شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت علوم#کنکور#وزیر علوم

طرح نگهداشت نخبگان وزارت علوم برای حمایت از نخبگان

طرح نگهداشت نخبگان وزارت علوم برای حمایت از نخبگان

وزیر علوم گفت: ۲۰ درصد سهمیه های کنکور به نخبگان اختصاص می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی‌در ابتدا از جامعه دانشگاهی برای  آموزش حضوری تشکر کرد و اظهار داشت: از مهرماه امسال  با سبک و سیاق حضوری، آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در برخی دروس به صورت ترکیبی عمل کنیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات وزارت علوم اظهار داشت:  اولین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان( نظام ایده ها و نیازهای جامعه) بود. این سامانه تاکنون بیش از 5 هزار نیاز را به ثبت رسانده است.

وزیر علوم‌ گفت:  مصوب شده  تمام دستگاه های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می کنند باید نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ثبت نیازهای کشور در این سامانه را مصوب کرد.

زلفی گل افزود:  تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی بود. که تاسیس ان ابلاغ نشده بود،  رئیس محترم جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ کرد و اساسنامه آن نوشته شد و در مرحله  تصویب اساسنامه است و‌ قرار است‌ در هیئت دولت مصوب شود.

وی گفت:  راه اندازی مراکز نوآوری را جزء برنامه های خودم قرار دادم و توانستیم مجوز ایجاد معاونت فناوری و نوآوری را بگیریم. اتفاقات خیلی خوبی در زمینه توسعه زیرساخت های فناوری و ایجاد مشاغل در این زمینه رخ داده است.

وی افزود: بحث دیگری که در این یک سال انجام شد به کارگیری نظام انگیزشی جدید است، برای این موضوع آیین نامه پایه های تشویقی را مصوب کردیم و 60 پایه تشویقی مصوب شده که در بخش های مختلف آموزشی، دیپلماسی علمی، ترویج علم، فناوری و کارآفرینی و غیره دسته بندی شده است.

وی اضافه کرد: اجرایی سازی امریه پسادکتری و دستیار فناوری و اقدام برای تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی ایران از دیگر اقدامات بود.

وزیر علوم افزود: در هفته دولت 32 پروژه آماده بهره برداری داریم، 30 پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای 95 درصد وجود دارد که با یک حمایت ویژه در اولین فرصت تکمیل می شود.

زلفی گل تصریح کرد:  با بنیاد ملی نخبگان تفاهم نامه امضا کردیم که عزیزان المپیادی را بورس کرده و اشتغالشان را پس از فارغ التحصیلی تضمین کنیم تا در همان رشته ای که مدال کسب کردند ادامه تحصیل دهند.

وی گفت: برنامه ریزی کردیم در جذب دانشجویان بین المللی فعال باشیم، این مسأله برنامه ریزی شده نبود که ساماندهی آن مصوب شد.

وزیر علوم درباره شایعاتی مبنی بر تقابل وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: هیچ تقابلی وجود ندارد. اگر هم در گذشته تقابلی بوده ما آن را به تکامل تبدیل کردیم. خوشبختانه مجوز تاسیس شرکت های دانش بنیان نوع 3 را هم به وزارت علوم دادند که اتفاق بزرگی است و کمک می کند که وزارت علوم به رشد 10 هزار و 700 واحد فناوری که دارد کمک کند.

زلفی گل افزود: باید بتوانیم طبق خواسته مقام معظم رهبری شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم تا به رونق تولید برسیم چرا که شرکت های دانش بنیان برای افراد تحصیلکرده ما رشد ایجاد می کند.

وی درباره چگونگی حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در این زمینه ظرفیتهای قانونی بسیاری داریم که یکی از این ظرفیت ها این است که اگر سرمایه داران به ایجاد زیرساختهای نوآوری کمک کنند به منزله مالیات برای آنها محسوب می شود، صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری هم تشکیل شده است.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات در دانشگاه ها، گفت: شاید ضرورتی بر تغییر نباشد، وقتی توانمندی یک رئیس دانشگاه بالاست چه دلیلی برای تغییر است؟ البته درباره برخی دیگر هم حکم 4 ساله هنوز به اتمام نرسیده و پس از پایان حکم جا به جا می شوند.

وی همچنین از دستور به دانشگاه ها برای پرداخت حقوق اساتید حق التدریس خبر داد.

وی درباره حمایت از نخبگان گفت: برای رفع مهاجرت ژن ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند اما احساس می کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفتند که باید این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد که در شورایعالی عتف با حضور رئیس جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد.

وی گفت:  برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و 20 درصد از سهمیه دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.

وزیر علوم درباره پیشبرد طرح های کلان ملی نیز گفت: در این زمینه گزارشی برای ارائه در شورایعالی عتف تهیه شده بود که مرحوم عادل آذر مسئول این کار بود. به همین دلیل هنوز این گزارش ارائه نشده است، برخی از پروژه ها نیمه تمام مانده و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

زلفی گل درباره خوابگاه های دانشجویی نیز گفت: با بحث شیوع ویروس کرونا و آموزش غیرحضوری دانشگاه ها برخی خوابگاه های خودگردان تغییر کاربری دادند، در این مدت برخی دانشگاه ها با محدودیت خوابگاه رو به رو بودند که به صندوق رفاه دانشجویی درخواست دادند تا خوابگاه های خودگردان ایجاد شود.

وی درباره آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی گفت: این بحث در دوره قبل مسکوت ماند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم در پی بررسی آن هستیم اما اولویت هایی داریم که ابتدا باید آن اولویت ها مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر علوم گفت: پس از بررسی پنج اولویت اول وزارت علوم به سراغ آیین نامه ارتقا می رویم چرا که ابتدا باید زیرساخت ها اصلاح شود تا این آیین نامه به خوبی اجرا شود.

زلفی گل درباره شایعاتی مبنی بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهار داشت: ما یک سری دانشگاه های تک جنسیتی مانند دانشگاه الزهرا(س) داریم اما برای سایر دانشگاه ها چنین مسأله ای صحت ندارد.

وی گفت:  البته دانشگاه ها مستقل هستند ممکن است تصمیم بگیرند با توجه به ظرفیت دانشگاه در رشته خاصی پذیرش تک جنسیتی را داشته باشند اما در حال حاضر هیچ تصمیمی اعلام نشده است.

وی درباره کنکور نیز گفت: کنکور حذف شدنی نیست، زیرا ما چند هزار نفر داوطلب با معدل 20 داریم، اگر کنکور حذف شود پذیرش این داوطلبان از چه طریقی خواهد بود. بنابراین کنکور برای 15 درصد از رشته ها قابل حذف نیست.

انتهای پیام/