شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

عقب نشینی آمریکا از تحریم‌های سپاه/ چه کسانی می توانند با نهادهای اقتصادی سپاه تجارت کنند؟

کدخبر: 514559
نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شده در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیرا در وین روی میز مذاکره قرار گرفته، از برخی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب نشینی شده و مقرر شده پرونده "فعالیت های هسته ای مشکوک" ایران بسته شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، پولیتیکو در گزارش خود نوشته: "در حالی که در بسته پیشنهادی جدید اروپا با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه همچنان پابرجا هستند و لغو نمی شوند، اما اثربخشی آنها به شدت محدود می شود.

بنابر گزارش پولینیکو، بر اساس متن پیشنهادی اروپا، اروپایی‌ها و افراد غیرآمریکایی‌ می‌توانند بدون نگرانی از اعمال تحریم‌های آمریکا، با نهادهای اقتصادی تحت نظر سپاه تجارت کنند، به شرطی که شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشد.

این عقب نشینی به اروپایی ها و دیگر نهادهای غیرآمریکایی اجازه می دهد بدون نگرانی از تحریم های آمریکا در بسیاری از حوزه ها تجارت گسترده ای با ایران داشته باشند.

مقامات آمریکایی هنوز نظر خود را درباره این بخش از بسته پیشنهادی اروپا اعلام نکرده اند اما پس از مذاکرات اخیر در وین، مقامات واشنگتن بارها حمایت خود را از متن نهایی پیشنهادی اروپا اعلام کرده و گفته اند آماده اند در صورت تمایل تهران به بازگشت به تعهدات برجامی، بار دیگر به این توافق بازگردند.

پولیتیکو: کاهش تحریم های سپاه در بسته نهایی پیشنهادی اروپایی ها

 

یک مقام ارشد دولت بایدن در پاسخ به سوال پولیتیکو درباره عقب نشینی از تحریم سپاه در بسته پیشنهادی اروپا گفت: "ما در انظار عمومی مذاکره نمی‌کنیم و در مورد افشاگری‌های احتمالی از مطبوعات اظهار نظر نخواهیم کرد. ما متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را با دقت مطالعه می کنیم و پاسخ خود را در صورت درخواست به آنها ارایه خواهیم کرد. شما دیده اید که چگونه اتحادیه اروپا این متن را به عنوان تلاش نهایی خود برای سازش توصیف کرده است - هیچ کس نباید تعجب کند که این امر مستلزم تصمیم گیری های دشوار برای همه شرکت کنندگان است."


پولیتیکو در ادامه نوشته : " دولت بایدن در صورت پذیرش پیشنهاد اخیر اروپایی ها، به احتمال زیاد با مقاومت شدید در کنگره و فراتر از آن مواجه خواهد شد. بسیاری در کنگره از دادن هرگونه امتیازی به ایران با توجه به تهدیدهای پیگیر این کشور برای نابودی اسراییل و نقشی که در بی ثبات کردن عراق و خاورمیانه گسترده تر ایفا کرده است، محتاط هستند. واشنگتن همچنین نگران افزایش همکاری ایران و روسیه از جمله فروش احتمالی صدها پهپاد ایرانی به مسکو است.

اما اروپا که ایران را یک بازار بزرگ و منبع جذاب تامین انرژی خود می داند، در رویکرد خود به تهران انعطاف پذیرتر بوده است. اتحادیه اروپا و بریتانیا تاکنون به طور مستمر از برجام حمایت کرده اند.

وفاداری اروپا به برجام هم دلایل تجاری دارد و هم دلایل شخصی. دیپلمات‌های ارشد اروپایی سال‌ها برای تدوین توافق اولیه "برجام" وقت گذاشتند و مقامات قاره سبزهمچنان آن را به عنوان دستاورد دیپلماسی اروپایی در دهه‌های اخیر می‌دانند.
اما حتی با توجه به استانداردهای خود اتحادیه اروپا، امتیازاتی که آنها برای بازگرداندن توافق پیشنهاد کرده اند، برای ایران بسیار سخاوتمندانه است.
پیشنهاد اروپا علاوه بر برداشتن فشار اقتصادی از روی سپاه پاسداران، درها را برای تهران باز می کند تا به سرعت از تله یک بن بست درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم از ۳ مرکز اعلام نشده این کشور راهی به بیرون بگشاید.

در متن پیشنهادی اروپایی ها امکان بستن پرونده "فعالیت های هسته ای مشکوک" ایران در گذشته، چند ماه پس از احیای توافق هسته ای فراهم شده است.