شهر خبر

محدودیت برداشت سپرد‌ه‌های ارزی در بانک‌های لبنان به خشونت کشیده شد

بانک‌های لبنانی محدودیت‌های شدیدی برای برداشت ارزهای خارجی اعمال می‌کنند و نرخ‌های مبادله متفاوت است.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بحران بانکی لبنان پس از بازداشت سپرده‌گذار لبنانی، بسام شیخ حسین، توسط کارمندان بانک فدرال در بیروت، با زور اسلحه به اوج خود رسید.

وی  با هدف بازیابی سپرده انباشته خود - مانند سایر سپرده گذاران - از پاییز ۲۰۱۹ نزد بانک مانده بود به این بانک مراجعه کرده بود.

بسام الشیخ از همبستگی گسترده مردمی برخوردار است و به نقل از برادرش عاطف به الجزیره نت، وی عصر پنجشنبه گذشته دستگیر شد و برای آزادی خود اعلام اعتصاب غذا کرد و خانواده وی هنوز با وی ملاقات نکرده‌اند.

بسام برای معالجه پدرش در بیمارستان پول می‌خواست؛ و در طول بازداشت با ۶ نفر (از جمله مدیر بانک) ملاقات داشته و این گفتگو‌ها حدود ۶ ساعت به طول انجامیده است.


او پس از مداخلات سیاسی و امنیتی پس از تهدید به خودکشی در زندان و دعوت از سپرده گذار که برای حمایت او آمده بودند و تشویق آن‌ها به بازپس گیری سرمایه‌هایشان از بانک توانست ۳۵۰۰۰ دلار از کل ۲۱۰۰۰۰ دلار سپرده خود را دریافت کند.

عاطف گزارش می‌دهد که برادرش بنزین بر روی خود ریخته و اسلحه شکاری به همراه داشته است، زیرا مدیر بانک پس از ۴ ماه به او توهین کرده و در این مدت به بانک مراجعه کرده و تقاضای تسویه حساب می‌کند تا بتواند پول خود را پس بگیرد.

به گزارش عاطف، بسام سال‌ها در استرالیا زندگی می‌کرد و پول‌هایش را از کارش در تجارت جمع‌آوری می‌کرد و از پدرش مراقبت می‌کند و یک فرزند دارد که او نیز از مشکلات سلامتی رنج می‌برد. او توضیح می‌دهد که سپرده اش به طور کامل برای او نیست، بلکه بخش بزرگی از آن متعلق به خانواده اش است.

او می‌گوید: "بسام از یک سپرده گذار به یک بدهکار هزار دلاری تبدیل شد، اما همه او را به خوش اخلاقی و کمک به دیگران می‌شناسند. او اگر به خاطر از دست دادن روحیه‌اش و ناتوانی ما در پرداخت هزینه‌های درمان پدرم نبود، این کار را نمی‌کرد».

تعدادی از وکلا برای دفاع از وی داوطلب شدند و هنوز تصمیم قضایی برای وی صادر نشده است و عاطف به دلیل وضعیت سلامتی برادرش خواستار آزادی یا انتقال او به بیمارستان است، او بانک را مسئول هر بلایی که ممکن است برایش بیفتد می‌داند.

بحران سپرده‌گذاران پس از تظاهرات ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ شروع شد، زمانی که بانک‌های تجاری به دستور بخشنامه‌های بانک مرکزی لبنان اقدامات غیرقانونی را برای توقیف پول سپرده‌گذاران انجام دادند؛ و این جریان با گزارش‌های داخلی و بین المللی همراه بود که از انتقال میلیون‌ها دلار از لبنان به خارج صحبت می‌کرد.

از آن زمان، بانک‌ها محدودیت‌های شدیدی را برای برداشت ارز‌های خارجی اعمال کرده‌اند و نرخ‌های مبادله در آن‌ها متفاوت بوده است، بنابراین قدرت خرید لبنانی‌ها در میان کاهش چشمگیر لیره کاهش یافته است.