند و عنوان کردند دیگر دوران این که کاپوت و چراغ خطر را جابه‌جا کنند گذشته و خودروسازان ما هیچ وقت ایراد خودشان را نپذیرفتند. این در حالی است که خودروسازان داخلی ما‌ه‌ها قبل از اعلام این صحبت‌ها برنامه ارتقای کیفیت محصولات را اجرایی کرده بودند و محصولات جدید با طراحی و پلتفرم‎های به‌روز را رونمایی کردند تا جایی که در صحبت‌های جدید جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی موضوعی برای انتقاد از محصولات جدید خودروسازان وجود نداشت.

با این حال این مقام ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی این بار پای وزارت صمت را نیز به میان کشید و عنوان کرد اگر این وزارت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است این‌ها داستان و ادعایی بیش نیست.

سخنگوی وزارت صمت نیز در واکنش با این انتقادات گفت: کیفیت خودرو قابل نقد است، اما تکرار روزانه انتقاد آن هم بدون استدلال درست جنبه تخریب به خود می‌گیرد و علاوه بر تاثیر منفی بر صادرات قطعه و خودرو، موجب دلسردی خودروسازان و قطعه سازان می‌شود.

قالیباف ضمن تفکیک کیفیت ذاتی و کیفیت مهندسی در حوزه خودرو گفت: در کیفیت ذاتی خودرو بدلیل نوع پلتفرم و طراحی آن ذاتا تا حد مشخصی قابلیت افزایش کیفیت را دارد و از سطحی به بعد کیفیت قابل افزایش نیست (یا ارتقاء کیفیت اقتصادی نیست)، اما در کیفیت مهندسی تلاش شده است خودرو با کمترین اشکال ممکن تحویل مشتری شود.

همچنین جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا صحبت های در خصوص از سرگیری شماره‌گذاری دو خودرو سمند و تیبا که به دلیل مسائل ایمنی متوقف شده بود داشتند این در شرایطی است که وزارت صمت و خودروسازارن اقدامات مهمی را برای افزایش کیفیت خودرو برنامه ریزی کرد وتوقف تولید خودرو‌های تیبا، سمند و ساینا بدلیل پلتفرم قدیمی و اشکالات کیفی پرتکرار و برنامه ریزی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید و تولید خودرو‌هایی با کیفیت و در بخش ارتقاء کیفیت مهندسی با تصمیم خودروسازان اجرایی شده و شروع شماره‌گذاری دو خودرو سمند و تیبا  تنها به دلیل تعهدات قبلی خودروسازان به مشتریان بوده است و خودروسازان هیچ برنامه برای ادامه تولید این مدل خودروها ندارند.

بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی تا تیر ماه ۱۴۰۱، ۸.۸ درصد بهبود نشان می‌دهد. همچنین طبق نتایج اعلامی شرکت بازرسی و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایران خودر نیز از فرآیند فروش در تیرماه ۱۴۰۱ به عدد ۸۱.۷ درصد رسیده که بیانگر بهبود ۷.۸ درصدی این شاخص در مقایسه با نتایج اردیبهشت امسال است.

تحلیل روند شاخص‌های کیفی محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو در چهار ماهه ابتدایی امسال، موید کارایی و اثربخشی اقدامات صورت گرفته در طرح تحول کیفیت است که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و پایش نتایج شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش سه ماهه نشان‌دهنده بهبود ۱۸ درصدی در کاهش مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش است.

این مسئولان بهتر است پیش از هر انتقادی به صنعت خودرو کشور، به مشکلات تولیدکنندگان این بخش توجه بیشتری داشته باشند. در شرایطی گروه صنعتی ایران خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری در تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان متقبل می‌شود این شرکت برنامه ارتقای کیفیت و بهره‌وری را نیز دنبال می‌کند. درحالی که در بهمن ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص داشت امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خود است.

در راستای اجرای دستورات رییس‌جمهور برای تحول در حوزه خودرو برنامه‌های عرضه محصولات به روز و رشد کیفیت در صنعت خودرو کشور جریان است و بر اساس اعلامی شرکت بازرسی و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایران خودرو از فرآیند فروش در تیرماه 1401 با رشد 7.8 درصدی به عدد 81.7 درصد رسیده است.

 اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل شرایط تحریمی این صنعت، مشکلات تهیه مواد اولیه با قیمت‌های بالا، زیان انباشه‌ای که به دلیل ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری ایجاد شده و مشکلات نقدینگی و... افزایش کیفیت در تولید خودرو یک شبه ایجاد نخواهد شد و تکرار انتقادات بدون استدلال و غیر کارشناسی با جنبه تخریب تنها باعث دلسردی فعالان این بخش و بی اعتمادی مردم به خودروهای تولید داخل خواهد شد.

انتهای پیام