شهر خبر

دیدگاه‌های مردم و مسوولان درباره بحران آبی شهرکرد چیست

دیدگاه‌های مردم و مسوولان درباره بحران آبی شهرکرد چیست

شهرکرد-ایرنا- پنج روز از زمان بحران گل‌آلود شدن آب سرچشمه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و کاهش منابع آب شرب در برخی از نقاط این استان می‌گذرد و دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این موضوع در فضای عمومی جامعه رخ داده است.

به گزارش ایرنا، از ۱۷ مردادماه سیلاب در چهارمحال و بختیاری به بخش‌های مختلف زیرساختی استان خسارت‌های عمده‌ای وارد کرد که بخشی از این خسارت‌ها به زیرساخت‌های آب شرب از جمله گل‌آلود شدن سرچشمه آب کوهرنگ و لوله‌های انتقال آب وارد شده است.

حدود پنج روز از این بحران در چهارمحال و بختیاری در خصوص آب شرب می‌گذرد و تلاش مسوولانی برای رفع این معضل به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است با این حال هنوز عده‌ای از مردم به ویژه در شهرکرد نسبت به اُفت فشار یا نبود آب در لوله‌های آب شرب منازل خود گلایه دارند.

تعدادی از شهروند در گفت وگوی تلفنی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی همچنان خواهان رفع کامل مشکل آب شرب خود در شهرکرد هستند و آن را یکی از نیازهای اساسی و اصلی شهر عنوان کرده‌اند.

برخی از مردم: فشار آب در طبقات بالا بسیار پایین است

نظری از ساکنان میرآباد غربی شهرکرد می‌گوید: متاسفانه چند روزی بود که آب شرب در لوله‌های طبقه بالا وجود نداشت و آب با تانکر به محله منتقل می‌شد و باید آب در ظروف پلاستیکی ذخیره کنیم.

محمدی از مغازه‌داران سرچشمه‌ها می‌گوید: آب در برخی از نقاط این منطقه اُفت بسیار شدیدی داشت که خوشبختانه از جمعه شب بهتر شده است اما مانند روزهای اول نیست.

خانم حیدری از اهالی میدان فرودوسی می‌گوید: در این منطقه یک چاه قدیمی بود که دوره‌های گذشته مردم از آن آب می آورند ولی اکنون خشک و پر شده است و در این بی‌آبی می‌شد از آن استفاده کرد اما همچنان این چند روز این خیایان فردوسی جنوبی آب بسیار کمی در لوله ها جریان دارد.

رضایی از اهالی میرآباد شرقی شهرکرد با انتقاد از افزایش قیمت آب معدنی در برخی از نقاط شهرکرد خواستار برخورد جدی در خصوص افزایش قیمت این کالای مورد نیاز خود شده است.

حیدری دروازه سامان می‌گوید: روز جمعه به دلیل افت شدید آب در لوله‌ها نه آبگرمکن و نه ماشین لباسشویی روشن نشد و مجبور شدند برای بهداشت و شست و شوی لباس ها به کنار جوی در نزدیکی یکی از شهرهای دیگر بروند. 

در این بین شبکه‌های اجتماعی نیز به انتقاد از قطعی یا افت فشار آب در برخی از مناطق شهرکرد پرداخته‌اند و در این چند روز بخشی از مطالبات مردمی در خصوص آب شرب را منتشر کرده‌اند.

با این همه انتقادی که در سطح فضای مجازی گرفته می‌شود همه مسوولان برای رفع این بحران در حال تلاش هستند و حتی یک مدیرعامل شرکت آبفای کشور نیز به دستور وزیر نیرو در استان مستقر شده است و مسوولان نیز از همه حوزه‌های تامین آب به صورت شبانه‌روزی سرکشی می‌کنند. 

آنچنان که دستگاه‌های اجرایی گزارش می‌کنند، نشست‌های مدیریت بحران و فرمانداری شهرکرد ، حضور میدانی استاندار، معاونان و نماینده شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی برای رفع این معضل شدت یافته است و تمامی اقدامات برای رفع این مشکل در حال انجام است.

پاسخ مسوولان در زمینه معضل آب چیست؟

فرماندار شهرکرد از تلاش‌های انجام شده برای رفع کدورت چشمه کوهرنگ خبر داد و گفت: پس از اینکه چشمه کوهرنگ وارد مدار شد، رسوب گل و لای در لوله‌ها باعث شد که آب دوباره از مدار خارج شود اما با تلاش‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود آب چشمه در ساعات پایانی امشب وارد مدار شود.

عبدالعلی ارژنگ افزود: تمام امکانات و تجهیزات برای رفع مشکل آب شرب مردم بسیج شده است و تاکنون ۱۱ حلقه چاه از فرودگاه شهرکرد، شهرداری و چاه‌های کشاورزی وارد مدار شده است و دبی ورودی مجموع این چاه‌ها ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است و علاوه‌بر آن آبرسانی سیار به مناطق مختلف شهر توسط ۷۰ تانکر انجام می‌گیرد.

فرماندار کوهرنگ تصریح کرد: در کنار آن استفاده از خط پدافندی از سامان به شهرکرد در دستور کار قرار گرفت و از این طریق نیز ۸۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مخازن می‌شود و تاکید بر این است که آب تامین شده بر اساس عدالت منطقه‌ای سهمیه‌بندی شود اما موضوع به سبب افت شدید مخازن امکانپذیر نشد.

ارژنگ، نیاز معمول شهر شهرکرد به آب شرب را ۶۵۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: با توجه به قطعی‌های مکرر آب طی روزهای اخیر، نیاز به آب افزایش پیدا کرده و باید ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب تامین شود.

وی در پایان نسبت به طولانی‌شدن رفع مشکل آب شرب از مردم عذرخواهی کرد.

به گزارش ایرنا، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شده است و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

نصب تجهیزات رفع کدروت بر تاسیسات انتقال آب چشمه کوهرنگ، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل انجام شده است.