شهرخبر

دست رباتیک که مانند دست واقعی کار می‌کند

اختصاصی شبکه علمی ثریا

دست رباتیک که مانند دست واقعی کار می‌کند

دست رباتیک که مانند دست واقعی کار می‌کند
نوع جدیدی از محرک رباتیک نرم ساخته شده که کارایی آن مانند دست است. محرک‌های ماهیچه‌ای مصنوعی بادی با پمپاژ هوا به داخل و خارج کیسه‌های بالون‌مانند کوچک کار می‌کنند و فعالیت عضلانی را شبیه‌سازی می‌کنند.

اختصاصی شبکه علمی ثریا- دانشمندان موفق یه ساخت نوع جدیدی از محرک رباتیک نرم، با کارایی مانند دست شده اند که با اجزای کمتر و کارایی بیشتری گوی سبقت را از همنوعان پیشین خود می رباید. تیمی از محققان در آزمایشگاه رباتیک نرم Bioinspired Istituto Italiano di Tecnologia یک محرک رباتیک نرم جدید توسعه داده‌اند که می‌تواند در اندازه‌های مختلف، حتی به اندازه 1 سانتی‌متر استفاده شود. این گروه در مقاله خود که در ژورنال علوم رباتیک منتشر شده است، فناوری موجود در محرک جدید خود و چگونگی عملکرد آن را در هنگام آزمایش آن در شرایط مختلف توصیف می کند. مهندسانی که روی پروژه‌های رباتیک نرم کار می‌کنند اغلب خود را توسط محرک‌های عضلانی مصنوعی پنوماتیکی استاندارد محدود می‌کنند که به دلیل تعداد زیاد قطعات پیچیده، فقط در یک اندازه معین به خوبی کار می‌کنند. در این تلاش جدید، محققان ویژگی جدیدی را به چنین محرک‌هایی اضافه کرده‌اند که به قطعات کمتری نیاز دارد و در نتیجه محرک کوچک‌تری دارد.

محرک‌های ماهیچه‌ای مصنوعی بادی با پمپاژ هوا به داخل و خارج کیسه‌های بالون‌مانند کوچک کار می‌کنند و فعالیت عضلانی را شبیه‌سازی می‌کنند. آنها نه تنها منبسط و منقبض می شوند، بلکه خم شدنی هستند زیرا با استفاده از رزین ساخته می شوند. ماهیچه های مصنوعی زمانی که همراه با قسمت های دیگر مانند دست ها استفاده می شوند، امکان گرفتن و پیچیدن را فراهم می کنند. برای کاهش تعداد قطعات پیچیده، محققان کیسه ها را با چین های اضافه شده تنظیم کردند. این باعث کاهش اندازه کیسه ها می شود زیرا هوا بدون نیاز به اضافه کردن قطعات دیگر خارج می شود و آنها را برای دستگاه های بسیار کوچکتر مفید می کند. محققان همچنین از رزینی استفاده کردند که انعطاف پذیرتر از رزین هایی بود که معمولاً در چنین کارهایی استفاده می شد.

محققان محرک های خود را به صورت سه بعدی پرینت کردند که امکان داشتن اندازه های متنوعی را فراهم می کرد. آنها نتایج را عملگرهای مبتنی بر GeometRy که منقبض می شوند (GRACE) نامگذاری کرده اند. آنها GRACE را در شرایط مختلف، بیشتر بر اساس اندازه، آزمایش کردند. برای مثال، آنها یک محرک ساختند که فقط 1 سانتی‌متر عرض داشت و دیگری که فقط 8 گرم وزن داشت، آن را به یک گیره اضافه کردند و دریافتند که می‌تواند تا 8 کیلوگرم را بلند کند. آنها همچنین با استفاده از 18 محرک با اندازه های مختلف، یک ربات به اندازه دست انسان ساختند. آزمایش نشان داد که ربات می تواند انگشتان خود را خم کند، مچ و کف دست را بچرخاند.