شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ اسرائیل با غزه نگرانی از جنگ با لبنان را افزایش داد

اگر بخواهیم به جنگ سه‌روزه اخیر اسرائیل با نوار غزه را با نگاهی عمیق‌تر بنگریم، گرچه اسرائیل توانست ضربات نسبتاً شدیدی به غزه وارد کند، اما در واقع این جنگ زنگ خطر را برای اسرائیل هم به صدا درآورده است.

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- اگر بخواهیم به جنگ سه‌روزه اخیر اسرائیل با نوار غزه را با نگاهی عمیق‌تر بنگریم، گرچه اسرائیل توانست ضربات نسبتاً شدیدی به غزه وارد کند، اما در واقع این جنگ زنگ خطر را برای اسرائیل هم به صدا درآورده است.

به گفته کارشناسان، سخنرانی‌های اخیر سید حسن نصرالله، که به مناسبت ایام محرم تقریباً هر روز برگزار می‌شود، نشان داد حزب‌الله به جنگ جنبش جهاد اسلامی فلسطین به چشم یک دستاورد بزرگ در بعد بازدارندگی اسرائیل می‌نگرد.

باید این نکته را یادآور شد که در جنگ سه‌روزه اخیر در غزه، گرچه اسرائیل موفق شد دو فرمانده ارشد سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی را ترور کند، و با وجود آنکه جهاد اسلامی فلسطین توانایی نسبتاً ضعیفی در مقایسه با جنبش حماس دارد و حماس هم با توجیه‌‌هایی نه‌چندان قابل قبول از همراهی متحد همیشگی‌اش طفره رفت، اما روند این جنگ نشان داد یک گروه نسبتاً کوچک در حجم جنبش جهاد اسلامی فلسطین توانست طی سه روز حدود یک هزار فروند موشک به سوی شهرک‌های مهاجرپذیر شلیک کند و حتی شعاع موشک‌هایش را به تل‌آویو هم برساند.

شاید یکی از دلایل درخواست سریع تل‌آویو برای آتش‌بس نیز شوکی باشد که توانمندی جهاد اسلامی و چند گروه کوچک دیگر فلسطینی به فرماندهان ارشد اسرائیلی وارد کرده‌اند.

اما شوک بزرگ‌تر این جنگ به مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل وارد شد، چون در صورت ورود به جنگ با حماس و از آن بدتر با حزب‌الله لبنان، به طور قطع وقایعی را به چشم خواهند دید که سقوط یک هزار موشک طی سه روز در آن یک تفریح محسوب شود.

گرچه اسرائیل کوشیده تا حماس را با اقدامات مختلفی همچون اعطای مجوز کار به کارگران ساکن نوار غزه و مصون داشتن رهبرانش از ترور در شرایط فعلی بی‌طرف نگه دارد، ولی در رابطه با حزب‌الله این کار نمی‌تواند مثمر ثمر باشد و پرونده بغرنجی به نام ترسیم مرزها که نماد آن سکوی حفاری کاریش است با توجه به ضرب‌الاجل سید حسن نصرالله همچنان مفتوح بوده و هر آن احتمال بالا گرفتن تنش در این زمینه وجود دارد.

تنشی که اگر به موشک‌باران کشیده شود، اسرائیلی‌ها آن‌چه را در سه روز جنگ اخیر به چشم دیدند در هر ساعت از روز تجربه خواهند کرد.