شهر خبر

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری:

مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است/سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است. باید اظهار تأسف کنیم که طی سال های متمادی ساختارهایی در اقتصاد ما شکل گرفته که شکاف ثروت و غنا در جامعه ما رخ داده و جمع اندکی از جامعه ما، تقریبا یکی دو دهک، بسیار برخوردار و با فاصله بسیار زیاد از بقیه جامعه و خصوصا سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند و از حداقل ها هم برخوردار نیستند.

اعتمادآنلاین|

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امر به معروف یک امر عام است و شامل مسائل خرد و درشت جامعه از جمله پوشش می شود، گفت: مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است. باید اظهار تأسف کنیم که طی سال های متمادی ساختارهایی در اقتصاد ما شکل گرفته که شکاف ثروت و غنا در جامعه ما رخ داده و جمع اندکی از جامعه ما، تقریبا یکی دو دهک، بسیار برخوردار و با فاصله بسیار زیاد از بقیه جامعه و خصوصا سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند و از حداقل ها هم برخوردار نیستند.

به گزارش جماران، مشروح گفت و گو با  غلامرضا مصباحی مقدم را در ادامه می خوانید:

*امر به معروفی که سیدالشهدا(ع) به عنوان یکی از اهداف قیامشان به آن اشاره می فرمایند را می توانیم به امور ظاهری مردم تقلیل بدهیم یا رویکرد ایشان به سمت حاکمان و اصلاح زمامداران است؟ نگاه شما به امر به معروف و نهی از منکر در واقعه کربلا چیست؟

نباید پاسخی که من می دهم به معنای کوچک تلقی کردن امر به معروف حتی در حد فردی و بین فردی باشد. امر به معروف یک امر عام است و شامل مسائل خرد و درشت جامعه از جمله پوشش می شود. اما آنچه امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، مبارزه با بزرگترین منکرهای عصر خودش بود. حضرت جمله ای دارد و می فرماید «نمی بینید به حق عمل نمی شود و کسی از باطل پرهیز ندارد؟! در چنین شرایطی مؤمن باید برای شهادت رغبت پیدا کند». حضرت می بیند بزرگترین منکرات در جامعه ظهور و بروز پیدا کرده؛ آن هم حاکمیت یزید شراب خوار، قمارباز، میمون باز و شخصیت حائز حداقل صلاحیت ها بر منبر رسول الله(ص) تکیه زده است. این بزرگترین منکر است که تحقق پیدا کرده و طبعا بزرگترین معروف آن است که جایگزین چنین نظام ظالمانه ای، برقراری یک نظام عادلانه الهی باشد.

«معروف» در اینجا جهاد است و امام حسین(ع) دارد با جهاد خودش بزرگترین معروف را محقق می کند. بزرگترین معروف در اینجا قبول خطر شهادت و اسارت اهل بیت(ع) است. اینها چیزهای کوچکی در تاریخ نیست. مهمترین معروف ها در مقابل مهمترین منکرها ایستاد و دیدیم که اباعبدالله(ع) و خاندانش در ایام عاشورا و محرم مظهر زیبایی های اسلام شدند؛ مظهر عزت و غیرت اسلام، خصوصا غیرت دینی و الهی، وفاداری و جان نثاری در مقابل تابلوی بسیار زشتی از انسانیت که توسط عبیدالله بن زیاد و عمر سعد و یاران و پیروانشان نشان داده شد؛ مظهر قصاوت، خشونت، بی رحمی، قطع آب به روی اطفال، جدا کردن سر از بدن و قهقهه مستانه. اینها نشان دهنده بزرگترین فسادها است.

بنابر این امام حسین(ع) با قیام خود مکتبی را ارائه کرد که این مکتب حاوی و جامع همه زیبایی ها، در مقابل مکتب یزید که جامع همه زشتی ها است.

مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است

*مهمترین مصادیق معروف و منکر جامعه امروز ما کدام است؟

مهمترین مصادیق معروف این است که خدمت به خلق صادقانه و همراه با امانتداری، شناخت درست از مشکلات و توانایی برای حل مشکلات مردم است. این خدمات باید مخلصانه و بی ریا و قربة الی الله انجام بگیرد. مهمترین مظاهر منکر در جامعه ما «بی عدالتی» است. باید اظهار تأسف کنیم که طی سال های متمادی ساختارهایی در اقتصاد ما شکل گرفته که شکاف ثروت و غنا در جامعه ما رخ داده و جمع اندکی از جامعه ما، تقریبا یکی دو دهک، بسیار برخوردار و با فاصله بسیار زیاد از بقیه جامعه و خصوصا سه دهک پایین درآمدی جامعه که در فقر و فلاکت به سر می برند و از حداقل ها هم برخوردار نیستند.

باید سود پول از نظام بانکی ما حذف شود

به نظر من این بزرگترین منکر است. البته علاوه بر آن، رواج و حاکمیت «سود پول» در نظام بانکی ما یک منکر بسیار بزرگ است؛ که باید دولت محترم و بانک مرکزی همت کنند و سود پول از نظام بانکی ما حذف شود. سود باید ناشی از تولید و تجارت باشد؛ نه اینکه پول زایندگی داشته باشد و سود کند؛ چون پول زایندگی ندارد.