شهر خبر
اقتصادی

بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد بعلاوه ۵۰۰ هزار تومان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با وجود این که هنوز رقم دقیق میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح مشخص نشده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد بعلاوه ۵۰۰ هزار تومان

 افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با وجود این که هنوز رقم دقیق میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح مشخص نشده است، اما جمیع نظرات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی بر لزوم پایبندی به همان پیشنهاد اولیه یعنی افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح به میزان 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان است. بنابراین به نظر می رسد در جلسه هفته آینده هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، همین رقم تایید شود و احتمالا حقوق بازنشستگان سایر سطوح سطوح تامین اجتماعی به میزان همین 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

با وجود این که مطابق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم رسمی دوازده ماهه در اسفند سال 1400 حدود 40.2 درصد بود، اما دولت در سال جاری  حقوق بازنشستگان  سایر سطوح  تامین اجتماعی  را تنها به میزان 10 درصد افزایش داده است. این در حالی است که مطابق پیشنهاد شورای عالی کار و مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، در سال جاری حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح باید به میزان 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان افزایش می یافت، اما تا امروز دولت در مقام اجرا هنوز حاضر به ابلاغ این مصوبه نشده است. 

دخالت غیرقانونی دولت در تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 

اساسا مطابق قانون تامین اجتماعی، میزان  افزایش حقوق بازنشستگان  این سازمان باید با پیشنهاد شورای عالی کار توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی تصویب شود و دولت حق ندارد که راسا در تعیین میزان افزایش حقوق  بازنشستگان تامین اجتماعی  دخالت کند، بلکه تنها می تواند پیشنهادات خود را به هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کند. البته اختیار ابلاغ میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری به دولت واگذار شده است و طبق قانون، هیات دولت باید در مصوبه ای، رقم پیشنهادی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را تصویب و ابلاغ کند. 

اما با وجود این که طبق قانون تامین اجتماعی، دولت حق ندارد که به صورت مستقیم در رقم پیشنهادی هیات مدیره تامین اجتماعی درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان دخالت کند، در سال جاری دولت پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر را پذیرفت، اما پیشنهاد این سازمان مبنی بر افزایش 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان حقوق بازنشستگان سایر سطوح را تغییر داد و مستمری ماهیانه بازنشستگان کارگری سایر سطوح را تنها به میزان ده درصد افزایش داد؛ اتفاقی که از نظر تمام نمایندگان کارگران در شورای عالی کار و اتحادیه های بازنشستگی، یک بدعت گذاری غیرقانونی در دولت سیزدهم محسوب می شود. 

تایید غیرقانونی بودن اقدام دولت توسط رئیس مجلس و هیات تطبیق قوانین 

اگر دولت در تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی دخالت نمی کرد، از اردیبهشت امسال تا کنون باید حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح به میزان قابل توجهی بیشتر از چیزی که تا کنون دریافت کرده اند، افزایش می یافت؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده و همین مساله در ماه های اخیر منجر به اعتراضات گسترده بازنشستگان کارگری در سراسر کشور شده است. شدت گرفتن این اعتراضات در روزهای پایانی خرداد امسال منجر به استعفای حجت الله عبدالملکی، وزیر پیشن کار شد و بعد هم هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی، اقدام دولت مبنی بر عدم افزایش حقوق بازنشستگان به میزان تعیین شده توسط هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را  غیرقانونی توصیف کرد. 

در ادامه در روز 29 تیرماه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نامه ای خطاب به آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، نظر هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی را تایید کرد و از هیات دولت خواست تا رویه خود مبنی بر دخالت مستقیم در تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ را اصلاح کند. بعد از ارسال نامه قالیباف، رئیس جمهور، اختیار تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد و حالا این افراد که بعضی از آنها نمایندگان خود دولت هستند، باید در جلسات مشترک با نمایندگان اتحادیه های بازنشستگی، مجددا رقم افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح را تعیین کنند. 

بعید است حقوق مرداد بازنشستگان سایر سطوح به شکل محسوسی افزایش یابد 

در همین راستا، روز چهارشنبه 19 مرداد محمد مهدی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی حتما اصلاح می شود، اما مقدار افزایش مستلزم بررسی بیشتر است و هنوز رقم آن مشخص نشده است. او تاکید داشت که با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان، دولت و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی نیازمند زمان بیشتری برای تعیین رقم دقیق افزایش حقوق بازنشستگان هستند که این مساله هفته آینده با حضور نمایندگان بازنشستگان بررسی و نتیجه نهایی اعلام می شود. 

این سخنان سرپرست وزارت کار نشان می دهد که عملا در مردادماه امسال نیز شاهد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نخواهیم بود؛ زیرا معمولا پرداخت حقوق ماهیانه بازنشستگان تامین اجتماعی در روزهای بیستم تا بیست و پنجم هر ماه انجام می شود و حتی اگر در هفته آینده، دولت، هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان اتحادیه های بازنشستگی به رقم مشخصی درباره افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح برسند، بازهم احکام حقوقی جدیدی در این ماه صادر نخواهد شد و شاید از شهریورماه شاهد افزایش محسوس حقوق بازنشستگان باشیم. این یعنی دولت با دخالت غیرقانونی خود حداقل چهار ماه افزایش مناسب حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح را به تاخیر انداخته است و باید منتظر ماند و دید که مابه‌التفاوت این چهار ماه چگونه قرار است به بازنشستگان پرداخت شود. 

احکام حقوقی جدید بازنشستگان باید براساس رقم 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان اصلاح شود 

در این میان اما سوال مهمی که این روزها برای بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی وجود دارد، این است که بعد از ماه ها کش و قوس، در نهایت حقوق آنها چقدر افزایش پیدا خواهد کرد و آیا دولت با همان رقم پیشنهادی اولیه شورای عالی کار که در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز به تصویب رسید، یعنی افزایش 38 درصدی بعلاوه 500 هزار تومان حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح موافقت خواهد کرد یا خیر؟ 

این سوال را از کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پرسیدیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: آخرین پیگیری های مجلس از دولت و هیات امنای سازمان تامین اجتماعی نشان می دهد که هم دولت و هم هیات امنای سازمان تامین اجتماعی لزوم افزایش کافی حقوق بازنشستگان سایر سطوح را پذیرفته اند. سرپرست وزارت کار نیز اعلام کرده است که این مساله در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مورد اتفاق نظر قرار دارد و در جلسات هفته بعد هیات امنای سازمان با نمایندگان دولت و بازنشستگان، رقم دقیق مقدار افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح مشخص خواهد شد. 

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: با وجود این که هنوز رقم دقیق میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح مشخص نشده است، اما جمیع نظرات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی بر لزوم پایبندی به همان پیشنهاد اولیه یعنی افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح به میزان 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان است. بنابراین به نظر می رسد در جلسه هفته آینده هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، همین رقم تایید شود و احتمالا حقوق بازنشستگان سایر سطوح سطوح تامین اجتماعی به میزان همین 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت. 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به نظر هیات تطبیق قوانین مجلس، نامه ارسالی آقای قالیباف به رئیس جمهور و جمیع نظرات اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، نباید تغییری در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح نسبت به پیشنهاد اولیه یعنی رقم 38 درصد بعلاوه 500 هزار تومان ایجاد شود. بنابراین از نظر ما، آنچه باقیمانده است، تصویب همین رقم در جلسه هیات امنای تامین اجتماعی، ابلاغ آن توسط هیات دولت و اصلاح احکام حقوقی جدید بازنشستگان سایر سطوح بر مبنای همین رقم است.

منبع: رکنا