شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاییز#کرونا

اختصاصی| کرونا در پاییز اوج می گیرد؟

اختصاصی| کرونا در پاییز اوج می گیرد؟

استاد ایپدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه با توجه به تجمعاتی که در دو هفته اخیر داشته ایم حداقل تا یک هفته ی دیگر نمی توانیم در این رابطه با رسیدن به قله ی پیک هفتم و نزولی شدن شدن آمار اظهار نظر قطعی کنیم، بیان کرد: به احتمال قریب به یقین پاییز شروع آرامی خواهد داشت اما قضاوت در مورد آینده دورتر را باید به آینده نزدیک تر موکول کرد.

دکتر مسعود یونسیان در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز گفت: هنوز نمی توان گفت به قله ی پیک هفتم کرونا رسیده ایم و آمارها نزولی شده چون کشورهایی مثل عراق، بحرین، بنگلادش، بلغارستان، فرانسه و حتی کل اروپا وقتی به قله رسیدند و سرازیر شدند، مجددا برگشتند و آمارشان دوباره صعودی شد. اتفاقا در زمان نزولی شدن اولیه، امیکرون جدید یعنی BA5 در این کشورها رایج و یا حتی غالب بوده است.

آیا به قله ی پیک هفتم کرونا رسیده ایم؟

وی افزود: اینکه چه زمانی به قله پیک و نزولی شدن آمار برسیم تا حد زیادی به رفتارهای ما هم برمی گردد، با توجه به تجمعاتی که در دو هفته اخیر داشته ایم حداقل تا یک هفته ی دیگر نمی توانیم در اینباره اظهار نظر قطعی کنیم.

این ایپدمیولوژیست با بیان اینکه حدود دو هفته است که تعداد موارد جدید بیماری در کشور ما نزولی شده است، خاطرنشان کرد: دلیل نوسانانی که در این بین مشاهده می کنیم هم آن است که تعداد موارد مراجعه به مراکز و تشخیص موارد جدید در روزهای تعطیل (اعم از روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی) کمتر از روزهای کاری است و این موضوع خود را در روزهای بعد از تعطیلی به صورت کاهش کاذب آمار نشان می دهد و در هفته گذشته هم دو روز تعطیل علاوه بر جمعه داشتیم لذا استناد به آمار روزانه در این هفته ممکن است گمراه کننده باشد.

استاد ایپدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در عین حال، دو دلیل وجود دارد که ممکن است روند بیماری در هفته های آینده را تغییر دهد: یکی اینکه یک سری تجمعات داشتیم که روی انتقال بیماری می تواند خیلی موثر باشد و دیگر اینکه همانگونه که پیش تر گفتیم، در کشورهای دیگر هم بعد از فرود آمدن اولیه آمارها، شاهد یک افزایش مختصر بوده ایم، لذا نمی توانیم تا یکی دو هفته دیگر در خصوص روند آتی بیماری با اطمینان صحبت کنیم.

چرا مرگ و میر کرونایی در پیک هفتم سه رقمی نشد؟

یونسیان در خصوص تزریق واکسن یادآور در کشور مطرح کرد: تزریق واکسن دز سوم در کشور ما فقط حدود 35 درصد بوده است و با توجه به توصیه ای که به تزریق واکسن دوز یاد آور شده، مهم ترین شکاف ما در عدم دریافت نوبت سوم واکسن بوده است.

وی اظهار داشت: البته فراموش نکنیم که تزریق نوبت اول در کشور ما نیز 75 درصد بوده است ولی در مقابل، فقط حدود 67 درصد نوبت دوم را دریافت کرده اند و حدود 8 درصد (6.600.000 نفر) هم بین دریافت واکسن دز اول و دز دوم شکاف داریم.

این ایپدمیولوژیست تصریح کرد: تخمین ما این است که در طی این موج هفتم، شاید روزانه به طور متوسط بیش از صد هزار نفر (با توجه به سرایت پذیری بالای امیکرون B5) آلوده شده اند اما علی رغم این همه ابتلا، اینکه آمار مرگ ها برخلاف آنچه در موج پنجم و ششم دیدیم هنوز سه رقمی نشده را به ایمنی حاصل از واکسن و ایمنی حاصل از ابتلای طبیعی در موج های قبلی منتسب می کنیم.

امیکرون مساوی یا شبیه به سرماخوردگی نبود!

یونسیان به بهداشت نیوز گفت: برای اینکه بخواهیم روند بیماری را پیش بینی کنیم تعداد ابتلا برای ما مناسب تر است تا تعداد مرگ اما با توجه به اینکه تعداد تست ها نسبت به موج های قبلی خیلی کمتر شده و خیلی از افراد یا مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه از آن ها تست گرفته نمی شود، یک پارادوکس ایجاد شده است.

وی ادامه داد: از یک طرف ابتلا برای بررسی روند بیماری مناسب تر است چون زودتر بالا می رود و زودتر پایین می آید از طرفی ابتلا قابل اعتماد نیست چون وابسته به تعداد تست هایی است که میگیریم، در صورتیکه مرگی که در فرد علامت دار ایجاد شده قابل استنادتر است.

استاد ایپدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نکته ی مهم دیگری را در خصوص سویه امیکرون کرونا یادآور شد: اینکه در برخی محافل امیکرون را مساوی یا شبیه با سرماخوردگی عنوان کردند درست نبود، زیرا امیکرون به دو دلیل شبیه سرماخوردگی نیست اولا چون سرایت پذیری آن بسیار بالاتر از سرماخوردگی است دوما عوارض دراز مدتی دارد که ما در سرماخوردگی این عوارض را نداریم.

وی تأکید کرد: عبارت درست تر این بوده که کشندگی امیکرون ده ها برابر کمتر از سویه ووهان و دلتا است و "کشندگی" امیکرون نزدیک به آنفلوانزا و سرماخوردگی است، منتهی به دلیل ابتلای تعداد بسیار زیاد بیماران، تعداد مرگ ها زیاد شده است.

احتمالا کرونا در پاییز آرام خواهیم گرفت

این ایپدمیولوژیست گفت: عمده ی افرادی که بر اثر کرونا فوت شده اند، یا بیماری زمینه ای داشته اند یا واکسن نزده بودند و در واقع ما چون پشت صحنه (تعداد کل موارد عفونت با ویروس) را نمی بینیم فکر می کنیم تعداد مرگ های فعلی خیلی زیاد است و بیماری کشندگی بالایی دارد.

وی اضافه کرد: در حالیکه اگر از اطلاعات پشت صحنه آگاه بودیم، متوجه می شدیم که شدت و کشندگی این زیرگونه بسیار کمتر از گذشته بوده است و اگر قرار بود امیکرون در جمعیتی بیاید که اصلا مواجه با ویروس نداشته اند و واکسن نزده اند، کشتاری مانند آنفلوانزای سال 1918 به وقوع می پیوست.

استاد ایپدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گرچه در خصوص وضعیت بیماری در نیمه دوم سال جاری نمی توان اظهار نظر قطعی کرد (به دلیل عدم آگاهی از وضعیت جهش های احتمالی آتی، رفتارهای پیشگیرانه در جامعه، تبادلات جمعیتی با کشورهای همسایه و . . . )، به احتمال قریب به یقین پاییز شروع آرامی خواهد داشت اما قضاوت در مورد آینده دورتر را باید به آینده نزدیک تر موکول کرد و در کل فعلا مجهولات ما برای پیش بینی روند آینده بیماری هنوز بیشتر از معلومات ماست.