شهر خبر

در ادامه اقدامات تنش‌زای آمریکا؛

واشنگتن مناسبات دریایی و هوایی با تایوان را افزایش می‌دهد

واشنگتن مناسبات دریایی و هوایی با تایوان را افزایش می‌دهد

واشنگتن در بحبوحه اقدامات تنش‌آفرین خود در تایوان، در اقدام تحریک‌آمیز دیگری اعلام کرد که تجارت و مناسبات دریایی و هوایی خود را با این جزیره افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، بر اساس اعلام «کِرت کمپل» مشاور رئیس جمهور آمریکا و هماهنگ‌کننده کاخ سفید در مسائل آسیا-اقیانوسیه، واشنگتن با طرح جدید تجاری خود که تا چند روز آتی رونمایی می‌شود، تجارت هوایی و دریایی با تایوان را افزایش خواهد داد.

اظهارات تحریک‌آمیز این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که سفر اخیر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، پکن را به شدت خشمگین کرد و به برپایی گسترده‌ترین رزمایش نظامی تاریخ چین در جزیره تایوان منجر شد.

کمپل مدعی شده که سفر پلوسی به تایوان با سیاست کنونی واشنگتن «مطابقت» داشته و «چین بیش از حد واکنش نشان داده است.» وی همچنین گفته است که دولت «جو بایدن» به «تعمیق روابط با تایوان از طریق افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری ادامه خواهد داد.»

مشاور بایدن همچنین در جمع خبرنگاران مدعی شد: نیروهای آمریکایی به پرواز، تردد دریایی و فعالیت در مناطقی که قوانین بین‌المللی مجاز دانسته، ادامه می‌دهند و این موضوع ترددهای هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان را شامل می‌شود.»

پلوسی به‌رغم هشدارهای چین و در ادامه اقدامات تنش‌زای آمریکا در سراسر جهان، شامگاه سه‌شنبه (۱۱ مردادماه) وارد تایوان شد و به تنش‌ها در این منطقه دامن زد. چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقداماتی همچون سفر پلوسی به این جزیره را نقض اصل «چین واحد» قلمداد می‌کند.

پکن هفته گذشته با اشاره به اینکه تحرکات جدایی‌طلبانه را تاب نخواهد آورد، اعلام کرد که در صورتیکه جدایی‌طلبان تایوان یا عناصر بیگانه از خطوط قرمز پکن عبور کنند، مجبور به توسل به زور خواهد شد.